כריית יהלומים במכרות אפריקה

בדרך ל-5C's בענף היהלומים?

הכנס הבין-מושבי ה-16 של תהליך קימברלי (KP), שנערך לאחרונה במשך חמישה ימים במומביי (17-21 ביוני), עסק בעתידו של התהליך, והתמקד בשאלה שעומדת על הפרק מזה זמן: האם וכיצד להרחיב את המנדט של תהליך קימברלי.

 

כידוע, תהליך קימברלי נולד מתוך הצורך להיאבק בתופעת יהלומי המריבה. אולם כעת, אחרי שהשלים בהצלחה את המשימה החשובה, רבים מאמינים כי יש להרחיבו לתחומים אתיים נוספים, העוסקים בעיקר בתנאי העבודה והמחיה של כורי יהלומים באופן ידני, והקהילות המתגוררות בסמוך לאתרי כריית יהלומים.

 

כרייה אלוואלית ברזיל
צילום: Sao Luis Mining, Inc.

קריטריון נוסף להערכת יהלומים?

 

הכנס הבין-מושבי התקיים בהודו, המכהנת השנה כיו"ר קימברלי. אחת הרפורמות החשובות שנידונו במהלכו נגעה כאמור להרחבת המנדט של התהליך, כך שיטפל למעשה בכל רכישה לא חוקית של אבנים מכורי יהלומים ידנית, כך מסרה המועצה לקידום ייצוא אבני חן ותכשיטים מהודו (GJEPC).

 

את המפגש אירח משרד המסחר ההודי, שתחתיו פועלת המועצה. מנהל אגף סחר החוץ במשרד המסחר, אלוק ורדהן צ'אטורוודי (Alok Vardhan Chaturvedi), ציין במהלך האירוע כי "כיום, קרוב ל-99.8% מהיהלומים בעולם מגיעים מאזורים שאינם סובלים מעימותים". לדבריו, ייתכן שבקרוב ה-4C's המסורתיים והמוכרים של ענף היהלומים יהפכו ל-5C's, כאשר ה-C החמישי יקבע כי היהלום "פטור מעימות" (Conflict Free)".

"רפורמה הכרחית לרלוונטיות של קימברלי"

 

נשיא מועצת היהלומים העולמית (WDC), סטפן פישלר (Stephane Fischler), אמר בכנס כי "יש פער דרסטי בין רמת הפיתוח של מדינות המפיקות יהלומים ולא סבלו מטרגדיה של מלחמת אזרחים, עימות או אלימות, לרמת הפיתוח של מדינות שכן סבלו מהם". הוא הוסיף כי הממשלות החברות בקימברלי חייבות לערוך רפורמה או להרחיב את התהליך, כדי "להפכו לרלוונטי" בעולם של היום.

 

דה בירס יהלומים הסביבה
צילום: De Beers

"אנחנו צריכים שיהיה לכם, נציגי המדינות, האומץ להביט בעיני האזרחים שלכן – הגברים, הנשים והילדים הפועלים וחיים באזורי כריית יהלומים. הם מבקשים לאפשר להם לחיות, ולא פשוט לשרוד […] אנחנו סומכים על כל אחד מכם, שבשנה האחרונה של תהליך הבדיקה והרפורמה, תראו לצרכני היהלומים כי תהליך קימברלי חייב להתאחד סביב תכנית שתבטיח טיפול והגנה טובים יותר לאחים ולאחיות שלכם", אמר נשיא מועצת היהלומים העולמית. 

 

לצד פישלר, קרא גם מתאם קואליציית הארגונים האזרחיים (CSC) בקימברלי, שמיסו מטיסי (Shamiso Mtisi), להרחיב את הגדרתם של "יהלומי מריבה". מיטסי טען כי תהליך קימברלי צריך "לטפל בדחיפות" בסוגיות הללו, "שכן הן קשורות כעת גם להתחזקותם של היהלומים הסינתטיים".

מענה לציפיות הצרכנים 

 

פישלר הביא אמון בהתקדמות שנרשמה על מנת להגיע לקונצנזוס בנוגע לרפורמה המתוכננת בקימברלי, וקרא למשתתפים להסכים על האמצעים הדרושים לחיזוק התהליך, הן בשיפור חיי הקהילות, והן במתן מענה לציפיות של צרכני תכשיטים בימינו, למוצר אתי ושקוף.

 

כרייה ידנית אלוביאלית
צילום: Free Wind 2014 / Shutterstock.com

"חשוב שנשלח יחד מסר ברור לעולם, כי תהליך קימברלי הוא מוסד חיוני ורלוונטי, המסוגל להתפתח ולהתאים עצמו לתנאים המשתנים", אמר פישלר, והוסיף כי הצורך ברפורמה לא מבטל את ההכרה בהישגי קימברלי עד כה. כדוגמה, ציין אזורים כמו סיירה לאון, גינאה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ומדינות אחרות באפריקה, שלא ניתן היה לפתח בהן תכניות סיוע לכורים ידנית, ללא התפקיד שמילא קימברלי בהשבת השקט לאזורים אלו. 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן