couple jewelry art 15

האהבה תנצח: ענף היהלומים בעולם שלאחר הקורונה

אנו חיים בתקופה יוצאת דופן, לכן בחרתי לפתוח הפעם את הסקירה בצורה יוצאת דופן: סיכום.

 

תוך כחודש, האנושות קיבלה החלטה יוצאת דופן ואירונית. לראשונה, כמעט כל העולם החליט להישאר בבית, בהסגר. יש כאן אירוניה, כי החלטנו לבודד את עצמנו זה מזה משום שאנחנו קהילה, כי אכפת לנו זה מזה. אנו שוהים כעת לבד, כי אנחנו יצורים חברתיים. זה מדהים למדי.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

אם ציר הזמן של סין הוא מודל סביר, הרי שבעוד כמה חודשים נתחיל את הנורמלי החדש, שאחרי הקורונה. ברור שהעסקים צריכים להתחדש, או שהכלכלה תפסיק להתקיים. למרות תיאור עגום זה, מכירות היהלומים והתכשיטים צפויות להתחדש עם תום המשבר. ההיסטוריה הוכיחה זאת שוב ושוב. מדוע המכירות יתאוששו? בזכות האהבה. כי אהבה היא צורך אנושי.

סיכום הרבעון הראשון של 2020 בענף היהלומים

ההתפשטות העולמית של נגיף הקורונה (קוביד-19) האפילה לחלוטין על הרבעון הראשון של 2020. על פי ההערכות, כ-3 מיליארד בני אדם מצויים נכון להיום בבידוד, מהם 1.3 מיליארד איש בהודו לבדה. מיליוני אנשים איבדו את מקום עבודתם, ועוד קשה להעריך את מלוא ההשפעה על הכלכלה העולמית.

 

תעשיית היהלומים לא חמקה מההאטה, למרות שהעסקים בארה"ב נמשכו עד שלב מאוחר יחסית של הרבעון הראשון, וקצת הקלו על המצב.

 

• מחירי יהלומים מלוטשים שמרו על יציבות בחודש מרץ, לאחר עליית מחירים בינואר וירידה בפברואר

• הביקוש צנח לרמתו הנמוכה מאז 2009

ארה"ב: למרות שהפעילות נמשכה עמוק לתוך חודש מרץ, העלייה בשיעור האבטלה מאיימת להציב מכשול למכירות היהלומים בעתיד, ובמיוחד למכירות תכשיטי הנישואין.

הודו: המדינה מצויה תחת סגר מלא, והפעילות בתחום היהלומים נעצרה כמעט כליל.

בלגיה: התמיכה הממשלתית מקלה מעט על הקשיים, כולל הסכם חשוב עם הבנקים בנושא אשראי ושיעורי ריבית.

הונג קונג: ספגה מכה קשה ומתמשכת, אך בסוף חודש מרץ הפעילות התחדשה חלקית.

• היצע הגלם הגבוה במיוחד בינואר, ירד לקרוב לאפס בחודש מרץ.

• מחירי יהלומי הגלם במכרזים רשמו ירידה חדה.

• מחירי יהלומי המעבדה שמרו על יציבות עד חודש פברואר, ואז המסחר פסק.

 

קורונה ניו יורק יהלומים
צילום: Emily Geraghty / shutterstock.com

מחירי היהלומים המלוטשים

מחירי היהלומים המלוטשים שמרו על יציבות, למרות שכמעט לא נרשמו מכירות. זה לא מפתיע, בהתחשב בכך שתעשיית היהלומים קטנה מאוד, ונוטה להתגונן מפני תנודות מחירים. במשברי עבר, כמו בשנת 2008, מחירי היהלומים המלוטשים ירדו פחות ממחירי רוב הסחורות והמוצרים האחרים. תעשיית היהלומים, בעלת שולי הרווח הצרים, מתקשה להתמודד עם ירידות מחירים, מה שמסביר את השתלשלות האירועים שהחלה ביום שישי ה-20 במרץ, עם הירידות במחירון רפפורט.

 

שבוע היהלומים אולם המסחר
צילום: ISDE

מחירי היהלומים המלוטשים הם הדבר החשוב ביותר עבור סוחרים בימים אלו. זו הסיבה לקריאת הקרב מצדם של סיטונאי ויצרני יהלומים מלוטשים, לאחר שרפפורט הוריד את מחירי היהלומים המלוטשים כמעט בכל הקטגוריות, בשיעור ממוצע של כ-7%. המכה שספגו הסוחרים הייתה כה חזקה, עד שרבים מהם הסירו כמויות גדולות של סחורה מאתר Rapnet, בחיפוש אחר פלטפורמת B2B חדשה. עם זאת, הם לא נטשו את מחירון רפפורט.

 

האם הירידה הייתה מוצדקת? תלוי את מי שואלים. אחת החולשות של מחירון רפפורט היא תגובתו האיטית לשינויי מחירים בשוק. הסוחרים, מנגד, צריכים לתקשר זאת טוב יותר ללקוחות שלהם. אחרי הכול, סוחרים הורידו מחירים מזה תקופה. בפברואר לבדו, המחירים ירדו בשיעור ממוצע של 2.9%.

 

מחירי יהלומים עגולים מרץ
מקור: Edahn Golan

 

בחישוב המסתמך על עסקאות סיטונאיות של יהלומים מלוטשים, עולה כי בינואר נרשמה עליית מחירים למעשה בכל הקטגוריות (בשיעור של 1.4%), לאחר מכירות קמעונאיות חזקות בדצמבר, ולאחר מכן נרשמה ירידת מחירים בשיעור של 2.9% בחודש פברואר. המחירים נותרו כמעט ללא שינוי במהלך מרץ, שבו נרשמה ירידת מחירים חודשית בשיעור של 0.3%.

 

הסיבות ליציבות המחירים היו היקף עסקאות מוגבל, והחשש כי הורדות מחירים נוספות יובילו למפולת מחירים, שתגרום לסגירת עסקים רבים.

 

יהלומים במשקל שליש קרט, שמחיריהם עלו בינואר ב-0.6% ובפברואר ב-1.6%, עלו ב-1.5% נוספים בחודש מרץ, למרות ההאטה העולמית במסחר ובפעילות הקמעונאית.

 

מחיריהם של יהלומים שמשקלם בין 0.70 קרט ו-1.50 קרט רשמו ירידה, ויהלומים גדולים יותר נמכרו במחירים גבוהים יותר במהלך חודש מרץ.

 

מחירי יהלומים מלוטשים 2020
מקור: Edahn Golan

מלאי היהלומים המלוטשים

ברבעון הראשון של 2020, המלאי שבידי הסיטונאים התכווץ וסיפק רוח גבית לתנופת הקניות של גלם בחודש ינואר. אותם יצרנים נפטרו מהמלאי הגדול שצברו בסוף הרבעון הרביעי של 2019, והחלו ללטש שוב בינואר. פעילות זו נמשכה אפילו כשסין נסגרה, והמשיכה עד שהממשלה בלמה את כל הפעילות, בשל נגיף הקורונה.

 

היצרנים אמנם דחו חלק גדול מההיצע של חברות כריית היהלומים הגדולות, אך הרכישות בפברואר הגדילו את המלאי שברשותם. בשלב זה, רק טפטוף קל לסין והונג קונג מסייע לצמצם את המלאי הזה, שעדיין יישאר גדול מהמתוכנן או הצפוי.

ביקוש ליהלומים מלוטשים

מכירות היהלומים המלוטשים, שנמכרו כרגיל בינואר ורשמו האטה דרמטית בפברואר, נתקלו בקשיים במרץ, אך לא נבלמו לחלוטין. רוב הסיטונאים הקטנים והבינוניים, דיווחו על עצירה מוחלטת של פעילות המסחר. חברות גדולות, בעלות רשת רחבה של פעילות וחוזי אספקה, הצליחו עדיין לייצר קצת מכירות במרץ, אך ברור כי הביקוש רשם ירידה משמעותית.

 

חנויות תכשיטים במנהטן ניו יורק
צילום:DW labs Incorporated / shutterstock.com

עם סגירת השווקים באסיה ואירופה, ארה"ב נותרה השוק היחיד שבו עוד נרשמו מכירות. זה נבע מתגובתה האיטית של ממשלת ארה"ב למגיפה, וכישלונה להסביר לאומה כי נגיף הקורונה מסכן חיים. בהיעדר הבנה זו, מעטים צפו כי החנויות ייסגרו, וזה איפשר את המשך הביקוש ליהלומים מלוטשים בארה"ב.

 

בסוף מרץ, התחלנו להבחין בהתאוששות איטית בביקוש מסין ואפילו מהונג קונג, החנוקה מזה זמן. עם זאת, במונחי עסקאות ממשיות, הביקוש מצוי כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז תחילת 2009.

 

מחירים סיטונאים יהלומים מלוטשים
מקור: Edahn Golan

תחזית

האם נגיף הקורונה הרג את המסחר? ברור כי הוא עצר אותו כמעט לחלוטין, בחנויות פיזיות. אך קרוב לוודאי שגם נתן דחיפה משמעותית לקמעונות אונליין, שתביא אותו לגבהים חדשים בשנים הבאות.

 

כבר כיום מתחילים ליישם מדיניות של תמריצים כלכליים, ותמריצים נוספים יוצגו לאחר תום הקרב העיקרי נגד הקורונה. תמריצים אלו יהיו שונים אלו מאלו, ויושפעו מהתפיסות הכלכליות של המדינות השונות.

 

מאז "השפל הגדול" בשנות ה-30 של המאה הקודמת בארה"ב, המדינה חששה משיעור אבטלה גבוה, וזה הוביל חלק גדול מהחלטותיה הכלכליות עד היום – בדיוק כשם שהיפר-האינפלציה של שנות ה-20 במאה הקודמת מניעים עד ימינו את חששותיה של גרמניה מאינפלציה. אפשר, אם כן, לצפות לצעדים של ארה"ב שמטרתם לייצר מקומות עבודה.

 

כולנו צריכים לזכור כמה דברים: בסופו של דבר, יימצא חיסון לקורונה. בסופו של דבר, תהיה גם תרופה. עד אז, אנחנו נכנסים לתקופה מאתגרת, שאיש מאיתנו לא חווה בעבר. אנחנו לא יודעים עדיין איך תיראה התקופה הזו, או אפילו מה המשמעות שלה. כשהיא תסתיים, סביר להניח שנשתנה מבחינות רבות – באופן שבו אנו חיים את חיינו, באופן שבו עושים עסקים, בסדרי העדיפויות שלנו, ובציפיות שלנו מהחברה שלנו.

 

כפי שציינתי במאמר הקודם, אם נלמד ממשברים גדולים בעבר, אפשר לצפות להתאוששות מהירה למדי במכירות של תכשיטי יהלומים. במבט לאחור, הבנתי שאותה סקירה נתנה הסבר היסטורי מדוע אפשר לצפות להתאוששות במכירות. אך היא לא עסקה בכוח הבסיסי שמניע זאת. כוח זה הוא האהבה. מפני שאהבה היא צורך אנושי.

 

הצעת נישואין זוג שקיעה
צילום: Antonio Guillem

לדברי אריך פרום, "באופן פרדוקסלי, היכולת להיות לבד היא תנאי ליכולת לאהוב". כאשר האנושות תרגיש שהיא שורדת, שהיא מתחילה לעבור את זה, שאנחנו כבר לא נאלצים להיות בבידוד, נפרוץ קדימה בגל מחודש של הערכה לחיינו.

 

אנשים יתוודו על אהבות נסתרות כי החיים קצרים, וכדאי להיות נועזים. אנשים יפסיקו להתעכב ויציעו נישואין, כי הרגע חזרו משדה הקרב, ואינם רוצים לבזבז עוד זמן. הם יולידו תינוקות כי ירגישו רצון עמוק יותר להנציח את חייהם. ומכל הסיבות הללו, הם גם יקנו תכשיטים, שמסמלים את הנקודה החשובה הזו בחייהם. או שיעשו קעקוע. או אולי גם וגם.

 

מאת עידן גולן 

 

למאמר המלא באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן