the 200 square metre flagsh 7934866

ההאטה הכלכלית בסין משפיעה על שוק היהלומים

ההאטה הכלכלית בשיעורי הצמיחה של סין מטרידה את העולם הפיננסי כולו, לרבות את אנשי תעשיית היהלומים. על פי התחזיות בכלי התקשורת הכלכליים ברחבי העולם, הצפי הוא שסין תסיים את 2015 עם שיעור צמיחה מאכזב מבחינתה וזאת על אף הצהרות הממשל הסיני בדבר צמיחה ברמה של 6.9% – נתון בינוני ממילא עבור סין. כרגע נראה כי סין, שהציגה שיעור צמיחה של 7.3% ב-2014, נמצאת בדרכה לשנה הכלכלית החלשה ביותר שלה מאז 2009 ואחת החלשות ביותר בדור האחרון. עד כדי שכך שבתקשורת הכלכלית נשמעו טענות כי שיעור הצמיחה האמיתי של סין ב-2015 יהיה בין 3.5-4 אחוזים בלבד. אחד הגורמים המובילים להאטה הוא משבר סחורות, כלומר ירידה בבביקושים ברחבי העולם המובילה לירידה בשיעורי ייצוא.

להאטה בקצב הצמיחה בכלכלה הסינית יש השלכה פוטנציאלית לא פשוטה על שוק יהלומי הגלם. בחמש השנים האחרונות תעשיית היהלומים הלכה יותר ויותר לכיוון השוק הסיני. על פי המגזין הכלכלי הנחשב "בלומברג", תעשיית היהלומים הוסיפה מ-2009 כ-16% לשווייה משום ש"רכבה" על התפתחות הכלכלה הסינית.

על פי בלומברג, ישנה ירידה ברמת הביקוש ליהלומים בתוך סין, שנחשבת לשוק השני בגודלו בעולם היהלומים למעט ארצות הברית. ירידה זו היא עוד סממן למשבר הסחורות המתהווה באחת מהמעצמות הגדולות בעולם. יש ציפיה שתהיה ירידה  במחירי היהלומים, אולם, בשלב זה אין סימן להורדת מחירים משמעותית במיוחד לא על ידי ספקיות היהלומים כמו דה בירס. על פי ההערכות, אנגלו אמריקן, החברה שולטת בדה בירס, בונה על רווחי היהלומים על מנת שאלה יכסו הפסדים שנובעים מצניחה בביקושים לחומרי גלם אחרים דוגמת נחושת ופחם.

גיא הררי, ממייסדי Bluedax, התבטא בחריפות נגד דה בירס במגזין בלומברג "מדובר כאן בקטסטרופה. אנשי דה בירס טוענים שהעסקים ממשיכים כרגיל, אבל זה לא המצב בפועל. השוק הרבה יותר חלש ממה שדה בירס משדרת לעולם", אמר הררי. דוגמא מרכזית לחולשה הנוכחית של השוק היא הצניחה בהכנסות של צ'או טאי פוק, אחד מתאגידי התכשיטים הגדולים בעולם. לאחרונה דיווח התאגיד על ירידה של 13% במכירות במהלך הרבעון השני של 2015 בכל הנוגע למכירת אבנים יקרות. ועדיין, בחברת דה בירס נחושים שהשוק יתאזן ויתאושש בהמשך. "מחירי יהלומי הגלם יהיו חייבים לרדת משמעותית או שהם פשוט לא יימכרו", הוסיף הררי.

שטרות כסף- סין
צילום:מכון היהלומים הישראלי

אחת הבעיות המרכזיות היא אי הוודאות שאופפת את המצב הכלכלי בסין. ירידות דרסטיות בשוק המניות בחודש יולי האחרון, הביאו, כאמור, את הממשל בסין להצהיר כי שיעור הצמיחה נשאר יציב כ- 7%. אולם על פי מגזין הכלכלה היוקרתי "אקונומיסט", הסקטור התעשייתי במדינה והיצואנים אכן חווים קשיי צמיחה, כמוהו לא נראה בשני העשורים האחרונים. זאת בניגוד לתעשיית השירותים הצומחת במדינה. על פי אקונומיסט, הנתונים שמציגה ממשלת סין נלקחים בערבון מוגבל, כאשר חלק מהכלכלנים בעולם המערבי טוענים כי נתוני הצמיחה האחרונים מופרכים מהיסוד, בעוד אחרים גורסים שהנתונים אולי מעט מוגזמים, אך לא בעוצמה כזו שניתן לפקפק בחוזק הכלכלי של סין. כרגע, לפי אקונומיסט, דווקא הגירסה השניה נראית מדויקת יותר.

 

שוק היהלומים במדינה, חלק משמעותי מהסקטור התעשייתי במדינה, בוודאי מקווה שהנתונים שהממשלה מציגה אכן מדויקים, או לפחות קרובים יותר לאמת.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן