bitcoin art 45

יהלומים תמורת ביטקוין: חידוש מעניין או הימור מסוכן?

לאור התנודתיות העצומה בערך הביטקוין בחודשים האחרונים, היה מפתיע למדי לשמוע לפני כמה שבועות שתכשיטן יוקרה מלונדון מציע ללקוחותיו לשלם תמורת תכשיטים באמצעות המטבע הדיגיטלי.

 

סאמר חלימה (Samer Halime), קמעונאי תכשיטי יהלומים מנייטסברידג', החליט לאפשר תשלום באמצעות ביטקוין, עבור שירותי קמעונות ומסחר B2B באבני חן. "אנחנו סוחרי היהלומים הראשונים ברמה של רחוב בונד שהתחילו לקבל ולסחור באמצעות ביטקוין", אמר חלימה, כפי שדווח. "זה נובע מהעלייה שאנו רואים במספר הבקשות מצד לקוחות, ספקים ושותפי מסחר, לשלם באמצעות המטבע הדיגיטלי".

 

לדבריו, החברה עד כה אפשרה לבצע רכישות באמצעות דולר אמריקאי, ללקוחות מהמפרץ הפרסי ומאסיה. עם זאת, ב-18 החודשים האחרונים, הלקוחות רכשו כמות גדולה של ביטקוין. לדברי חלימה, "מספר הולך וגדל של לקוחות" ביקשו לרכוש סחורה באמצעות ביטקוין. זה נכון במיוחד בנוגע ללקוחות VIP שקונים תכשיטים בשווי מיליוני דולרים.

 

"המסחר והקמעונות באמצעות ביטקוין ניתנים לביצוע מכל מקום בעולם, וזה מועיל במיוחד לספקים שלנו באפריקה וללקוחות שלנו ממדינות מתפתחות כמו סין, ברזיל, דרום אפריקה, ניגריה, הודו ואוזבקיסטן", הסביר חלימה.

 

אולם האם זה צריך לנופף דגל אדום אצל כמה ממשלות? מנכ"ל ג'ייפי מורגן (JP Morgan), ג'יימי דימון (Jamie Dimon) קרא לביטקוין לפני כחודש "הונאה". "זה מזכיר את שיגעון הצבעונים, ולא ייגמר טוב", אמר בוועידת בנקאות, בהתייחסות לבועת התשלום באמצעות צבעונים בהולנד במאה ה-17, שבסופו של דבר התפוצצה וגרמה לאלפי משקיעים לאבד את כל רכושם. "ישנן מדינות עם מטבעות נוראיים", אמר, והזכיר כדוגמא את ונצואלה וצפון קוריאה. "במקרים אלו, יכול להיות שימושי להיעזר בביטקוין, ולא במטבע שלהן". עם זאת, הוסיף, מדינות אחרות (ובמיוחד ארה"ב), השולטות לחלוטין במטבע שלהן, ירצו לדעת מי משתמש בביטקוין ולאיזו מטרה. הוא קינח באזהרה כי מדינות אלו רואות את הביטקוין כחידוש, אולם ברגע שהוא יתחיל לשמש לטובת מטרות לא חוקית, המסחר בו ייסגר.

 

מחירו של הביטקוין זינק מ-700 דולר ל-4,000 דולר מאז ינואר 2014. לאחרונה השיב קרוב ל-1,000 דולר לערכו, לאחר שצנח באופן דרמטי באמצע ספטמבר, כאשר בורסות ביטקוין חשובות בסין הודיעו כי הן צפויות להיסגר. ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים הם ללא ספק הפכפכים, ורושמים כדרך קבע תנודות דו-ספרתיות באחוזים, ובכך מקשים לצפות את התנודתיות שלהם בטווח הקצר. מצד שני, הביטקוין הוסיף השנה מאות אחוזים לערכו, לעומת מדד ממוצע התעשייה דאו ג'ונס (DJIA) ומדד S&P 500, שעלו בשיעור מתון יותר של 12% עד כה השנה.

 

בנוסף להערות פסימיות שהשמיעו גורמים בעלי משקל בוול-סטריט, ביטקוין ומטבעות אחרים מתמודדים גם עם קשיים רגולטוריים. הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב מסרה בסוף יולי כי החלה לפקח על המגמה שנרשמה לאחרונה, של הנפקות מטבע ראשוניות, מעין גיוס הון סיכון של מיזמים הקשורים למטבע הדיגיטלי. הוועדה לניירות ערך ולבורסות פרסמה דו"ח אזהרה למשקיעים, בנוגע לסיכונים הטמונים בהנפקות אלו, הקרויות ICO.

 

"אנחנו דואגים שהעליה בהיקף השימוש במטבעות וירטואליים בשוק העולמי תמשוך רמאים, שיבקשו להונות משקיעים בהונאות פונזי והונאות אחרות, ולהשתמש במטבעות אלו כדי להציע השקעות או עסקאות מזויפות, או פשוט מפוברקות" כך מסר המשרד להדרכת משקיעים של הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב, בדו"ח שפרסם בנושא.

 

מאת אלברט רובינסון, IDEX Online

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן