ליטוש יהלומים בורסה ישראל

ניתוח: סימני התאוששות בשוק היהלומים

לאחר תקופה ארוכה של פעילות מצומצמת מצד צרכנים, סיטונאים ויצרנים בשרשרת הערך העולמית של ענף היהלומים, נרשמו בסוף הרבעון השלישי כמה סימני שיפור קלים.

 

מכירות התכשיטים בארה"ב, שרשמו ירידה חדה ברבעון השני של השנה, התאוששו במפתיע בחודש יולי, למרות שמבחינה מחזורית מדובר לרוב בתקופה של ירידה במכירות. השיפור בפעילות הקמעונאית בארה"ב הובילה לעלייה ברורה בביקוש במרכזי המסחר ביהלומים במהלך ספטמבר. עם זאת, בסין, השוק השני בגודלו, נמשכו הירידות במכירות, ואף הוחמרו. קמעונאיות תכשיטים מובילות דיווחו על ירידות חדות במכירות באותן החנויות.

ביקוש ליהלומים מלוטשים

במהלך הרבעון השני, הביקוש ליהלומים מלוטשים נחלש כמעט בכל קטגוריה של יהלומים עגולים. אולם למרות שהירידות הרבעונית החדות בביקוש נמשכו לתוך הרבעון השלישי, בכמה תחומים הביקוש התייצב, ובכמה מקרים אף השתפר. זו התפתחות קטנה וחשובה, אך לפנינו עדיין דרך ארוכה עד שנחזור אפילו לרמות המסחר שנרשמו בשנה שעברה.

 

בהתחשב בכלכלה עולמית ובשווקים הקמעונאים, אין פלא שנרשם שיפור בביקוש ליהלומים המיועדים לשוק הצרכנות האמריקאי, וזה בא לידי ביטוי במרכזי המסחר – ובעיקר בישראל.

 

ביקוש יהלומים מלוטשים 2019
מקור: Edahn Golan

בשנת 2018, לראשונה מזה עשור, הביקוש הסיטונאי ליהלומים מלוטשים ירד ברבעון הרביעי – סימן מובהק לתקופות בעייתיות. בהתחשב בעלייה שנרשמה לאחרונה במכירות התכשיטים ובירידה ברמות המלאי, סביר לצפות כי הביקוש ירשום שיפור יחסי ברבעון הרביעי של 2019, שיבטא יותר מאשר עלייה מחזורית בלבד בביקוש.

חברות הכרייה

החלטתן של חברות הכרייה המובילות להאט את קצב אספקת יהלומי הגלם החלה להשפיע לטובה על השוק. דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) שמרו על מחירים יציבים, צמצמו אספקה, ואפשרו ללקוחותיהן שתחת חוזה לבצע התאמות בסחורה שהם קונים. לסוחרים ניתנה אפשרות להוציא פחות ולרכוש יהלומים ספציפיים שהם צריכים, והעובדה שלא נדרשו לרכוש ולהחזיק במלאי יהלומים שלא יוכלו למכור, סייעה להקל על חלק מהקשיים הפיננסיים שלהם. הנטל הזה מופיע כעת במאזנים של שתי חברות הכרייה המובילות.

 

בחינת השינויים במכירות של שתי החברות, חושפת כי בשנה האחרונה המכירות שלהן בעיקר ירדו. הירידות השנתיות במכירות היו חדות במיוחד ברבעון השלישי, בשיעור ממוצע של 37% (אלרוסה) עד 41% (דה בירס). מדובר באובדן הכנסות של כ-750 מיליון דולר, המתחלק בין שתיהן.

 

מכירות יהלומי גלם דה בירס
מקור: Edahn Golan

בתוך כך, שתי החברות רשמו עלייה במכירות יהלומי הגלם בשני מחזורי המכירות האחרונים. לא מדובר בעליות גדולות במיוחד, והן רחוקות מלהצביע על מגמה, אך כן מדובר באינדיקטור נוסף כי ייתכן שהתעשייה רושמת מפנה קל לטובה.

 

מכירות יהלומי גלם אלרוסה
מקור: Edahn Golan

חברות כרייה אחרות, המוכרות יהלומים ישירות לקונים, הורידו במקביל את האספקה והמחירים, והתאימו אותם לתנאי השוק הנוכחיים. הפקת היהלומים של ריו טינטו (Rio Tinto) ברבעון השלישי רשמה ירידה שנתית של 7%, וירדה עד כה השנה בשיעור של 9%. נתון זה עולה בקנה אחד עם הדיווחים, לפיהם אספקת היהלומים של החברה התכווצה ב-7-8%. המחירים של ריו טינטו ירדו בכ-10%.

 

החברה שומרת על תחזית הפקת היהלומים השנתית ברמה של 15-17 מיליון קרט. היא לא ויתרה לחלוטין על תחום היהלומים, ומתקדמת עם הפרויקט המתקדם בפלקון (Falcon), קנדה, בראונפילד (brownfield) בדיאביק (Diavik) ופרויקטי גרינפילד (greenfield) בקנדה.

 

חברות אחרות שמוכרות ישירות ללקוח מצמצמות אף הן אספקה ומורידות מחירים, בשיעורים דומים לאלו של ריו טינטו. הנוכחות במכירות פומביות של יהלומי גלם עולה, מצד קניינים המחפשים סחורה מאוד ספציפית.

יהלומי מעבדה

שנה לאחר השקת מותג התכשיטים לייטבוקס (Lightbox) של דה בירס, נראה כי הקרב שמנהלת תעשיית היהלומים, במטרה למצב נמוך את יהלומי המעבדה, בגדול הצליח. המחירים של יהלומי מעבדה ותכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה ירדו, והביקוש הצרכני עד כה מוגבל. ועם זאת, יהלומי מעבדה זכו לכמה דריסות רגל משמעותיות.

 

מחיריהם הסיטונאים של יהלומי מעבדה מלוטשים רשמו ירידה שנתית של 18.6%. במורד שרשרת אספקת התכשיטים, המחירים הקמעונאים רשמו ירידה חדה אף יותר, בשעה שקמעונאי תכשיטים למדו יותר על המוצר החדש עם הזמן, והתלהבותם הראשונית התחלפה בביקוש מפוכח יותר, להקטנת עלויות בצד הסיטונאי.

 

מחירון יהלומי מעבדה 2019
מקור: Edahn Golan

העלייה במספר היצרנים של יהלומי מעבדה, התחרות בין סיטונאים, והעלייה בחלקם של יהלומי HPHT הזולים יותר, תרמו לירידה במחירים הסיטונאים, כמו גם תג המחיר האחיד של 800 דולר לקרט, שקבעה לייטבוקס, ושכנע קמעונאים לדרוש מחירים זולים יותר.

 

גידול חד נרשם במספרם של סוחרי היהלומים ממומביי שמחפשים מפלט בתחום יהלומי המעבדה, ולתחרות הזו יש מחיר. מצד אחד, יצרני יהלומי מעבדה בסין מעלים את המחירים של יהלומי גלם. מצד שני, קמעונאים דורשים לקבל סחורה בממו. במצב הנוכחי, סוחרים מצייתים ומשלמים יותר עבור יהלומי גלם, ומספקים אחוז גבוה מאוד מהסחורה שלהם בממו.

 

ייצוא יהלומי מעבדה הודו 2019
מקור: Edahn Golan

יש מחיר גם לצורך לרכוש במחירים גבוהים יותר ולממן את המלאי של קמעונאי, תוך התמודדות עם תחרות גוברת. בדומה לסיטונאים ברוב התעשיות, כולל בתחום תכשיטי היהלומים, הסיטונאים נמחצים בין ספקי חומרי הגלם לבין הקמעונאים.

 

ברבעון השלישי, המחירים של יהלומי מעבדה רשמו עלייה בטווח המשקל העיקרי של 0.50-0.99 קרט, לאחר שהביקוש מצד הסוחרים עלה על הגידול בהיצע. במקביל, מחירו של יהלום מעבדה עגול במשקל 1 קרט ירד ב-7.2% לעומת הרבעון השני, וב-26.1% לעומת הרבעון השלישי של 2018.

 

הביקוש הצרכני נותר מוגבל יחסית. המכירות כעת תקועות ברמה של כ-2% ממכירות תכשיטי היהלומים הקמעונאיות. נתון זה מפתיע לאור הכיסוי התקשורתי הנרחב שממנו נהנים יהלומי המעבדה. איכשהו, זה לא שלח צרכנים לקנות בהמוניהם יהלומי מעבדה.

 

כל האמור לעיל מלווה באזהרות. ברבעון השלישי, המחירים הסיטונאים עלו, בעיקר בשל יצרני יהלומי מעבדה מסין, שדרשו מחירים גבוהים יותר עבור יהלומי גלם. מספר הקמעונאים האמריקאים שמציעים תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה עולה בעקביות, ולא מדובר רק בחנויות מוזלות, אלא גם ברשתות גדולות וקמעונאים עם מיצוב גבוה.

 

עד לאחרונה, תכשיטים משובצים ביהלומי מעבדה משכו עניין כמעט אך ורק בארה"ב. זה משתנה. שוק יהלומי המעבדה מתרחב לאירופה ולאוסטרליה, שבהן יותר קמעונאים מתחילים להציע אותם למכירה.

 

השינוי המשמעותי ביותר נרשם בקרב צרכנים. הביקוש אמנם עדיין מוגבל למדי, אך עובר לתחום של תכשיטי כלות, שהם עמוד השדרה של עסקי היהלומים.

 

רוב התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה הם תכשיטי כלות, הן במונחי ערך והן במונחי מספר היחידות הנמכרות. נתון זה מנוגד לתקוות בתעשיית היהלומים, לפיהן יהלומי מעבדה יוגבלו לתחום של תכשיטי אופנה. תעשיית היהלומים צריכה לשים לכך לב, אולי באמצעות מאמציה המשותפים דרך איגוד מפיקות היהלומים (DPA). 

 

מבוסס על מאמר מאת עידן גולן. למאמר המקורי במלואו לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן