אבן ספיר סגולות - ספיר גלם

6 דברים שלא ידעתם על אבן ספיר אמיתית – אבן ההולדת של ספטמבר

ספיר אבן חודש ספטמבר, היא אבן חן אהובה מאד. צבעה הכחול מזכיר את צבע השמים והים, והפך אותה למבוקשת במשך השנים. בזכות נדירותה, צבעה והתכונות שיוחסו לה, אבן הספיר תפסה מקום של כבוד בתכשיטי מלוכה, וניתן למצוא אבני ספיר משובצות בכתרים, בשרביטים ובתכשיטים מלכותיים.

 

להלן 6 עובדות שלא ידעתם על ספיר, אבן ההולדת של ספטמבר:

 

הספיר שלא יימכר לעולם

 

אחת מאבני הספיר היקרות בעולם לא תימכר כנראה לעולם. מדובר בספיר כחול בליטוש קושן, ששמו הספיר של סנט אדוארד (The St. Edward's Sapphire). הספיר לא ימכר כי הוא משובץ בצלב שבראש הכתר של מלכת אנגליה. האבן שייכת לבית המלוכה משנת 1042 לספירה לכל הפחות, ומשקלה לא ידוע. בחלקו האחורי של בסיס הכתר, משובצת אבן ספיר נוספת בשם ספיר סטיוארט (Stuart Sapphire), שמשקלה 104 קרט.

 

הספיר הגדול ביותר

 

אבן הספיר הגדולה בעולם נקראת "הכוכב של אדם" (The star of Adam). זהו ספיר כוכב והוא נקרא כך כי בתאורה מסוימת נראים על פני הספיר קרניים. השם שניתן לספיר מקורו באמונה המוסלמית כי לאחר הגירוש מגן עדן, האדם הגיע לסרי לנקה, והדמעות שהזיל בבקשת הסליחה מאלוהים הפכו לאבני חן.

 

"הכוכב של אדם" התגלתה במכרה בעיר רטנפורה (Ratnapura) בסרי לנקה, המוכרת כבירת אבני החן, ומשקלה 1404.49 קרט. התגלית פורסמה בינואר 2016, אך בעלי האבן נותר אנונימי. מחירה של אבן הספיר זו מוערך ב-100 עד 200 מיליון דולר.

 

טבעת הספיר המפורסמת בעולם

 

טבעת הספיר המפורסמת בעולם היא, ללא ספק, טבעת האירוסין שהעניק הנסיך צ'רלס לנסיכה דיאנה, ועל שמה נקראת הטבעת. הטבעת משובצת באבן ספיר ציילון, במשקל 12 קרט ובליטוש אובל, המוקפת ב-18 קרט יהלומים לבנים.

 

הטבעת עוצבה ע"י ג'ררד (Garrard), החברה הבריטית הוותיקה שנוסדה ב-1735, ועלתה באותה עת 28 אלף ליש"ט. היא לא נחשבה למיוחדת, אלא לעוד אחת בקולקציית הטבעות שהוצעו לדיאנה לבחירה. פרשנים טענו כי דיאנה בחרה בטבעת כי הזכירה לה את טבעת האירוסין של אמה. לאחר מותה הטראגי בתאונת דרכים, ירש בנה וויליאם את הטבעת, והעניק אותה לאשתו, קתרין מידלטון, דוכסית קיימברידג'.

 

טבעת דיאנה
צילום:Unknown photographer

 

ספיר או רובי?

 

מפתיע לגלות כי אבני ספיר ורובי זהות כמעט לחלוטין בהרכבן הכימי ובצורת ההתגבשות שלהן. שתי האבנים שייכות למשפחת הקורונדום, ומורכבות מתחמוצת מגובשת של אלומיניום, שבמצבה הראשוני הטהור, היא חסרת צבע לחלוטין. אבני רובי וספיר נבדלות בצבען, הנוצר בשל חומרים שונים: הצבע של אבן רובי נגרם מתוספת כרום, ושל אבני ספיר מתוספת תחמוצת ברזל וטיטניום. כמות הטיטניום משחקת תפקיד חשוב במידת העומק של הצבע הכחול, כאשר הצבע "כחול מלכותי" הוא המבוקש והיקר ביותר.

 

הספיר הנדיר בעולם אינו כחול

 

כשחושבים על אבני ספיר, חושבים מייד על הצבע הכחול. אך אבני ספיר מופיעות בטבע גם בצבעים אחרים, כגון כתום, צהוב וירוק. מבין אבני הספיר הצבעוניות, היקרה והנדירה ביותר היא זו המשלבות גוונים של כתום, אדום או ורוד. זהו ספיר פדפרצ'ה (padparadscha), ושמו לקוח מהמונח "פריחת הלוטוס" בשפה הסינהלית. אבנים אלו מגיעות לרוב מסרי לנקה, ובדרך כלל נמכרות במהירות ונחטפות על ידי אספנים.

 

ספיר פדפרצ'ה גלם מלוטש ופרח לוטוס
צילום:IDI

 

אבני הספיר המפורסמות ביותר

 

בדומה ליהלומים, גם אבני ספיר גדולות מקבלות שמות, ונקראות לרוב על שם הבעלים שלהן.

 

הספיר לוגאן (Logan) נקרא על שם גב' לוגאן, שתרמה את האבן למוזיאון סמית'סוניאן בשנת 1960. מדובר באבן ספיר במשקל 423 קרט (כ-85 גרם), הנחשבת לשנייה בגודלה בעולם. האבן נקייה מתכלילים, צבעה כחול עמוק, ומקורה בסרי לנקה. האבן, בליטוש קושן, משובצת בתכשיט סיכה, ומוקפת ב-20 יהלומים במשקל כולל של 16 קרט.

 

אבן הספיר רוקפלר (Rockefeller) נקראת אף היא על שם בעליה, למרות שכבר אינה ברשות משפחת רוקפלר. האבן התגלתה בבורמה (כיום מיאנמר), צורתו מלבנית בליטוש מדרגה, והיא משובצת בטבעת. אבן זו נרכשה ב-1934 ממהרג'ה הודי, ומאז הספיקה לשבור שני שיאים במכירות פומביות. האחרון שבהם נרשם בשנת 2001, אז נמכרה על ידי בית המכירות כריסטי'ס תמורת למעלה מ-3 מיליון דולר.

 

טבעת ספיר רוקפלר
צילום:כריסטיס

 

צפו בגלריית תכשיטים המשובצים באבני ספיר בדף הבית

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן