יהלומים גדולים אלרוסה

איך הסנקציות על אלרוסה ישפיעו על ענף היהלומים?

ארה"ב אסרה לאחרונה על ייבוא יהלומים מרוסיה, כדי לחזק את הסנקציות שהוטלו בתחילת מרץ על ענקית היהלומים הרוסית אלרוסה (Alrosa).

 

ארה"ב היא שוק הצרכנות הגדול והחשוב בעולם של תכשיטי יהלומים, ורוסיה היא מפיקת יהלומי הגלם הגדולה בעולם, לפי נתוני תהליך קימברלי (Kimberley). רוסיה כורה כ-30% מיהלומי הגלם בעולם, כאשר 90% מהם נכרים על ידי אלרוסה.

 

שני אנליסטים של ענף היהלומים, פול זימניסקי (Paul Zimnisky) ועידן גולן, התראיינו לאחרונה לאתר Rough&Polished, בניסיון לנתח את השפעתן האפשרית של הסנקציות האמריקאיות נגד אלרוסה. 

 

רוסיה אוקראינה תעשיית היהלומים
צילום: Svetlana Turchenick / shutterstock.com

אלרוסה, ענקית כריית היהלומים ששייכת חלקית לממשלת רוסיה, ומנכ"ל החברה, ספגו לאחרונה סנקציות מצד ארה"ב. איך הן ישפיעו על החברה? 

פול זימניסקי: יש לזה השפעה משמעותית על התעשייה, ויש גם לאלרוסה השפעה משמעותית. נכון לשעה זו, הסנקציות לא אוסרים באופן ישיר על מסחר או רכישת יהלומים מרוסיה בשוק הראשוני, אולם ההגבלות שהוטלו על עסקאות בנקאיות ופיננסיות ללא ספק יפגעו במסחר ביהלומים מרוסיה בשוק הראשוני, במיוחד בטווח הקרוב. 

 

זה עלול ליצור מחסור חמור באספק היהלומים, במיוחד כשהתעשייה מתקרבת לאמצע השנה, שנחשבת לעונה עמוסה, שבה שרשרת האספקה מתחילה לצבור מלאי לעונת החגים. העובדה שהמלאי בתעשייה כבר צלל לשפל היסטורי, תחמיר עוד יותר את המצב.

 

עידן גולן: זה לא פשוט. תזרים מזומנים הוא אחד הדברים החשובים ביותר לעסק. וזה נכון במיוחד לחברות כרייה. הכרייה תלויה מאוד במזומנים, ולכן המכירות חשובות לחברות כרייה. הסנקציות יקשו על החברה, אפילו אם יש לה רזרבות מזומנים רציניות ו/או גיבוי מהבנקאים שלה. 

 

אלרוסה רוסיה כריית יהלומים
צילום: Alrosa

לאור העובדה שכ-30% מיהלומי הגלם בעולם מגיעים מרוסיה, ורובם מופקים על ידי אלרוסה, איזו השפעה תהיה לסנקציות של ארה"ב על היצע ומחירי היהלומים?

פול זימניסקי: לא צפוי מחסור משמעותי בהיצע, לפחות בחודשים הקרובים. זה תלוי מאוד באופן שבו הקמעונאים בשרשרת האספקה יגיבו למצב. אם חברות תכשיטים גדולות מהמערב יחליטו שאינן רוצות למכור יהלומים מרוסיה, זה יהדהד לאורך שרשרת האספקה. זה עלול לייקר את הפרמיות על יהלומים שאינם מרוסיה, ולהוביל להנחות על יהלומים מרוסיה, בשווקים שעדיין סוחרים בהם. אלרוסה גם עשויה לאגור מלאי, עד שהמצב יתבהר. נכון להיום, יש הרבה תרחישים אפשריים.

 

עידן גולן: ההשפעה נכון לעכשיו מוגבלת. מחירי הגלם יורדים. המחיר של יהלומים קטנים ירד קודם, ובעקבותיו גם המחיר של יהלומים גדולים יותר.

 

ליצרני יהלומים יש כיום מספיק מלוטש במלאי. באמצע הערוץ (סיטונאים ולוטשים), המסחר ביהלומים מלוטשים מאופק למדי, והביקוש הקמעונאי לא מצריך להגביר את קצב הייצור הנוכחי. לכן, השוק לא חווה מחסור בגלם, וזה מוביל לירידות מחירים.

 

יהלומי גלם מכרה מירני, אלרוסה
צילום: Alrosa

איך הסנקציות על ענף הפיננסים ברוסיה משפיע על הסחר ביהלומים, לצרכנים שאינם מארה"ב?

פול זימניסקי: זה לכל הפחות יאט, וכנראה גם יפגע במסחר בשבועות ובחודשים הקרובים. יישארו גורמים בתעשייה ובשווקי צרכנות בעולם שעדיין ירצו סחורה מרוסיה, לכן המסחר לא ייעצר לחלוטין, אבל לא תהיה חזרה ל"עסקים כרגיל" בזמן הקרוב. .

מה דעתכם על ההחלטה של אלרוסה לעזוב מיוזמתה את מועצת היהלומים הטבעיים (NDC)?

פול זימניסקי: הנסיבות מצערות, כי מועצת היהלומים הטבעיים מתחילה לצבור תנופה. אני לא חושב שמועצת היהלומים הטבעיים מקבלת את הקרדיט שמגיע לה, על חיזוק הביקוש הצרכני בשנים האחרונות, וב-2021 במיוחד. 

 

הארגון אמנם לא מפרסם פומבית את התקציב וההשקעה של החברים, אבל הגיוני להניח שאלרוסה הייתה אחת התורמות הגדולות לתקציב. ייתכן שהחברים הנותרים בארגון יחליטו להגדיל את ההשקעה שלהם, כדי להשלים את הפער. אני מאמין שזה יהיה לטובת התעשייה והחברים בארגון.

 

קמפיין יהלומים אנה דה ארמס
צילום: youtube/ Only Natural Diamonds

עידן גולן: אלרוסה היא שחקנית חשובה בשוק, שחיפשה להשפיע עליו לחיוב, לכן הצטרפה וסייעה להקים את הארגונים האלו. מדובר בארגונים חשובים, שמראים מה התעשייה עושה בנושאים כמו אחריות חברתית תאגידית, הגנה על הסביבה, יכולת מעקב אחר מקור היהלומים, תמיכה בקהילה, ותחומים רבים נוספים. כל המאמצים הללו אמיתיים, ארוכי טווח, ומתוך מחשבה על הלקוח.

 

לאור הסנטימנט הצרכני הנוכחי בשווקי הצרכנות החשובים ביותר, מצפים מאלרוסה לכבד את המאמצים הרבים שלה ושל חברות אחרות לאורך השנים, ולאפשר לעבודה הטובה להימשך. לאור הסנקציות על אלרוסה, הסנטימנט הכללי הוא כי אם היא היתה מתעקשת להישאר בארגונים האלו, הייתה לכך בעיקר השפעה שלילית. 

 

מאת מת'יו ניאונגאווה (Mathew Nyaungwa), עורך מחלקת אפריקה, Rough & Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן