דונלד טראמפ

האם טראמפ יחזיר את הניצוץ לשוק היהלומים הגדול בעולם?

כיצד תשפיע בחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב על הכלכלה הגדולה בתבל, שבה פועל שוק תכשיטי היהלומים הגדול בעולם?

 

שוקי המניות וחלק מהמטבעות הפגינו תנודתיות רבה מייד לאחר בחירתו של טראמפ למנהיג העולם החופשי, ביום שלישי ה-9 בנובמבר. ביום רביעי השווקים נרגעו, בין היתר בזכות דברי טראמפ לאחר היבחרו, והעובדה כי לראשונה מאז החל מסעו לבית הלבן, הוא הצליח להישמע כמו מדינאי אחראי. ביום חמישי, שווקים רבים כבר התאוששו. ישנם המאמינים כי הנשיא טראמפ הוא חדשות מצוינות לכלכלת ארה"ב, ולמכירות התכשיטים. אחרים מאמינים כי האפוקליפסה אורבת לנו ממש מעבר לפינה.

 

בעולמנו, שבו קריינים ופרשנים חייבים למלל במלל אינספור שעות מסך, 24 שעות ביממה במשך שבעה ימים בשבוע, הצעה זו אולי תישמע מוזרה, אבל לא עדיף להמתין ולראות מה באמת יקרה? הרי אינספור התחזיות ביחס לתוצאות הבחירות, למשל, לא בדיוק הוכיחו את עצמן.

 

לדברי הנשיא הנבחר טראמפ, יש לו תכנית כלכלית סדורה. הוא כמובן לא רצה לבלבל את הבוחרים ונמנע מלתת להם הצצה לפרטיה. אך עם סנאט ובית נבחרים בעלי רוב רפובליקאי, ברור כי יהיה לו קל יותר לקדם בסופו של דבר כל תכנית שירצה. רבים מעריכים כי ישנה סבירות גבוהה שהתכנית תכלול הורדת מסים לעשירים, הורדת מסי חברות וצמצום הרגולציה בשורה של ענפים במשק.

 

נקודה נוספת היא כי טראמפ מתנגד לגלובליזציה, ואינו חובב הסכמי סחר כי הם מעבירים משרות למדינות אחרות, לדבריו. מבחינת תעשיית היהלומים והתכשיטים, זה אירוני למדי. דמיינו לכם הצהרה דומה מצד תעשיית היהלומים: הליטוש לא היה עובר להודו, סין ומדינות אחרות במזרח הרחוק. במדינות אלו הוקמו ענפי ייצור עצומים, ונקלט בהן עושר עולמי רב. אחרת, הצרכנים בהן לא היו נהנים מהאמצעים הדרושים לרכישת תכשיטי יהלומים. כלומר, פחות מכירות ליצרני וסוחרי יהלומים מישראל, בלגיה, ניו יורק ומדינות נוספות במערב.

 

והאם תעשיית היהלומים יכולה באמת לתמוך בהפחתת הרגולציה? התעשייה שלנו היא אחת הדוגמאות הטובות ביותר לתעשייה המפקחת על עצמה. חיסול תופעות כמו יהלומי מריבה והלבנות כספים, לצד קידום שקיפות רבה יותר בעסקים, היו ונותרו בראש סדרי העדיפויות של הענף.

 

האם הגלובליזציה טובה או רעה? שתי התשובות נכונות, אך השאלה כבר לא רלוונטית. הגלובליזציה כאן, ומשפיעה פחות או יותר על כל מה שאנחנו עושים וקונים. האם משרות ליטוש יחזרו לרמת גן, אנטוורפו וניו יורק? ברור שלא. האם עסקים וכלכלות חייבים להתרגל לשינוי וליצור נישות חדשות? ברור שכן. אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.

 

 

מבוסס על מאמר מאת אלברט רובינסון, IDEX Online

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן