נוף פנורמי לאס וגאס

סיכום תערוכות לאס וגאס: אווירה חיובית בשוק היהלומים

התערוכות שהתקיימו בלאס וגאס – JCK, Couture, Luxury ו-AGTA – ננעלו השנה בסימן חיובי, להבדיל מהתערוכות שנערכו ביוני בשנים עברו. העלייה לרגל השנתית ללאס וגאס לוותה השנה בציפיות חיוביות מצד סוחרי יהלומים, קמעונאים אמריקאים, וסיטונאי תכשיטים. לא הייתה זו אופטימיות מוגזמת, או תחושה חסרת בסיס שהכל יהיה בסדר, אלא הבנה כי יש ביקוש, המחירים מצויים ברמה נכונה, ואנשים רוצים וצריכים לעשות עסקים.

 

יהלומי מעבדה

 

הפצצה שהטילה דה בירס (De Beers) ערב התערוכה, כשהודיעה כי תשווק לצרכנים תכשיטי אופנה זולים המשובצים ביהלומי מעבדה, גרמה לגלי הדף בתעשיות היהלומים והתכשיטים. התכנית, תחת המותג לייטבוקס (Lightbox), תפסה את התעשייה בהפתעה. חלק אפילו חשו מרומים עלי די דה בירס, שנתפסת עדיין בעיני רבים כאפוטרופוסית של תעשיית היהלומים. ניתן לטעון, וכבר נטען בעבר, כי דה בירס נכנעת ללחץ ציבורי. בתערוכות לאס וגאס לפני שנתיים, הקמעונאים הביעו התנגדות עזה ליהלומי מעבדה. אשתקד, הטון היה אחר. ה'לא' התחלף בגישה רכה יותר, והמסר השכיח היה כי קמעונאים יילכו לאן שהצרכנים יגידו להם. השנה, הורגש שהשיח בנוגע ליהלומי מעבדה בתערוכה היה שונה מאוד. האופן שבו דה בירס אימצה את יהלומי המעבדה, כפי שהתעשייה רואה זאת, העניקה להם חותמת הכשר.

 

עם זאת, יש כאלו שחשבו כי דה בירס טעתה, וכי הוספת יהלומי מעבדה לטווח מוצריה תהרוס את שוק היהלומים הטבעיים. אחרים הסכימו עם דה בירס, וחושבים כי ההורדה החדה של מחירי יהלומי המעבדה תסייע לחברה ליצור הפרדה ברורה בין יהלומי מעבדה ליהלומים טבעיים, ובכך תפחית מהאיום כי יהלומי מעבדה יחליפו את היהלומים הטבעיים. כולם הסכימו שמדובר בהימור גדול, וכי ייקח שנים עד שיתברר מי מהצדדים צדק. עם או בלי דה בירס, יהלומי מעבדה הפגינו נוכחות משמעותית בתערוכת JCK, עם ביתן ייעודי של יהלומי מעבדה, בהשתתפות כ-30 מציגים.

 

יהלומים סינתטיים יהלומי מעבדה
צילום: Scio Diamond Technology Corporation

 

לאותם 30 מציגים לא הייתה תערוכה אופטימלית, לאחר שדה בירס קבעה למעשה כי המחירים שלהם גבוהים מדי. לעומתם, לרוב החברות האחרות הייתה תערוכה טובה מאוד. בקרב סוחרי היהלומים, שלרוב לא מתביישים להתלונן, לא נשמעו כמעט תלונות השנה. הסוחרים היו עסוקים, הקונים חיפשו ורכשו סחורה, והמחירים היו בסך הכל יציבים למדי. יום שישי ה-1 ביוני, יומה הראשון של תערוכת JCK, נראה מבטיח מאוד משעות הבוקר. התנועה הייתה רבה, והתחושה בקרב סוחרי היהלומים המלוטשים הייתה טובה מאוד, בזכות מספר המבקרים והיקף המכירות. נראה כי קניינים לא רצו לחכות ולראות איך התערוכה מתפתחת, והעדיפו לקנות מוקדם ולנצל את טווח הסחורה הרחב שהציעו המציגים.

 

לאחר המכירות החזקות ביום שישי, הימים שבת, ראשון ושני היו שקטים בהרבה, ונרשמה בהם תנועת מבקרים פחותה בהרבה. למעשה, במהלך הימים הללו נרשמה הרבה פחות תנועה בקרב סוחרי היהלומים, לעומת שנים קודמות. הסבר אפשרי לכך הוא שאלו שבאו לקנות, עשו זאת בעיקר ביום שישי. כמו תמיד, המציגים שהגיעו מוכנים, וקבעו פגישות מראש, רשמו ביצועים טובים יותר מאלו שלא עשו זאת. לצד מציגים שבאו מתוך כוונה ברורה למכור, ואפילו קבעו לעצמם מכסת מכירות, חברות אחרות קבעו לעצמן מטרות אחרות. חלקן הגיעו בעיקר כדי לפגוש לקוחות ולמצוא חדשים. חברות אחרות הגיעו בעיקר כדי להפגין נוכחות בשוק.

 

לאס וגאס יהלומים ישראל
צילום: איריס הורטמן

 

אלמנט חיובי נוסף שהורגש בתערוכה, היה נוכחות רבה מהרגיל של קונים מהמזרח הרחוק. במידה מסוימת, זה הפתיע רבים, במיוחד לאור התערוכה הקרובה בהונג קונג, שבה סוחרים מתמקדים במכירה וקנייה לשווקים המקומיים. גם כאן, אלו שנערכו טוב יותר הגיעו עם סחורה שמתאימה לשווקים במזרח הרחוק, לצד הסחורה הפופולארית בשוק האמריקאי.

 

בפן השלילי, מנגד, הורגשה בתערוכה ירידה בתנועת המבקרים ובמספר המציגים. עושה רושם שהעניין בתערוכות הולך ופוחת. עסקנו בנקודה זו בעבר, ושאלנו מה הצידוק בימינו להשתתף בתערוכות רבות מדי שנה. בשנים האחרונות, מגלים מארגני התערוכות כי חברות רבות שבחרו להציג בעבר, מעדיפות כיום להישאר במשרדים. הירידה במספר המציגים הורגשה בבאזלוורלד ובאירועים נוספים. אחת מתוצאות הירידה הזו היא התייקרות במחיר שדורשים מארגני תערוכות ממציגים, כדי לכסות על העלויות היחסית קבועות שלהם. התייקרות זו מובילה יותר ויותר מציגים לשקול את עצם השתתפותם באירועים אלו.

 

בתערוכת JCK, היו פחות מציגים בביתני היהלומים, והתנועה בין הביתנים הייתה דלילה יותר. JCK תתאים את עצמה לכך, והחל מ-2019 תשוב למקום ההתכנסות הקודם במלון Sands, במקום מלון מנדליי ביי (Mandalay Bay), שבו נערכה התערוכה בשנים האחרונות.

 

ביקוש ליהלומים מלוטשים

 

במהלך התערוכות, נרשם ביקוש לטווח רחב של סחורות, בדגש על סחורה טיפוסית לשוק האמריקאי, לצד כמה פריטים נוספים. במונחי גודל, יהלומים במשקל של עד חצי קרט, או במשקל 2 קרט ומעלה, נמכרו היטב. ביקוש ברור נרשם ליהלומים במשקל 3 קרט ו-5 קרט, ומספר יהלומים חשובים במשקל 10 עד 40 קרט נמכרו במהלך האירוע. במונחי איכות, יהלומים בדרגת ניקיון VS-SI נהנו מפופולאריות רבה, למרות שסוחרים דיווחו על מחסורים רציניים ביהלומים בדרגת ניקיון SI בכל הגדלים. מדובר בבעיה מתמשכת. יהלומים בדרגת ניקיון SI זוכים לפופולאריות רבה בכל שווקי הצרכנות המרכזיים, בארה"ב במיוחד, אך גם בסין שבה נרשמת עלייה בביקוש.

 

יהלומים במשקל 0.30-0.39 קרט זכו לפופולאריות רבה בארה"ב בשנה החולפת, ועדיין נהנים מפופולאריות. עם זאת, הפופולאריות שלהם הובילה גם לעלייה במחיריהם בחודשים האחרונים. השוק הגיב לעליית המחירים, שטרם באה לידי ביטוי בתערוכה, בצמצום מסוים של היקף הרכישות, שהוביל לירידת מחירים קלה. נראה כי הורדות המחירים הללו אינן מספקות.

 

יהלומים עגולים מלוטשים כסף
צילום: allstars / shutterstock.com

 

בנושא המחיר, הרי שמחירי רוב היהלומים המלוטשים שמרו מאז תחילת השנה על יציבות יחסית, עם נטייה קלה לעליות. מדובר בהתפתחות חיובית בשוק, המספקת הקלה מסוימת ליצרני היהלומים הסובלים משולי רווח צרים. סוחרים רבים שביקשו לבצע רכישות בתערוכה, במקביל למכירות, גילו כי סוחרים רבים התנגדו לכך, ודרשו מחירים גבוהים יחסית. בשורה התחתונה, המציגים רצו לעשות כמה שיותר עסקים עם קמעונאים, בעסקאות שיאפשרו להם ליהנות משולי רווח גדולים יותר.

 

בתערוכות נרשמה פעילות רבה יותר של מכירות תכשיטים. ניכר כי יצרני, מעצבי וסיטונאי תכשיטים ממשיכים להתמקד בפריטים קטנים יותר וצבעוניים מאוד, עם עיצובים עמוסים יותר. זהו המשך למגמה שהורגשה אשתקד, ורק מתרחבת ומעמיקה. אחד מהיבטי המגמה הוא העניין באבני חן צבעוניות, במידת מה על חשבון יהלומים.

 

מסקנות

 

אחרי שנים של מסחר חלש, ירידות מחירים והצטמקות מספר השחקנים בשוק, תעשיית היהלומים התעוררה לגלות כי המוצר שלה עדיין מסוגל לעניין את הצרכנים. המהלך השנוי במחלוקת של דה בירס שתחל למכור יהלומי מעבדה, התייצבות ואף התחזקות מחירי היהלומים המלוטשים, וחידוש הביקוש הצרכני – כל אלו הורגשו השנה היטב בתערוכת לאס וגאס. זה הוביל להתאוששות המסחר, למחסורים בסחורה המבוקשת, וליציבות במחירי היהלומים המלוטשים, לצד עליות מחירים קלות. כעת, עלינו לשמור על המסלול שקבעו כוחות השוק. לשם כך, השתתפו בתערוכות מסחר רק עם הצעות טובות מאוד, שמרו על רמות המחירים הנוכחיות, והציגו יוזמות שינערו את השוק ויתרמו לעלייה בביקוש הצרכני.

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן