קורונה חנות תכשיטים יהלומים

כך משפיע וירוס הקורונה על תעשיית היהלומים

באמצע חודש ינואר, תעשיית היהלומים הייתה מהראשונות להיפגע מהתפרצות וירוס הקורונה (קוביד-19), בשל אמצעי הסגר שונים שננקטו בסין, בכדי לשלוט בהתפרצות – כולל סגירתם הזמנית של מרכזי קניות. על פי ההערכות, כ-75% מחנויות התכשיטים בסין, ובמחוזות הסמוכים לה ומרכיבים יחד את סין רבתי, נסגרו למשך 40-50 יום על פי ההערכות, עד השבוע הראשון של חודש מרץ.

 

בנוסף, הצעדים שבהם נקטה סין עצרו את מסחר היהלומים, וכן פעילות B2B אחרת הקשורה לתעשייה והמסחר ביהלומים, במרכזים החשובים של התעשייה. תערוכת היהלומים, אבני החן והפנינים של הונג קונג, וכן תערוכות קשורות, נדחו ממרץ לחודש מאי.

 

בעוד העסקים הקמעונאים בסין נסגרו, ולאור המגבלות על פעילות המסחר והייצור במרכזי הערים, הביקוש העולמי ליהלומים נחלש משמעותית בשבועות האחרונים. מחירי יהלומי הגלם ירדו במצטבר, בחודש וחצי האחרון, בשיעור חד-ספרתי בינוני עד גבוה, כפי שעולה ממדד מחירי יהלומי הגלם העולמי של זימניסקי. מחירוני היהלומים המלוטשים באותה תקופה מצביעים אף הם על ירידת מחירים. 

 

מחירי יהלומי גלם קורונה
מקור: Paul Zimnisky

 

באופן מעודד, באמצע עד סוף פברואר, התחיל לרדת מספר החולים החדשים בווירוס הקורונה בסין, וב-4 במרץ, צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook) – חברת התכשיטים הגדולה ביותר באזור זה של העולם – החלה לפתוח מחדש חנויות, לאור ההקלה בהסגר, ונכון לשעת כתיבת שורות אלו השאירה רק 30% מחנויותיה סגורות. עם זאת, בשעה שמספר המקרים בסין החל לרדת, מספר החולים מחוץ לסין החל לזנק, והתפרצויות משמעותיות של הווירוס נרשמו באיטליה, איראן, יפן ודרום קוריאה.

 

החשש מהתפרצות מגפה עולמית חמורה הכניס את השווקים הפיננסיים בעולם לפאניקה ב-24 בפברואר. מכירת המניות בשוק המשיכה לתוך השבוע השני של מרץ, במגמה הגרועה ביותר בשווקי המניות מאז המשבר הכלכלי העולמי לפני מעל עשור.

 

סין קורונה תכשיטים יהלומים
צילום: IHOR SULYATYTSKYY / shutterstock.com

ב-9 במרץ, איטליה הכריזה על צעדי הסגר מחמירים ברחבי המדינה, והכריזה על "סגר" הכולל עוצר, הגבלות על נסיעות והפרדה בין אנשים בשטחים ציבוריים. השווקים הפיננסיים החלו להיערך ל"עוצר" דומה בכלכלות חשובות אחרות באירופה, וכן ביפן, בדרום קוריאה ואפילו בארה"ב. צעדים אלו הכבידו קשות על הכלכלה העולמית. 

 

בלימה כזו של הפעילות הכלכלית, בשל עוצר וצעדי הסגר אחרים, עלולה לפגוע לטווח ארוך בפרודוקטיביות העולמית (שרשרות אספקה ועוד), הרבה אחרי שימצאו דרך לבלום את התפשטות הווירוס. 

 

בנוסף, הירידה החדה במחירי הנפט, שנבעה מהאטה כללית בפעילות הכלכלית העולמית בשל הווירוס, אך גם בשל ניסיון לא יעיל של ארגון המדינות המייצאות נפט (אופ"ק) ורוסיה להגביל לאחרונה את ההיצע, רק הגבירו את הלחצים לאור מצב הכלכלה העולמית.

 

חלון תצוגה תכשיטי יהלומים
צילום: איריס הורטמן

הירידה במחירי הנפט אמנם תמריץ במידה מסוימת צרכנים וכמה תעשיות, כגון תעשיית כריית היהלומים. אולם לאור גודלה של תעשיית הנפט והגז העולמית, ירידה של 40% במחיר הנפט הגולמי (תוך שבועיים בלבד) תקשה ללא ספק על תקציבי הממשלות, ועל האשראי העולמי, הממשלתי והמסחרי – ותשפיע באופן החמור ביותר על המדינות המייצרות נפט – כולל חלק גדול מהמזרח התיכון, רוסיה, קנדה, המדינות הנורדיות, ורבות מהמדינות במערב התיכון בארה"ב.

 

ממשלות ברחבי העולם הזרימו כספים רבים למרכזים הפיננסיים בימים האחרונים, אך השווקים אינם מגיבים באופן חיובי, מה שיוצר חשש כי הבנקים המרכזיים לא יהיו מסוגלים להציל את השווקים הפיננסיים, כפי שעשו בעבר. מדד S&P 500, המצביע על מצבו של שוק המניות האמריקאי, רשם ירידה של מעל 15% מאז שהבנק הפדרלי הוריד את הריבית בשיעור של 0.5%, ב-3 במרץ. 

 

כל זה צפוי, כמובן, להשפיע באופן פרופורציונלי (לפחות במידת מה) על הביקוש העולמי ליהלומים, ועלול להוביל את התעשייה למיתון. לשם הקשר, המכירות בחנויות של צ'או טאי פוק בסין ירדו בכ-60% בחודשים ינואר ופברואר, כאשר אפילו המכירות אונליין רשמו ירידה דו-ספרתית באחוזים.

 

חנויות תכשיטים במנהטן ניו יורק
צילום: DW labs Incorporated / shutterstock.com

סין כיום אחראית לכ-15% מהביקוש העולמי לתכשיטי יהלומים, אולם בעוד שאר העולם נוקט בצעדים להגביל את התפשטות הווירוס, אין ספק כי הצרכנים בשווקים המרכזיים האחרים של התעשייה יימנעו מביקורים בשטחים ציבוריים, כמו קניונים. מכירות תכשיטי היהלומים צפויות לסבול מכך. 

 

בנוסף, האטה כללית עולמית צפויה לפגוע לטווח ארוך בסנטימנט הצרכנים ובהוצאות, במיוחד על מותרות כגון מוצרי יוקרה. עם זאת, ההוצאות על מוצרי יוקרה מוחשיים כמו יהלומים, עשויות לסבול פחות מהוצאות יוקרה "חווייתיות", כמו הוצאות על טיולים, שיוגבלו קשות בטווח הקרוב. 

 

הירידה בביקוש ליהלומים מצד צרכני הקצה, תפגע גם ברמות המלאי בשרשרת האספקה של התעשייה. עם זאת, לתעשיית היהלומים יש היסטוריה של גמישות ויכולת התאוששות מהירה ממשברים, וזאת בין היתר בזכות הריכוזיות במעלה הערוץ של הענף.

 

ב-12 במרץ, אלרוסה (Alrosa), אחת משתי חברות הכרייה המובילות בשוק, מסרה בהודעה לעיתונות כי צמצמה את חובות קניית הגלם הנדרשת מלקוחות בחודש מרץ, כדי להגביל את ההיצע הלא הכרחי בשוק. בסייט של דה בירס (De Beers), שהסתיים בשבוע הראשון של מרץ, גילתה החברה גמישות ממוקדת ביחס ללקוחותיה, ואפשרה להם לסרב להקצאות סחורה, בהמשך להיחלשות הביקוש בסין בינואר ופברואר. 

 

חנות של לואי ויטון
צילום: Piero Cruciatti | Dreamstime.com

כמו כן, יש לזכור כי התעשייה בעמדה טובה יותר לטפל כיום במלאי, לעומת מצבה בשנים האחרונות, לאחר שלוטשים ויצרנים צמצמו משמעותית את רמות המימון והמינוף במהלך רוב 2018 ו-2019. 

 

מניות בתחום היהלומים כבר ירדו, בשקלול הנתונים לעיל. סל חברות הכרייה ירד במעל 40% מאז אמצע ינואר, והמניות של חברת התכשיטים הגדולה בארה"ב, סיגנט (Signet) ירדו ב-55%. אפילו המניות של טיפאני ושות' (Tiffany & Co) ירדו ב-6% במהלך תקופה זו, למרות הצעת הרכישה מצדה של קבוצת היוקרה לואי ויטון מואה הנסי (LVMH), תמורת 16 מיליארד דולר, וזאת בשעה שהמצב הפיננסי הנוכחי מגביר את הסיכון להשלמת העסקה, בין היתר של הפער בין מחיר המניה ומחיר העסקה במזומן. 

 

מאת פול זימניסקי

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן