מקלדת של מחשב עם לחצן הוסף לסל הקניות

עשרה טרנדים קמעונאיים שיובילו את השוק ב-2017

השפעת הטכנולוגיה כה חזקה בעולם בימינו, עד כי פעמים רבות היא מובילה מגמות, יותר מאשר מגיבה להן. גם בענף הקמעונות הטכנולוגיה ממלאת תפקיד מרכזי, ונראה כי רבות מהמגמות שמעצבות את השוק משלבות בין התנהגות הצרכן לבין טכנולוגיה מתקדמת.

 

על פי מחקר וניתוח של חברת Synchrony Financial אלו הן 10 המגמות שיובילו את ענף הקמעונות השנה, וזוהי משמעותן מבחינת הקמעונאים:

 

1. חוויות קנייה אינטראקטיביות. מחקרים רבים מראים כי צרכנים מעדיפים חוויות על פני בעלות על דברים, ומוכנים לשלם מחירי פרימיום על חוויות שלדעתם שוות את זה. כלל זה נכון לגבי צרכנים מכל מדרגות השכר ומכל הגילאים.

 

הקמעונאים החדשנים ביותר ממנפים את המגמה הזו, ומנסים למשוך צרכנים לחנויות על ידי הפיכת החנויות לחוויות בעצמן. חברת מוצרי המטבח והבישול וויליאמס סונומה (Williams Sonoma), למשל, החלה לערוך קורסים לבישול בתוך החנויות. חוויה נוספת מציעה חברת בגדי הספורט REI, שהקימה קירות טיפוס בחנויות. חוויות כאלו מפתות את הצרכן להישאר זמן רב יותר בחנות, לשוטט בה יותר ולהרגיש יותר מחובר למותג.

 

2. מציאות רבודה ו-וירטואלית. מותגים בכל קטגוריות המוצרים לצרכן משתמשים במציאות וירטואלית למטרות פרסום, אך לא רק בסרטוני וידיאו בתלת-מימד ו-360 מעלות, אלא גם לשם יצירת תוכן, הכולל סיפורים מוטמעים והדגמות מוצרים, ומסייע לצרכנים לחוות את המוצרים באופן שמעולם לא חוו בעבר.

 

דוגמא מצוינת לאופן שבו אפליקציית מציאות וירטואלית עשויה ליצור התרגשות ומעורבות, אפשר למצוא בשילוב בין אפליקציית הנסיעות Uber לבין המשחק הפופולארי "פוקימון גו".

 

3. חיים בריאים. הוצאות הצרכנים על בריאות ממשיכות לצמוח בקצב מרשים. איגוד המסחר האורגני מסר כי הביקוש הצרכני לאוכל אורגני צמח בשיעור דו-ספרתי כמעט מדי שנה מאז שנות ה-90. בתוך כך, נרשמת בחמש השנים האחרונות עלייה במספר חדרי הכושר, מועדוני הבריאות ומועדוני הכושר. המכירות של מוצרים הקשורים לאורח חיים בריא ממשיכות לצמוח, וקטגוריית ה- athleisure(בגדי ספורט כלבוש יומיומי) התרחבה דרסטית בתחום ההלבשה.

 

4. "חדירת הרובוטים". החדירה אמנם פחות דרמטית מזו המוצגת בסרטים הוליוודיים, אבל הרובוטים מפלסים בשקט את דרכם לענף הקמעונות, בעיקר בתחומי הלוגיסטיקה ושירות הלקוחות.

 

ישנם קמעונאים שכבר שילבו בחנויות רובוטים ואינטליגנציה מלאכותית, המסוגלים לזהות מוצרים, לשלוף מהמחסן פריטים עבור קונים, ולהזמין מיידית מוצרים. Target, לדוגמא, החלה לאחרונה לנסות את הרובוט Tally, שמטייל במעברים ובודק מלאי.

 

5. קשר בין מותגים לצרכנים. שני הצדדים מתקשרים באמצעות המדיה החברתית, והתקשורת ביניהם הפכה לטבעית כמו התקשורת עם חברים באותן רשתות חברתיות.

 

במחקר דיגיטל של Synchrony מ-2016, נמצא כי כמחצית מהנשאלים קנו מוצר בשל אינטראקציה במדיה החברתית, לעומת כשליש מהנשאלים בלבד ב-2015. התוכן המצליח ביותר הוא זה שמייצר קשר רגשי למותג, ונותן הפוגה מהפוסטים המכירתיים שמציפים את הפיד.

 

6. משלוח לחנות. הקונספט של הזמנת פריטים אונליין והזמנתם לחנות, מיטיב הן עם צרכנים והן עם קמעונאים. לצרכנים ההזמנה חוסכת את עלויות המשלוח ואת זמן השיטוט בין המעברים בחיפוש אחר המוצר שהם רוצים. לקמעונאים היא מאפשרת להביא תנועת קונים לחנות, כשאותם קונים צפויים לרכוש פריטים אחרים. כמו כן, היא מאפשרת לקמעונאי להשלים הזמנות מהמלאי בחנות, ולחסוך עלויות שילוח נוספות.

 

7. ערוץ קנייה חדש: מסחר "שיחתי". אמזון השיקה לאחרונה את Amazon Echo, ערוץ קולי חדש לאינטראקציה עם צרכנים. השירות מאפשר לצרכנים להזמין מוצרים ישירות על ידי דיבור עם Alexa, ה"מוח" מאחורי Echo.

 

גם גוגל נכנסת למשחק, עם פיתוח תוכנת Google Home. טכנולוגיה זו אמנם נחשבת לשיא הקדמה. אך קמעונאים עשויים לפתח עם הזמן כלים לביצוע הזמנות קוליות, מאחר שמדובר ברכיב שיותר ויותר צרכנים מאמצים.

 

8. שותפויות ופופ-אפים. מודלים קמעונאיים חדשים מתפשטים בימינו, בשעה שקמעונאים מחפשים דרכים לחדש את חוויית הקניות, למשל באמצעות חנויות-בתוך-חנויות או חנויות פופ-אפ. נקודות המכירה הללו התפשטו בכל הסגמנטים בשוק, ומאפשרים לקמעונאי להגיע ליותר אנשים, ולמשוך צרכנים חדשים בעלויות נמוכות יותר. מבחינתם של קמעונאים שרוצים לבדוק קונספט מהיר ועלות נמוכה, שיתוף פעולה עם קמעונאים אחרים או הקמת חנות פופ-אפ עשויים להתברר כבחירה הנכונה.

 

9. עלייתן של חברות ללא מזומן. מזומן כבר אינו שולט בשוק. זה התחיל עם כרטיסי אשראי וכרטיסי חוב, וממשיך בימינו עם חדירתן של טכנולוגיות חדשות. ארנקים דיגיטליים (כמו Apple Pay או Samsung Pay) אמנם קיימים כבר כמה שנים, אך מודעות הצרכנים לקיומם זינקה רק בשנה האחרונה – מ-55% ב-2015 ל-81% בשנה שעברה. היקף השימוש בהם צפוי לעלות שוב ב-2017, בעוד יותר קמעונאים משדרגים את המערכות בנקודות המכירה, כדי לאמץ את הטכנולוגיה.

 

תשלום לא במזומן אינו רק קל ונוח לצרכנים, אלא גם מאפשר לקמעונאים להציע חוויה חלקה בנקודת המכירה, המזרזת את הצ'ק-אאוט, ויכולה גם להתאים אישית את השיווק והמבצעים לכל לקוח.

 

10. האינטרנט של הדברים. מהו האינטרנט של הדברים? זוהי רשת של אובייקטים פיסיים, כמו מכשירים, בניינים וכו', שמוטמעים בהם טכנולוגיה, תוכנה, חיישנים וקישוריות רשת, המאפשרים להם לאגור ולהחליף ביניהם מידע. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לצרכנים לקנות מה שהם רוצים, מתי שהם רוצים. היתרון מבחינת המוכרים טמון ביכולת לאסוף יותר נתונים ביותר מקומות, ולהפיק מהם תובנות מצוינות על התנהגות צרכנים, מגמות בשוק, דפוסי קנייה ומעורבות, ולאפשר אינטראקציות והצעות יותר אישיות.

 

 

מבוסס על מאמר מאת ברקן ברנסטרטור (Brecken Branstrator), שהתפרסם באתר National Jeweler

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן