15 09 2014 16 13 19 4685490 1

מסקנות מאירועי גניבות והחלפות יהלומים בתערכות הונג קונג יוני 2015

בתערוכת הונג קונג, שהתקיימה בחודש יולי השנה, נרשם מספר רב של גניבות והחלפות יהלומים. חמישה ממקרי הגניבה אירעו בביתן של מכון היהלומים הישראלי: בארבעה הצליחו הגנבים במעשיהם, אך באחד המקרים "נכשלו" בעקבות עירנותה של אחת העובדות, שמנעה את המזימה.

מניתוח האירועים עולות מספר מסקנות, חלקן ידועות וראויות לאיזכור ואחרות חדשות.

 

מסקנות וממצאים :
מרבית הגניבות אירעו ביום הראשון לתערוכה, שעות ספורות אחרי הפתיחה. כל הגניבות בוצעו על ידי סינים, שלרוב הופיעו בצמדים או בשלישיה.
מרבית היהלומים שהוחלפו היו לבנים, עגולים, במשקל 3 עד 5 קראט.במרבית המקרים אין לנוכלים כרטיסי ביקור.
הנוכל מתעניין ביהלום יקר במיוחד, ולבושו מעיד שאין ביכולתו לרכוש אותו.ההחלפה מבוצעת כאשר אחד הנוכלים מסיט את תשומת לבו של המוכר לכיוון אחר, וגורם לו לעסוק בעניין אחר (חישוב, עיון במחירון וכדומה). במרבית הפעמים ידיו של הנוכל קפוצות לפני ההחלפה כיוון שהוא מסתיר באגרופו את הזירקון.

 

סימנים מחשידים:
הנוכל יודע שהמוכר עשוי לשקול את היהלום, ולכן מבצע "הרדמה": הוא בודק את האבן ומחזירה למוכר ששוקל, וחוזר חלילה. בפעם השלישית או הרביעית המוכר מאמין שאין מדובר בנוכל ולא שוקל. אז מבקש הנוכל לראות שוב את האבן ומחליף אותה.
לעיתים הנוכל מגיע לביתן מספר פעמים, בודק ועוזב. בחזרתו הוא כביכול מעורר אמון, בעוד שבפועל הוא שב כשבידיו הזירקון המיועד להחלפה.
כאשר הנוכל מגיע לביתן לראשונה ומתעניין בסחורה, הוא שואל מה מחיר כל יהלום Total. כך הוא בודק מהו היהלום היקר ביותר במשקל הזירקון שברשותו, שאותו כדאי לו לנסות להחליף.

 

 

בר היהלום
צילום:IDI

דרכי פעולה מומלצות להתגוננות:

שקלו את היהלום בכל פעם שהקונה הוציא אותו מהקופסה, לא משנה כמה פעמים יש לחזור על הפעולה.
הקפד להקדיש את מלוא תשומת לבך לקונה כאשר היהלום נמצא בידיו. הנוכל זקוק לשניות ספורות כדי להחליף את היהלום, ואתם תוכלו לעיין במחירון או לערוך חשבון לאחר שהיהלום נשקל והוחזר לקופסה.

העובדה שאדם שב וחוזר לביתן כמה פעמים ומתעניין באותו יהלום אינה מעידה בהכרח על היותו סוחר רציני; תמיד שקלו את היהלום.
היו עירניים ודרוכים תמיד, בעיקר בשעות הראשונות לפתיחת התערוכה.
נעלו את דלפקי התצוגה ואל תשאירו את המפתח במנעול.
בקשו כרטיס ביקור, שימו לב ללבושו והופעתו של "הקונה".

חשוב להזכיר, כי החלפה או גניבה של יהלום במהלך התערוכה גורמת נזקים כספיים ישירים ועקיפים, כמו השתתפות עצמית ליהלום החסר, העלאת פרמיית הביטוח בתערוכה הבאה וכן בזבוז זמן עבודה יקר בגין חקירות של המשטרה המקומית ונציגי חברת הביטוח.

 

 

מאת: שמואל מאור מנהל הביטחון

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן