יהלומי מעבדה ג'יי סי פני

שוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה יצמח ל-15 מיליארד דולר

חמש שנים מאז שתעשיית התכשיטים נחשפה ליהלום המעבדה באיכות נוי הראשון שמשקלו מעל 1 קרט, וכיום מיוצרים כבר יהלומים במשקל מעל 10 קרט, באיכויות טובות יותר, ובצבעים כמו ורוד וכחול. מדי שנה, מסתכם ייצור יהלומי המעבדה המלוטשים באיכות נוי, המיועדים לשיבוץ בתכשיטים, בכ-1.5 מיליון קרט.

 

בחישוב יחסי, מחירו של יהלום מעבדה באיכות נוי המשובץ בתכשיט ירד ב-30-40% בשנתיים וחצי האחרונות. בנוסף, בסוף מאי 2018 הודיעה דה בירס (De Beers) על כניסתה לשוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, והחל מספטמבר, מציעה לצרכנים את המוצר שלה במחיר מוזל בכ-65-80%, על פי ההערכות, ממחירי השוק של יהלומי מעבדה גנריים במשקל של עד 1 קרט.

 

שוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, המוערך כיום בכ-1.9 מיליארד דולר, צפוי לרשום בשנים הקרובות צמיחה שנתית ממוצעת של 22%, ולהסתכם בכ-5.2 מיליארד דולר ב-2023, ובכ-14.9 מיליארד דולר ב-2035. את הצמיחה צפויים להוביל התפתחות מתמדת בטכנולוגיות לייצור יהלומי מעבדה, שצפויה לשפר את כלכלת הייצור שלהם, להוביל לירידות מחירים, ובהמשך לנגוס בנתח שוק הן מתעשיית היהלומים הטבעיים והן מתעשיית תכשיטי האופנה.

 

מכירות תכשיטים יהלומי מעבדה
קרדיט: Paul Zimnisky

 

בין תכשיטי יוקרה לתכשיטי אופנה

להוציא שעונים, ניתן לפלח את תעשיית התכשיטים העולמית, המוערכת בכ-270 מיליארד דולר (על בסיס חישוב נתוני מכירות שנתיים), לתכשיטי יהלומים, תכשיטי אופנה ותכשיטי יוקרה ללא יהלומים.

 

למטרות ניתוח זה, נתאר "תכשיט יהלומים" כתכשיט יהלומים שנמכר תמורת 250 דולר לפחות, המשובץ לרוב ביהלום איכות נוי, ועשוי מזהב או פלטינה. יהלומי מעבדה מהווים כיום כ-2.0% משוק זה, המסתכם ב-87 מיליארד דולר. עיקר השוק הזה יורכב מיהלומים טבעיים, עמוק לעתיד. ועם זאת, נתח השוק של יהלומי מעבדה צפוי לצמוח ל-3.4% בשנת 2023, ול-4.5% ב-2035. התחזית היא כי לטווח ארוך, רוב התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה יימכרו בטווח המחירים של 250-1,000 דולר.

 

שוק "תכשיטי האופנה" ניתן לתיאור כתכשיטים שעשויים לרוב מכסף סטרלינג או מתכת באיכות נמוכה יותר, המשובצים לעיתים באבני חן לא יקרות, אבני חן שיוצרו במעבדה כמו רובי, אמרלד וספיר, פנינים מתורבתות גנריות, או תכשיטי יהלומים (טבעיים או יהלומי מעבדה) באיכות נמוכה מאוד, במחיר של עד 250 דולר. שוק זה מוערך כיום בכ-40 מיליארד דולר, ויהלומי מעבדה מהווים כ-1% ממנו. עם זאת, תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה יהוו כ-3.0% משוק תכשיטי האופנה ב-2023, וכמעט 7% מהשוק ב-2035. בניתוח זה, כל התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, ומשתייכים לקטגוריה של תכשיטי אופנה, יימכרו תמורת עד 250 דולר.

 

שוק "תכשיטי היוקרה שאינם משובצים ביהלומים" כולל תכשיטי זהב ופלטינה, אבני חן טבעיות יקרות, ותכשיטי יוקרה אחרים. שוק זה אינו כולל יהלומי מעבדה.

 

יהלומים טבעיים אמנם מהווים כיום כ-95% משוק תכשיטי היהלומים, אבל ההיצע השנתי של יהלומים טבעיים צפוי לרדת ב-4 השנים הבאות, ויש סיבה להאמין כי לטווח ארוך המגמה לא תשנה את מסלולה באופן משמעותי. מרבצי היהלומים העולמיים ממשיכים להתרוקן, ועל פי ההערכות אין עוד מרבצים משמעותיים רבים שטרם התגלו. לטווח ארוך, תעשיית יהלומי המעבדה ממוצבת למלא את הפער בין ההיצע והביקוש ליהלומים טבעיים.

 

כריית יהלומים טבעיים איכות
קרדיט: Paul Zimnisky

 

עלייה במחירי היהלומים הטבעיים עשויה אמנם להפוך מרבצי יהלומים שכיום אינם משתלמים כלכלית, למשתלמים בעתיד, ובכך למלא את פער ההיצע במונחי קרט, אולם רוב מקורות היהלומים שטרם פותחו מכילים יהלומים קטנים יותר, ופחות איכותיים ביחס לסטנדרטים ההיסטוריים – כלומר, קטגוריית היהלומים שצפויה להתחרות ישירות ביהלומי מעבדה, בשל המחירים הנמוכים יותר. מצד שני, יהלומים טבעיים איכותיים יותר, שניתן לטעון כי משתייכים לקטגוריה שונה לחלוטין של מוצרים מיהלומי מעבדה, עשויים לרשום ביצועים טובים, כי היצע חדש הופך לנדיר עוד יותר, ובשני שווקי צרכנות הקצה הצומחים במהירות הרבה ביותר בתעשייה, סין והודו, יהלומי מעבדה לא נתפסים כתחליף ליהלומים טבעיים.

 

הכל תלוי בשיווק

עם זאת, בסופו של דבר חוסנה הכללי לטווח ארוך של תעשיית היהלומים הטבעיים – במיוחד בכל הנוגע לצרכנים בארה"ב, השוק הגדול ביותר של התעשייה – יהיה תלוי בהצלחת מאמצי השיווק להחדיר את הערך המוחשי והמסורת של יהלומים טבעיים, ולהזכיר לצרכנים בדבר הערך הנובע מנדירות המקורות שלהם, שאינם מתחדשים – תכונה שמבחינה בין יהלומים טבעיים ליהלומי המעבדה המתחרים. את המאמצים מוביל כעת איגוד מפיקות היהלומים (DPA), הממומן על ידי חברות הכרייה הגדולות בתעשייה, ונועד לחזור לשיווק יהלומים גנרי, בעידן שלאחר "יהלומים הם לנצח".

 

ייצור יהלומי מעבדה באיכות גבוהה יותר אמנם מצוי עדיין בשלבים מוקדמים, אך נרשמת השקעה משמעותית בשיפור איכות התוצרת. לשוק נכנסו יצרניות חדשות, המתמקדות בשיפור יכולות הייצור בשיטת CVD, שהיעד שלה לטווח ארוך יותר הוא לספק בעקביות נפח מספיק גדול של יהלומים איכותיים, אשר יוכלו לשמש יישומים שונים בתעשיית ההייטק, כמו למשל מוליכים למחצה, רכיבי מחשוב-קוואנטים, ציוד לייזר ואופטיקה. תעשייה זו עשויה להסתכם בסופו של דבר במאות מיליארדי דולרים. חברות אחרות שמות דגש על הגדלת נפח הייצור, כדי לנצל את שולי הרווח התפעולי שתעשיית התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה יכולה להציע כיום; כאנקדוטה, נזכיר כי הספקית הגדולה בעולם של כורי CVD לייצור יהלומי מעבדה, מצויה כעת בפיגור של קרוב לשנה אחר הזמנות.

 

יצרניות יהלומים סינתטיים המשתמשות בשיטת הייצור HPHT משפרות אף הן את יכולות הייצור. בסין לבדה, מיוצרים מדי שנה כ-10 מיליארד קרט יהלומים באיכות תעשייה בשיטת HPHT, אך חלק מהיצרניות משדרגות את הציוד שלהן, כדי לייצר יהלומים גדולים יותר באיכות של כמעט-נוי ומעלה. שיטת HPHT מאפשרת גם לשפר את איכותם של יהלומי מעבדה שיוצרו בשיטת CVD, בנוהל שלרוב מקובל גם עם יהלומים טבעיים.

 

לאור נפח יכולות הייצור, סביר להניח כי לטווח ארוך, ההיצע של יהלומי המעבדה יהיה בלתי מוגבל למעשה, והמחיר של יהלומים גנריים ייקבע על ידי היצרנית הזולה ביותר, ויתאימו בדיוק לשוק תכשיטי האופנה. יהלומי המעבדה היקרים יותר, שיתחרו בתעשיית תכשיטי היהלומים הטבעיים, יהיו אלו שייבנו סביב מותגים מוצלחים או עיצובי תכשיטים ייחודיים.

 

מאת פול זינמיסקי. למאמר המקורי באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן