כרייה ידנית אלוביאלית

האם הפוליטיקה תכריע שוב את מפיקת היהלומים השנייה בעולם?

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (DRC) אמנם עשירה במחצבים, אך ענייה מאוד. ואם לא די בכך, קונגו מדממת בחודשים האחרונים, כשבאופק אין סיכוי לשלום או כל סימן רגיעה.

 

קונגו סובלת ממלחמה בלתי נגמרת, בין כוחות הממשלה לכוחות המורדים, הממומנים בין היתר בכספי סמים. בנוסף, המדינה נקלעה למבוי סתום פוליטי, לאחר שהנשיא ג'וזף קבילה (Joseph Kabila) סרב לעזוב את תפקידו, למרות שכהונתו הסתיימה רשמית בדצמבר האחרון. סירובו לעזוב את תפקיד הנשיא ולקרוא לקיום בחירות, הוביל לעלייה באלימות מצד המיליציות החמושות, ולתחושה כללית של חוסר ביטחון במדינה.

 

בתחילת החודש, מסרה מועצת הבחירות המרכזית של קונגו כי ככל הנראה, לא ניתן יהיה לקיים הצבעה להחלפתו של קבילה בשנה הנוכחית. סוכנויות הידיעות דווחו על סדרה של הפגנות ברחבי המדינה, בגיבוי דמויות מרכזיות מהאופוזיציה. הפגנות אלו פוזרו על ידי כוחות משטרה כבדים. על פי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, המשטרה המקומית עצרה בתחילת אוגוסט לפחות 128 בני אדם, שהפגינו בדרישה כי קבילה יעזוב את תפקידו עד סוף השנה.

 

לפי דיווחים שונים, עשרות מפגינים נהרגו אשתקד מירי כוחות הביטחון, במהלך הפגנות נגד קבילה. יותר מכל, חוסר השקט מעלה חששות כבדים מהתחדשות מלחמת האזרחים, שגרמה למותם של מיליוני בני אדם בקונגו, בין השנים 1996 עד 2003.

 

כריית היהלומים מזנקת

 

אי הוודאות הפוליטית מובילה את סדר היום התקשורתי במדינה. אולם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו גם רשמה אשתקד זינוק עצום בנפח הפקת היהלומים. התקשורת, מצדה, לא גילתה בכך עניין.

 

קינשאסה עיר קונגו
צילום:Valeriya Anufriyeva / Shutterstock.com

 

מנתוני קימברלי (KO) עולה כי קונגו הפיקה אשתקד 23.2 מיליון קרט יהלומי גלם, שנייה רק לרוסיה, שהפיקה בשנה שעברה 40.3 מיליון קרט יהלומי גלם. קונגו עקפה בנפח הכרייה את בוצוואנה, שהפיקה במהלך 2016 כ-20.5 מיליון קרט יהלומי גלם.

 

בשנת 2015, התמונה הייתה שונה: בוצוואנה הפיקה 20.7 מיליון קרט גלם, והייתה מפיקת הגלם השנייה בעולם במונחי נפח. קונגו תפסה אז רק את המקום השלישי, לאחר שהפיקה 16 מיליון קרט.

 

עם זאת, היהלומים שנכרים בקונגו ברובם באיכות מאוד נמוכה, וענף הכרייה נשלט על ידי כורים בקנה מידה קטן.

 

לדברי ארגון זכויות האדם גלובל וויטנס (Global Witness), ענף הכרייה המקומי חלש, ואינו מסוגל להפיק מיליוני קרט ללא מאות אלפי כורים בקנה מידה קטן. על פי ההערכות, בקונגו פועלים לא פחות מ-700 אלף כורי יהלומים כאלו.

 

כרייה ידנית אינה תופעה חדשה בקונגו. בשנת 1981, המדינה העבירה חוק שאילץ את חברת כריית היהלומים הממשלתית, MIBA, לפתוח את רוב שדות היהלומים שלה בפני כורי יהלומים באופן ידני. צעד זה הוביל לכך שכריית יהלומים ידנית מתאפשרת כיום גם במרבצי יהלומים נוספים ברחבי קונגו.

 

מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך ראשי של מחלקת אפריקה ב-Rough & Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן