פסל החירות

הנתונים המוזרים של מסחר היהלומים בארה"ב

נתוני הייבוא והייצוא של יהלומים מספרים סיפור, ובכל סיפור טוב יש היבטים מעט מוזרים. סיפורים טובים מתחילים בעובדות שמעלות שאלות. במקרה שלפנינו, עולה השאלה מדוע שוק צרכנים מייבא פי 8 יהלומים מהכמות שהוא צורך. או כיצד ייתכן שמדינה, אשר אינה כורה יהלומים, מייצאת יותר יהלומי גלם ממה שהיא מייבאת.

 

מסחר ביהלומים מלוטשים – ירידה בייבוא

 

ראשית, העובדות: על פי נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ייבוא היהלומים המלוטשים למדינה הסתכם ב-2017 בכ-21.67 מיליארד דולר ברוטו. נפח הייבוא הסתכם אשתקד ב-9.9 מיליון קרט. זוהי ירידה של 3% במונחי ערך ושל 10.4% במונחי נפח לעומת 2016. הייבוא ברוטו שמר על מחיר ממוצע של 2,190 דולר לקרט, עלייה שנתית של 8.2%.

 

ירידה נרשמה גם בייצוא היהלומים המלוטשים: 10.5 מיליון קרט בשווי 18 מיליארד דולר, ירידה של 4.4% במונחי ערך ושל 5.8% במונחי נפח. המגמה בשנים האחרונות היא כי ייבוא היהלומים הלא-משובצים יורד במונחי ערך ונפח, והייצוא מתנדנד בין עליות לירידות.

מסחר יהלומים מלוטשים ארה"ב
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

ארה"ב אמנם ייבאה יהלומים מלוטשים מ-82 מדינות שונות, אך כ-91% מהיהלומים המיובאים עפ"י ערך מגיעים מארבע מדינות: הודו, ישראל, בלגיה ודרום אפריקה. שתיים מהארבע, הודו ובלגיה, איבדו נתח שוק, ואילו ישראל הגדילה את נתח השוק שלה.

ספקי יהלומים מלוטשים לארה"ב
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

היבטים מוזרים במסחר היהלומים המלוטשים

 

המגמה המוזרה שצריך לשים אליה לב, היא זו של נתוני הייבוא נטו. שווי הייבוא נטו אמנם הסתכם ב-3.65 מיליארד דולר, אך נפח הייבוא היה שלילי, והסתכם ב-596,822- קרט ב-2017. כיצד שוק צרכנים מייצא יותר סחורה ממה שהוא מייבא?

 

לא מדובר כאן בסוגיה של עודף יהלומים משנים עברו. למעשה, זה טרנד רב שנים. מאז 2004, ארה"ב מייצאת יותר יהלומים מלוטשים ממה שהיא מייבאת. עודף הייצוא הזה הסתכם ב-14 השנים הללו בכ-85.6 מיליון קרט. ייצוא היהלומים המלוטשים עקף את הייבוא במהלך כל אחת מהשנים הללו.

 

הסבר אפשרי לכך הוא שנציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב לא מבינה את הנתונים. זה אמנם ייתכן, אך מדובר בגוף פדראלי עצמאי, מעין-שיפוטי, בעל סמכויות חקירה נרחבות בסוגיות הנוגעות למסחר. מטרת הנציבות היא (1) לנהל את תקנות המסחר בארה"ב במסגרת המנדט שלה, באופן הוגן ואובייקטיבי; (2) לספק לנשיא, לנציגות הסחר של ארה"ב (USTR) ולקונגרס ניתוח עצמאי, מידע וסיוע בסוגיות של מכסי מגן, סחר בינלאומי, ורמת התחרותיות של ארה"ב; ו-(3) לשמור על התעריף המתואם (HTS) של ארה"ב. מדובר בגוף רציני.

 

ייתכן כי רשויות המכס אינן מדווחות במדויק. עם זאת, אי דיוק מתמשך אינו טעות. זו מגמה. אפשרות נוספת היא הברחות. הברחות יהלומים מלוטשים בקנה מידה גדול עלולות להיות הסיבה להיבטים המוזרים בנתוני הייצוא.

יהלומים מלוטשים ארצות הברית
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

מסחר ביהלומי גלם – שיא בייבוא

 

בשנת 2017, ייבוא הגלם לארה"ב זינק לשיא של 1.01 מיליארד דולר. מנגד, נפח הייבוא היה נמוך, ועמד על 587,016 קרט, הרבה מתחת לרמות הייבוא הממוצעות ב-15 השנים האחרונות. ייבוא יהלומי הגלם ברוטו עלה ב-23.3% במונחי ערך, וירד ב-4.7% במונחי נפח.

 

זה לא לחלוטין מפתיע. הירידה במונחי נפח נובעת מירידה בליטוש היהלומים בארה"ב. ארה"ב נחשבה בעבר למרכז משמעותי לייצור יהלומים, אך התחרותיות שלה נפגעה בשל תחרות מול מדינות שבהן עלויות העבודה נמוכות יותר, כמו הודו – בדיוק כפי שבלגיה וישראל איבדו מכוחן בתחום. בדומה לבלגיה וישראל, יצרני יהלומים בארה"ב מתמקדים ביהלומים יקרים יותר, כך שעלות העבודה מהווה מרכיב קטן (ולפעמים זניח) מתוך עלותו של היהלום המלוטש בסוף התהליך.

 

המעבר ליהלומים יקרים יותר מסביר חלקית את העלייה הנמשכת בשוויו הכולל של הייבוא, וכן את העלייה בשוויים הממוצע של יהלומי הגלם. ב-2017, המחיר הממוצע לקרט יהלומי גלם המיובאים לארה"ב זינק לשיא של 1,806 דולר לקרט, לאחר עלייה שנתית של 29.4%.

יהלומי גלם ארצות הברית
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

העלייה בייבוא נרשמה בעקבות עלייה מתמשכת בייצוא. ארה"ב ייצאה ב-2017 יהלומי גלם בשווי של 937.8 מיליון דולר, ונפח הייצוא עמד על 1.8 מיליון קרט. בהשוואה שנתית, הייצוא רשם עלייה של 55.7% במונחי ערך, וזינוק שנתי עצום של 343% במונחי נפח.

 

בשנתיים האחרונות, הספקית המובילה של יהלומי גלם לארה"ב במונחי ערך הייתה בוצוואנה, שהדיחה מראש הרשימה את דרום אפריקה, ספקית יהלומי הגלם המובילה לארה"ב מזה שנים. בוצוואנה סיפקה לארה"ב אשתקד יהלומי גלם בשווי של 629 מיליון דולר, כמעט פי שניים מהנתונים ב-2016.

יהלומי גלם ארצות הברית
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

ארבע המדינות המובילות באספקת יהלומי גלם לארה"ב אחראיות לכ-91% מסך האספקה במונחי נפח, לעומת 86% ב-2016. שינוי ניכר נוסף הוא ירידה שנתית של 43% באספקת היהלומים מאנגולה. זה נבע משינויים וחילופי תפקידים במדינה, בעקבות עזיבתו של הנשיא, ז'וזה אדוארדו דוש סנטוש (José Eduardo dos Santos).

יהלומי גלם ארצות הברית
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

היבטים מוזרים של המסחר ביהלומי גלם

 

העלייה בייבוא ובייצוא מובילה למגמה נמשכת של ירידה בייבוא נטו במונחי ערך. עם זאת, המסחר נטו במונחי נפח הינו שלילי – 1.2 מיליון קרט. ב-15 השנים האחרונות, ארה"ב נטתה לייצא יותר יהלומי גלם מאלו שהיא מייבאת – וארה"ב אינה מדינה המפיקה יהלומים – לפחות לא במכרות יהלומים, כי כמות יהלומי הגלם אולי מצביעה על כך שפיקחות אמריקאית ייצרה מקור חדש ליהלומים.

 

קחו רגע לעכל זאת: ארה"ב ייצאה יותר מפי 3 מכמות היהלומים שייבאה. בחמש השנים האחרונות, היא ייצאה 45% יותר יהלומים ממה שייבאה, ב-10 השנים האחרונות 60% יותר יהלומים, וב-15 השנים האחרונות ייצאה 73% יותר יהלומים ממה שייבאה. מדובר בעודף של כ-9 מיליון קרט בין השנים 2003 ו-2017.

 

מהיכן מגיעים כל יהלומי הגלם הללו? מדוע מלכתחילה מיובאים למדינה יהלומי גלם כה רבים? האם לארה"ב יש מכרה יהלומים סודי? האם יש כאן בעיה של מעקב לקוי או אפילו סימנים להלבנות הון? כך או כך, מדובר בסוגיה מתמשכת שדורשת התייחסות.

 

מסחר יהלומי גלם ארה"ב
מקור: נציבות הסחר הבינלאומית בארה"ב, ניתוח: עידן גולן

 

אובדן התשוקה ליהלומים

 

יהא אשר יהא ההסבר לאותם היבטים מוזרים במסחר, ארה"ב היא שוק בשינוי מתמיד. משמעות הירידה בייבוא של יהלומים מלוטשים לא משובצים היא כי בארה"ב מתבצע פחות שיבוץ יהלומים בתכשיטים. זה נובע חלקית מירידה בייצור תכשיטי יהלומים בארה"ב אך קשור גם לשינוי בטעם האמריקאי. ירידה נרשמה בתשוקה לבחור יהלום ולשבץ אותו בתכשיט, וזה מצביע על כך שצרכנים אמריקאים מאבדים את התיאבון ליהלומים. וזוהי המסקנה החשובה מהנתונים הללו.

 

לצד שיווק לטובת שינוי המגמה, תעשיית היהלומים בארה"ב צריכה לטפל בדחיפות גם בסוגיה של עודף הייצוא. אם נרשם עודף גם בייצוא יהלומי הגלם וגם בייצוא היהלומים המלוטשים, בשעה שגופים ממשלתיים שונים עוקבים אחר הסחורה, הרי שלא מדובר במקרה או בטעות. זו בעיה שיש לפתור פני שצרכנים אמריקאים יתחילו לחשוד כי מתבצעות עבירות בחצר האחורית שלהם, ויפנו כתף קרה ליהלומים.

 

מאת עידן גולן. למאמר באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן