יהלומים מלוטשים לב טיפה

שוק היהלומים המשיך במגמת ההתאוששות בדצמבר

שוק היהלומים רשם התאוששות לקראת סוף השנה, הודות לעונת החגים. לרוע המזל, זה קרה רק בשלב מאוחר בדצמבר. סוחרים דיווחו על ביקוש טוב, והמלאים הצטמצמו משמעותית.

 

אלרוסה (Alrosa) ודה בירס (De Beers) צמצמו את אספקת יהלומי הגלם לשוק בחודש האחרון של השנה. קמעונאים דיווחו על תוצאות מעורבות, אך בסך הכל עונת החגים התנהלה היטב. סיגנט (Signet) דיווחה על ירידה במכירות ברבעון השלישי, ואילו פנדורה (Pandora) דיווחה על עלייה של 5% במכירות באותן חנויות. ריצ'מונט (Richemont), טיפאני (Tiffany) וקמעונאיות אחרות של תכשיטי יוקרה צפויות לדווח על מכירות טובות עד חזקות ברבעון הרביעי.

 

ארה"ב: תוצאות מעורבות בעונת החגים

 

תקופת המכירות החשובה ביותר של השנה הגיעה לקצה, ונראה כי מכירות היהלומים ותכשיטי היהלומים רשמו תוצאות מעורבות. בימים האחרונים של עונת החגים, סוחרי יהלומים החזיקו בידיהם מלאי גדול יחסית של סחורה שסבלה מביקוש נמוך. סחורה זו כללה יהלומים בליטושי פנסי באיכות ומייק חלשים, וכן יהלומים עגולים גדולים ויהלומים גדולים בליטושי פנסי, בדרגות איכות נמוכות. גם הנזילות שיחקה תפקיד, וסוחרים דיווחו כי הצורך במזומנים הורגש בכל הרמות – מבעלי חנויות עד סוחרים גדולים.

 

רחוב היהלומים ניו יורק
צילום: איריס הורטמן

 

במהלך עונת החגים, קמעונאי תכשיטים עצמאיים ביקשו לרכוש סחורה בממו, נוהג שסוחרי יהלומים עושים מאמצים רבים להימנע ממנו. בעלי חנויות חיפשו במיוחד יהלומים בליטוש אובל, במשקל 1-3 קרט, ובמייקים טובים. מכיוון שקשה מאוד למצוא סחורה מסוג זה, הרצון לרכשה בממו לא היה ריאלי. החנויות גם רצו מאוד במלאי יהלומים עגולים במשקל 1-3 קרט.

 

בסך הכל, הקמעונאים שהסתגלו לשינויים בשוק, ושיווקו, הציגו עיצובים או פעלו בכל דרך שתמשוך צרכנים לחנויות שלהם – רשמו ביצועים טובים יותר. זה היה נכון במיוחד ביחס לתכשיטנים מומחים, ופחות ביחס לחנויות גדולות המוכרות מוצרים שונים. נראה כי הרשתות הצטיינו יותר, ולעומתן חנויות עצמאיות קטנות רשמו ביצועים פחות טובים.

 

אחת הדוגמאות לכך היא טיפאני. קמעונאית היוקרה פתחה בית קפה בבניין בשדרה החמישית בניו יורק, שבו ממוקמת חנות הדגל של הרשת, ובה הציעה "ארוחת בוקר בטיפאני'ס", כשם ספרו של טרומן קפוטה, שהפך לסרט בכיכובה של אודרי הפבורן. הרעיון הצליח מאוד – ועורר כל כך הרבה עניין, עד כי לא ניתן היה להזמין במקום שולחן. וחשוב מכך, זה יצר תנועה מרשימה מאוד של קונים בחנות.

 

סיגנט המשיכה לקדם את תכנית "שתי האבנים" שלה, ולמרות שהפרסומות היו מסורתיות מאוד, ולא שברו את התבנית המוכרת, נראה היה כי עסקיה של סיגנט בעונת החגים השתפרו לעומת שנה קודם לכן. בדומה לכך, קמעונאים רבים שמו דגש על מותגים, הנחשבים לכוח עולה במכירות של תשיטי יהלומים בארה"ב.

 

חרף המאמצים של קמעונאים מומחים, חנויות אונליין וחנויות מוזלות המשיכה לנגוס במכירות שלהם, במיוחד כשמדובר בתכשיטים זולים יותר. חנויות כלבו, הסובלות מזה זמן מירידה בתנועת הקונים במרכזי הקניות, כנראה לא רשמו הצלחה גדולה במכירות תכשיטי היוקרה בעונת החגים הזו. באופן ספציפי, סוחרים מציינים שמדובר בעיקר בקוהלס (Kohl’s) ובמייסיס (Macy's), למרות שרשתות אלו הציעו הנחות משמעותיות. הוזלה במחיר היא אמנם דרך שכיחה למשוך קונים במהלך החגים, אולם צרכנים של תכשיטי יוקרה רוצים יותר מכך, וזה המקום שבו יש לתכשיטני יוקרה הזדמנות להצטיין.

 

באופן כללי, סוחרים דיווחו כי נרשם ביקוש בקרב תכשיטנים מומחים ליהלומים עגולים במשקל 1 קרט, באיכות ומייק טובים. בנוסף, נרשם ביקוש ליהלומים עגולים במשקל 3 ו-4 קרט. פריט חם נוסף היה יהלומים בליטוש אובל עם מייק טוב או מצוין, וכך גם יהלומים בליטוש טיפה. יהלומים גדולים בליטוש אמרלד ובאיכות טובה נהנו גם כן מביקוש, אך נמוך בהרבה מהביקוש לליטוש אובל. העניין הצרכני ביהלומים בליטוש פרינסס, אפילו במייקים טובים מאוד, ממשיך לרדת.

 

הודו: צמצום מלאי

 

דצמבר התאפיין בצמצום מלאי. או שמא עלינו לומר, המלאי סוף כל סוף הצטמצם. מרכז היהלומים ההודי סבל מרמות מלאי גבוהות לאורך השנה, וחלק מהלחץ גבר בשל שילוב בין ירידה בהיקף רכישות הגלם, סגירת מפעלי הייצור במהלך דיוואלי, והמעבר של יהלומים מלוטשים מידי מלטשי וסוחרי יהלומים הודיים לידי יצרני וקמעונאי תכשיטים במדינות אחרות.

 

תכשיטי נישואין טבעות הודו
צילום: lkendyl / pixabay.com

 

כמו תמיד, אלו שבחרו להחזיק ביהלומים המלוטשים במהלך ירידות המחירים – בתקווה כי יחזירו את העלויות וההוצאות כשהמחירים יתאוששו – גילו כי מחירי היהלומים המלוטשים רק המשיכו לרדת, והפסידו עוד יותר. לעומת זאת, אלו שמכרו את הסחורה, למרות ירידות המחירים, הצליחו יותר לטווח הארוך. הבעיות הפיננסיות הנמשכות, שפגעו בתעשייה בכללותה, המשיכו לפגוע במיוחד בחברות הודיות, שהסתמכו רבות על מימון, ונפגעו מכך כשהשוק גלש להאטה, שבה הוא מצוי מזה כמה שנים.

 

לאחר שקמעונאים בארה"ב השיגו את הסחורה שהיו צריכים, הביקוש מהודו ירד, והתמקד בכמה פריטים ספציפיים, ובעיקר ביהלומים עגולים בצבע/ניקיון הטובים ביותר במשקל 0.30-0.39 קרט; ביהלומים עגולים במשקל 0.40-0.49 קרט ובדרגת ניקיון GHI/VVS-VS; וביהלומים עגולים במשקל 1 קרט, בדרגת ניקיון VVS-SI, ובצבע D-I. לעומת זאת, סוחרים דיווחו על ירידה חדה בביקוש ליהלומים במשקל 6 קרט.

 

ישראל: ביקוש סלקטיבי

 

השבוע האחרון בדצמבר התאפיין בירידה עונתית אופיינית ובביקוש סלקטיבי, שסיים חודשים של ביקוש חיובי ליהלומים מלוטשים. הביקוש לסחורה מצד שוק השעונים השוויצרי, שהיה רדום במשך תקופה ממושכת, התעורר אף הוא לאחרונה. אך למרות השיפור במצב בחודשים האחרונים, הסוחרים עדיין חוששים כי השוק שברירי.

מתחם הבורסה רמת גן
צילום:אלי דסה

 

עלייה נרשמה בביקוש ליהלומים במשקל 0.30-0.39 קרט ו-0.40.049 קרט, וכן בביקוש ליהלומים במשקל 1 עד 3 קרט. בנוסף, נרשם ביקוש טוב מאוד ליהלומים קטנים מאוד, במשקל 5-8 נקודות, ואפילו ליהלומים במשקל 1 נקודה ומטה. מצד שני, סוחרים דיווחו על ירידה בביקוש ליהלומים במשקל חצי קרט ו-0.75 קרט, וכן בביקוש ליהלומים במשקל 2-4 נקודות. בנוסף, דווח על מחסורים במגוון סחורות, ובעיקר מחסור ביהלומים בצבע GH ובדרגת ניקיון VS-SI, והייתה לכך השפעה חיובית קלה על המחירים.

 

הביקוש ליהלומים מרובעים עדיין חלש מאוד. הביקוש לליטושי קושן ופרינסס היה חלש מאוד. עלייה נרשמה לפרק זמן קצר בביקוש ליהלומים בליטוש אובל, אולם הביקוש ירד, והזמינות עלתה. יהלומים צהובים נהנים מביקוש טוב, ועל פי הדיווחים נרשמו עליות במחיריהם.

 

הונג קונג: סין חוזרת

 

שוק היהלומים בהונג קונג רשם אף הוא שיפור, בהתאם לנעשה בשוק העולמי. את הביקוש הובילו במידה רבה הזמנות מסין, שבה נרשם שיפור מהיר. המכירות בסין היו טובות בהרבה מהמכירות בהונג קונג. סוחרים מצפים לתוצאות טובות לקראת ראש השנה הסיני, שיחול ב-16 בפברואר.

 

סוחרי יהלומים מדווחים על מחסורים ביהלומים עגולים באיכות טובה, במשקל 1 קרט, בצבע EFG, ובדרגת ניקיון VS-SI. סוחרים מקומיים מדווחים גם על ביקוש טוב ליהלומים בליטוש אמרלד, במיוחד במשקל 0.20 קרט עד 1 קרט. יהלומים בליטוש אמרלד, בצבע D-G, בדרגת ניקיון VS ובמשקל 2-3 קרט, נמכרים היטב. הביקוש ליהלומים בליטוש פרינסס, לעומת זאת, היה חלש מאוד.

 

ביקוש יהלומים דצמבר
צילום:Ehud Laniado

מאת אהוד לניאדו. למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן