ידיים מחזיקות יהלומי גלם

אל תמהרו להספיד את תעשיית היהלומים

אם המניות של חברות כריית היהלומים הן אינדיקציה, הרי שהסנטימנט ביחס לתעשיית היהלומים מצוי בשפל היסטורי. בשנתיים האחרונות לבדן, ירד סל המניות של חברות כריית היהלומים ב-28.9% ב-2018, לאחר ירידה של 17.3% ב-2017 (ראו גרף 1 להלן). הירידה נובעת חלקית מאתגרים תפעוליים ייחודיים שעמם מתמודדות רוב חברות הכרייה, ברמה זו או אחרת. ועם זאת, אי אפשר להכחיש שגם סנטימנט המשקיעים נמוך, כפי שעולה מהתחזיות למחירי היהלומים בעתיד. כל זה יוצר חששות בנוגע לסיכויי צמיחתה בעתיד של התעשייה, ובנוגע לכדאיותה הכלכלית.

 

קמפיין השיווק המצליח ביותר, "יהלום הוא לנצח", הופסק לפני יותר מעשור, שבמהלכו נפגע גם האופן שבו צרכנים תופסים מאפיינים חיוביים רבים של יהלומים. התפיסה התרבותית הזוהרת של יהלומים נחלשה, ובמידת מה אף התחלפה בקישור להפרת זכויות אדם ולנהלי תמחור מונופוליסטיים של דה בירס (De Beers). נסו פשוט לקרוא את תגובות הגולשים לכל פוסט בנושא יהלומים ב-Reddit או בכל פלטפורמת מדיה פופולרית אחרת.

 

הון חברות כריית יהלומים
מקור: Paul Zimnisky

 

כמו כן, נרשמת ירידה בשיעור הנישואין בארה"ב, יפן וסין, אם נציין רק כמה מדינות, ובמקביל מתחזקת גם מגמת הצרכנות הצנועה יותר, בשעה שזמינותם הגוברת של יהלומי מעבדה מספקת לצרכנים חלופות זולות יותר ליהלומים טבעיים.

 

ועם כל זאת, מכירות תכשיטי היהלומים בעולם צומחות נומינלית וריאלית בקצב קבוע ב-9 השנים האחרונות. הצמיחה נובעת חלקית משיפור במצבם הכלכלי של צרכנים ממעמד הביניים בכלכלות מתפתחות, לצד צמיחה חיובית מתמשכת של התמ"ג העולמי בעקבות המשבר הכלכלי, והמשך גידול האוכלוסייה, בעיקר בשווקים החשובים ביותר של תעשיית היהלומים – ארה"ב, סין והודו.

 

שיעורי הנישואין אמנם מצויים בירידה, אך במקביל נרשמת עלייה במספר הנשים הרוכשות יהלומים לעצמן, והצעירים בארה"ב עדיין רוכשים יהלומים, למרות הנראטיב לפיו הדור הצעיר שקוע מדי בחובות מכדי להרשות לעצמו מוצרי יוקרה. למעשה, הביקוש לתכשיטים לנפש בארה"ב – שוק צרכנות הקצה הגדול ביותר של תעשיית היהלומים, עם נתח שוק עולמי של קרוב ל-50% – רושם צמיחה חיובית מאז 2010, כאשר ללא עיגול נתונים, צמיחה שלילית של 0.19% נרשמה בשנת 2016 (גרף 2 להלן).

 

כמו כן, כאשר בוחנים את נתוני 2018, עולה כי מכירות היהלומים של דה בירס ואלרוסה (Alrosa) רשמו צמיחה של 1.5% ו-5.8%, בהתאמה, לעומת 2017. שתי החברות מפיקות יחד קרוב לשני-שלישים מתפוקת היהלומים העולמית. דה בירס אף צפתה לאחרונה כי הפקת היהלומים תצמח בשנים 2020-2021, ברמז אפשרי לכך שהחברה אופטימית ביחס לתחזיות הביקוש ליהלומים בשנים הקרובות.

 

ביקוש תכשיטים יהלומים ארצות הברית
מקור: Paul Zimnisky

 

החדשות הטובות: התעשייה תלויה בעצמה

צינור החמצן של יהלומים טבעיים, כמו של רוב מוצרי היוקרה, היה תמיד שיווק ומיתוג מוצלחים. ביפנית, למשל, לא הייתה אפילו מילה ליהלום, עד שדה בירס החלה לשווק יהלומים במדינה אחרי מלחמת העולם השנייה. הנתח של יפן בביקוש העולמי ליהלומים אמנם ירד בשנים האחרונות, אך עמד עדיין על כ-20% מהביקוש העולמי בתחילת שנות ה-2000, והמדינה עודנה שוק חשוב עבור התעשייה.

 

ההשפעה המתמשכת של קמפיין "יהלום הוא לנצח" זכה להחייאה חלקית מצד איגוד מפיקות היהלומים (DPA) שהציג קמפיין גנרי חדש לקידום יהלומים בשם התעשייה כולה. עם זאת, תקציבו השנתי של איגוד מפיקות היהלומים נע סביב 80 מיליון דולר, כשליש מהסכום שדה בירס הייתה משקיעה ב"יהלום הוא לנצח", בשקלול האינפלציה.

 

החדשות הטובות הן שעתידה של תעשיית היהלומים הטבעיים תלוי בתעשייה עצמה, וביכולתה להמשיך ולהעביר את הערך המופשט של יהלומים טבעיים עבור הצרכן. אם קניית תכשיט יהלום הייתה רכישה בסיסית ורציונלית, האיום מצד יהלומי מעבדה היה גדול בהרבה – וזה אכן המצב בכל הנוגע לשימוש ביהלומים סינתטיים ביישומים תעשייתיים, שם מחירם הנמוך יותר מנצח, מאחר שהתפקוד של שני המוצרים דומה.

 

תכשיטי יהלומים, לעומת זאת, שונים מיהלומי תעשייה. רכישת תכשיטי יהלומים מבוססת על התחושות שהיא מעוררת אצל מישהו אחר. אם התכשיט הוענק כהלכה, יש לו השפעה רגשית משמעותית, וסיפורו של כל יהלום טבעי יכול בהקשר זה להיות מושך מאוד, באופן ספציפי. בנוסף, התעשייה יכולה להמשיך למנף את התפיסה בדבר התועלת השולית של היהלום, לצד עקרונות הטבועים בחוויה האנושית, כגון ה-Zahavian signaling [עיקרון המבוסס על תפיסה לפיה האבולוציה הובילה לצורך באיתותים כנים בין בני אדם, בשל הרצון הברור לרמות זה את זה. כשמדובר ביהלומים, הצעת נישואין המלווה בטבעת אירוסין יקרה יחסית, מאותת לבן הזוג כי ההצעה מחויבת, אמיתית וכנה, פ"ז], כדי לקדם את הביקוש, כפי שעשתה בעשורים הקודמים. הכדאיות העתידית של תעשיית היהלומים תלויה חד-משמעית ביכולתה להצית מחדש את כוח המשיכה של יהלום טבעי, וה"תכלית" שלו בחברה.

 

מכרות יהלומים בעולם
מקור: Paul Zimnisky

 

ביקוש לטווח ארוך

יש לציין כי באופן מסורתי, יהלומים טבעיים יקרים יותר שמרו לאחר הקנייה לפחות על חלק מערך המכירה מחדש שלהם, הנובע מנדירותם של יהלומים טבעיים איכותיים. מרכיב "שימור הערך" הינו ייחודי ליהלומים טבעיים, לעומת יהלומים שיוצרו במעבדה, ולבטח מגביר את כוח המשיכה של יהלומים טבעיים, במיוחד בתרבות כמו הודו, אחד משווקי הצרכנות הצומחים במהירות הרבה ביותר בעולם. זו אמנם אנקדוטה, אך אשת מקצוע צעירה מהודו התייחסה לאחרונה לרכישת יהלומים טבעיים, וציינה כי "עבור ההודים, המקור הרומנטי של יהלומים מעולם לא היה זה שמשך אותנו אליהם… כקבוצה, תמיד בדקנו מה ערך המכירה מחדש (של התכשיט) שלנו, (וזה מה) שבסופו של דבר היה הנימוק המכריע".

 

להוציא יישומים תעשייתיים, ניתן לטעון כי ללא הנדירות שלהם, יהלומים יהיו פשוט אביזר נוי זול נוסף. כמו כן, כל מי שמצהיר באופן גורף שיהלומים "אינם נדירים" מתעלם מההקשר. הביטו בגרף לעיל, של מניות חברות כריית היהלומים. אם אכן היה קל לגלות ולהפיק יהלומים, ואם מחיריהם אכן גבוהים מדי, הרי שהחברות המפיקות היו מדווחות על ביצועים כלכליים טובים בהרבה (ראו שוב את גרף 1).

 

כולם יודעים מה היה קורה, למשל, לערכו של זהב אם ניתן היה לייצרו באופן סינתטי. להוציא את הביקוש התעשייתי. מעניין לציין כי מבחינה טכנית ניתן לסנתז זהב, באמצעות מאיץ חלקיקים והרבה אנרגיה. זה תהליך יקר ביותר, ואינו קרוב להשתלם כלכלית, אך ניתן עקרונית לייצר זהב באופן סינתטי. כמו כן, בתהליך זה נוצר יסוד Au, שלא ניתן להבחין בינו לבין הגרסה הטבעית שלו. יהלום, מנגד, הוא מינרל, ובהחלט ניתן להבחין בין יהלום סינתטי ליהלום טבעי.

 

בתחזיות היצע עתידיות, ניתן להבחין בבירור בנדירות היחסית של יהלומים טבעיים. אם התעשייה תצליח לשמור או להגדיל את הביקוש ליהלומים טבעיים לטווח ארוך, סוגיית המחסור העתידי היא סוגיה לגיטימית. בעולם יש כיום רק מכרה יהלומים אחד בקנה מידה גדול המצוי בפיתוח, ורק פרויקט אחד בשלב טרום הפקה, שצפוי להפיק יהלומים בעשר השנים הקרובות. זאת בשעה שקרוב ל-20 מכרות יהלומים קיימים יגיעו למיצוי בעשור הקרוב.

 

יהלומי גלם מכרה מירני, אלרוסה
צילום: אלרוסה

 

לטווח ארוך יותר, מספר מכרות היהלומים בעולם יתכווץ מכ-50 מכרות מסחריים כיום ל-14 על פי ההערכות בשנת 2040, והפקת היהלומים במונחי קרט ותתכווץ מכ-145 מיליון קרט לכ-60 מיליון קרט (ראו גרף 3 לעיל). בכדי לשמור על תעשיית היהלומים הטבעיים, המוערכת כיום בכ-90 מיליארד דולר, מחירי היהלומים יהיו חייבים להכפיל את עצמם, ו/או שולי הרווח של תכשיטים ברמת צרכן-הקצה חייבים יהיו לעלות, חלקית על ידי צמצום משקל היהלומים, בכדי לשמור אפילו על סביבה של אפס צמיחה נומינלית במונחים דולריים.

 

ביקוש מספק, עם זאת, יוביל לשיפור בתחזיות ההיצע לטווח ארוך. אין ספק כי ישנם מרבצי יהלומים שאינם מפותחים כי אינם משתלמים כלכלית, אולם אם התנאים ישתנו, הם עשויים לשפר את הרווחיות של חברות הכרייה, ושל בעלי עניין, שבמצב זה סביר להניח כי יסכימו להשקיע בחיפושים ופיתוחים חדשים.

 

לתעשיית היהלומים יש היסטוריה ארוכה, מרתקת וגמישה. התעשייה התגברה בין היתר על חוקי ההגבלים העסקיים, על איומים מצד אבני זירקוניה (CZ), מויסאנייט (Moissanite) וחיקויים נוספים, על הסרט שובר הקופות "לגעת ביהלום" (Blood Diamond) ועל שינויים בתרבות ובהעדפות הצרכנים במהלך הדורות. הרקורד הזה, והסביבה הנוכחית שאולי אינה מאיימת כפי שיש מי שרוצים שתאמינו, קוראים לנו לנהוג בפיקחות, ולחשוב היטב פעמיים לפני שאנחנו מוותרים על התעשייה.

 

מאת פול זימניסקי. למאמר המקורי והמלא באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן