ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים

מהי המטרה האמיתית של מותג יהלומי המעבדה של דה בירס?

בחודשים האחרונים, מורגשת האטה בשוק יהלומי הגלם הקטנים והזולים יותר. דה בירס (De Beers), אלרוסה (Alrosa) ומרכז היהלומים באנטוורפן (AWDC) אמנם פרסמו לאחרונה נתונים המצביעים על התאוששות קלה, אך השוק עדיין רחוק מרמות המסחר שנרשמו לפני שנה. מה גורם להאטה, האם זה קשור למכירות  יהלומי המעבדה, והאם ומתי שוק היהלומים הטבעיים הקטנים ישיג שוב יציבות?

 

המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו (GJEPC) פרסמה לאחרונה ראיון עם סגן נשיא שיווק בקבוצת דה בירס, סטפן לוסייה (Stephen Lussier), שביקר לאחרונה בהודו. בריאיון, דיבר לוסייה על המצב הנוכחי בשוק, ועל הקשר בינו לבין מותג יהלומי המעבדה של דה בירס, לייטבוקס (Lightbox). להלן עיקרי דבריו.

 

"ההאטה מחזורית"

"לא נרשם כל שינוי יסודי בסגמנט היהלומים הקטנים. ההאטה במסחר מחזורית בעיקרה, ונובעת מדינמיקות היצע וביקוש", אמר לוסייה. "המחצית הראשונה של 2018 הייתה אמנם טובה מאוד, אך באמצע הערוץ הצטבר מלאי, בעיקר בשלושה מהשווקים החשובים ביותר ליהלומים קטנים יותר – הודו, טורקיה והמזרח התיכון".

 

לוסייה ציין כי הביקוש במדינות אלו הושפע מבעיות כלכליות רחבות יותר, ובראשן תנודות בשערי החליפין של המטבעות המקומיים. לדבריו, אלו סוגיות קצרות-טווח יחסית, וכשהמלאי יתחיל לאזול באמצע הערוץ, הביקוש ליהלומים קטנים יותר יתאושש.

 

יהלומי גלם של חברת דה בירס
צילום: De Beers

סגן נשיא דה בירס ציין עוד כי בטווח הבינוני, שני גורמים ישפיעו על מגמות ההיצע והביקוש: סיום הפעילות המתקרב של מכרה ארגייל (Argyle), ספק היהלומים הקטנים הגדול בעולם, וביקוש חדש מצד שווקים מהמעגל השלישי והרביעי בסין.

 

בידול בין יהלומים טבעיים לסינתטיים

במהלך הריאיון, לוסייה הצהיר כי אין קשר בין השקתו בארה"ב של לייטבוקס (Lightbox) – מותג תכשיטי היהלומים הסינתטיים של דה בירס – להיחלשות הביקוש ליהלומים קטנים. "זו תפיסה מוטעית, לפיה ניכר שינוי יסודי כלשהו בהתנהגות הצרכנים", אמר לוסייה. "למעשה, אנחנו מאמינים שלייטבוקס יסייע לבידול בין שני הערוצים, ויצמצם את הקניבליזציה של סגמנט תכשיטי היהלומים הקטנים מצד יהלומי המעבדה".

 

לדבריו, השפעתו המיידית של לייטבוקס מתבטאת בירידה של קרוב ל-60% במחיר של יהלומי מעבדה קטנים. "המחירים יורדים לרמתם הטבעית, בעיקר כי קמעונאים הבינו כמה גדולים היו שולי הרווח של יצרניות יהלומי המעבדה. כעת הם מבינים את מנגנוני התמחור של הקטגוריה, ושואלים את הספקים מדוע המחירים כה גבוהים".

 

תכשיטי יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

סגן נשיא דה בירס הוסיף כי המותג סייע לתכשיטנים בארה"ב להבין מהו ערכם האמיתי של יהלומי המעבדה, וכי מדובר בקטגוריה שונה מיהלומים טבעיים. אותם תכשיטנים, לדבריו, חושבים גם על לקוחות ששילמו לפני כמה שנים 2,000-3,000 דולר לקרט יהלומי מעבדה, וכעת יגלו כי אותם יהלומים נמכרים תמורת פחות מחצי המחיר.

 

לדברי לוסייה, נדירותם של יהלומים טבעיים תורמת לא רק לערכם, אלא גם שומרת עליו  לאורך שנים. זאת, להבדיל מתכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, שלא יהיו שווים הרבה עוד כמה שנים, כשאופנות יתחלפו, והשיפור בטכנולוגיה יציף את השוק ביהלומי מעבדה חדשים.

 

לנער את שוק תכשיטי האופנה

תכשיטי אופנה התאפיינו מאז ומתמיד במחירים נמוכים ובצבעוניות רבה, בעיקר בקרב צעירים. עד כה, תכשיטי אופנה יוצרו מאבני חן וחומרים פחות יקרים, החסרים את הברק שיש ליהלומים. "עם לייטבוקס, אנחנו ממציאים מחדש את הקטגוריה – ומאפשרים עיצובים חדשניים, קלים וטרנדיים, עם הרבה צבעים וברק", ציין לוסייה, והדגיש כי אלו מוצרים בעלי חיי מדף קצרים, שיוצאים מהר מהאופנה לטובת עיצובים חדשים, וחוזר חלילה.

 

גבר ואשה בחנות תכשיטים
צילום: Syda Productions

לוסייה מזכיר גם שבתעשיית אבני החן הצבעוניות, מחיריהן של אבנים סינתטיות נופחו תחילה באופן מלאכותי, וירדו לרמות ריאליות תוך כ-18 חודשים. בתעשיית היהלומים זה יכול לקחת קצת יותר זמן, אך "יקרה בוודאות", לדבריו.

 

לסיכום, אמר סגן נשיא דה בירס כי ינואר ופברואר היו חיוביים בתחום היהלומים הטבעיים, בזכות ביקוש חיובי לקראת וולנטיינ'ס דיי בארה"ב, ועלייה בביקוש בסין. עם זאת, לוסייה קרא לתעשייה להתנהל בזהירות לאור חוסר הוודאות בשוק. "האם מלחמת הסחר של ארה"ב וסין תחמיר? האם יהיה ברקזיט או לא? איך ישפיעו תוצאות הבחירות בהודו על אמון הצרכן? נצטרך לחכות ולראות", סיכם.

 

למאמר שפורסם באתר GJEPC לחצו כאן

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן