יהלומי מעבדה ג'יי סי פני

האנומליה בשוק יהלומי המעבדה: הביקוש עולה, המחירים יורדים

בשיעור מבוא לכלכלה, לומדים שכאשר הביקוש עולה, המחירים עולים. ההיגיון הוא שכאשר השוק רוצה יותר ממוצר כלשהו, התחרות עליו גורמת לעליית מחירים. אבל לפעמים נרשמת אנומליה במחירים, שמתנהגים אחרת. קחו לדוגמה את יהלומי המעבדה.

 

כשהביקוש הצרכני ליהלומי מעבדה היה נמוך יחסית, כולם נהרו להצטרף לשרשרת האספקה. ממגדלות היהלומים ועד קמעונאים, כולם רצו להיות חלק מהשוק. עד כה, המרוץ המטורף הזה גרם לאנומליה במחירי יהלומי המעבדה הגולמיים: עלייה בביקוש הצרכני, לצד ירידה במחירים הסיטונאים.

המלקחיים בשרשרת האספקה

ירידת המחירים אינה הפתעה גמורה. שרשרת אספקת יהלומי המעבדה צפופה מאוד. מספר המפעלים לגידול יהלומי מעבדה גדל, וכולם פועלים כדי להגדיל את התפוקה שלהם.

 

יהלומי מעבדה יהלומים טבעיים
צילום: Paul Zimnisky

נכון להיום, מפיקות היהלומים מרוצות, כי הן רואות תחרות עזה על המוצר שלהן: יהלומי מעבדה גולמיים. הביקוש ליהלומי מעבדה גולמיים חזק, ומחירי הגלם יציבים.

 

בקצה השני של שרשרת האספקה, נרשמת בשנים האחרונות עלייה כמעט אקספוננציאלית במספר הקמעונאים שמוכרים תכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה. הקמעונאים שמחים מאוד להציע ללקוחות שלהם מוצר מבטיח, מה שמוביל לעלייה בביקוש הקמעונאי.

 

עם הזמן, יותר קמעונאים פיתחו ידע ומיומנות בתחום יהלומי המעבדה, והרכישות שלהם הופכות ליותר ויותר ספציפיות. חלקם רוצים רק יהלומי CVD שלא עברו טיפולים. רבים מסרבים ליהלומי מעבדה עם גווני צבע שונים. אחרים מעדיפים יהלומי מעבדה שיוצרו בשיטת HPHT, כי הם עולים פחות.

 

וחשוב מכל, הקמעונאים נוקשים יותר בנוגע למחיר, ורבים מתעקשים לקבל סחורה בממו. לסיטונאים אין כמעט ברירה אלא להסכים.

 

יהלומים סינטטים
צילום: Unknown photografer

עם זאת, הנחישות בשני הצדדים של שרשרת אספקת יהלומי המעבדה – המפיקות מצד אחד והקמעונאים מצד שני – מפעילה לחץ על הסיטונאים, שנמצאים בתווך.

היווצרות אנומליה במחירים

הסקטור הסיטונאי בשוק יהלומי המעבדה עמוס. סוחרים שנתקלו בקשיים בשוק היהלומים הטבעיים, עברו גם ליהלומי מעבדה, רק כדי להיתקל באותן בעיות שמהן ניסו לברוח.

 

וכעת, הם מגלים בדרך הקשה כי למרות החפיפה הברורה, שוק יהלומי המעבדה שונה משוק היהלומים הטבעיים. הוא דורש התמחות, כי יש הבדלים ברורים: דינמיקות מחירים שונות, נושאי מלאי, שיווק ואפילו קבלת המוצר בשוק.

 

התוצאה היא שסוחרים רבים, בעיקר מהודו, תקועים עם מלאי גדול ושאיפה – אם לא צורך של ממש – לעזוב את שוק יהלומי המעבדה.

 

ייצור יהלומי מעבדה סינתטיים
צילום: Lightbox Jewelry

עזיבת השוק כוללת היפטרות מסחורה, שמובילה לירידות מחירים נוספות. בתקופה שבה לא קל להגיע להיצע של יהלומי מעבדה גולמיים, והביקוש הקמעונאי עולה – במצב רגיל, זה מוביל לעליית מחירים – נרשמת דווקא ירידת מחירים – אנומליה של ממש במחירים!

מגמות מחירי יהלומי המעבדה ברבעון השלישי

נבהיר כי ירידות המחירים לא נרשמות בכל הקטגוריות. בגדול, ניתן לומר כי המחירים של יהלומים קטנים יותר, במשקל עד חצי קרט, עלו ברבעון השלישי. מניתוח שוק שביצענו, עולה כי העלייה הממוצעת הייתה בשיעור של קצת מעל 1%.

 

המחירים של יהלומים גדולים יותר, במשקל 0.70 קרט ומעלה, ממשיכים לרדת, וירדו בשיעור של 3-4% בתקופה האמורה, כפי שמראה גרף מחירי יהלומי המעבדה להלן.

 

השוק הצפוף ממשיך להשפיע על מחירי הגלם

מחירי עסקאות סיטונאיות של יהלומי גלם

יהלומי מעבדה מחירים סיטונאים
מקור: עידן גולן

ירידה במחירי יהלומי המעבדה

מחירון יהלומי המעבדה ירד ב-3.1% לעומת הרבעון השני. זוהי ירידה מתונה, לעומת ירידות בשיעור חד-ספרתי בינוני ברבעון הראשון והשני של השנה.

 

בחישוב שנתי, מחירון יהלומי המעבדה ירד בשיעור משמעותי של 42.7%.

 

אם ירידות המחירים ימשיכו להתמתן, או אם המחירים אפילו יעלו בכניסה לעונת החגים, אפשר לצפות כי נראה את תנודות המחירים השנתיות המשמעותיות הללו, מתכווצות באופן דרמטי.

 

מגמת ירידת מחירים מתמשכת

מחירון יהלומי המעבדה מהרבעון השלישי של 2018 עד הרבעון השלישי של 2021

 

מחירון יהלומי מעבדה 2021
מקור: עידן גולן

עליית מחירי היהלומים החדה הסתיימה – לעת עתה

העלייה החדה במחירי היהלומים הטבעיים, שהחלה באוגוסט 2020, במידה רבה הסתיימה בספטמבר. מחירי העסקאות הסיטונאיות ירדו לראשונה מזה מעל שנה, בשיעור של 0.5%, כפי שעולה ממחירון עסקאות היהלומים.

 

מחירי היהלומים אמנם ירדו בספטמבר, אך אין סיבה לצפות לירידת מחירים משמעותית עדיין. עונת החגים מתקרבת, וניתן לצפות לעליית מחירים נוספת, במיוחד בדצמבר.

 

מחירי היהלומים הסיטונאיים עלו במשך שנה, ואז ירדו

מחירון עסקאות סיטונאיות של יהלומים מלוטשים עגולים

 

מחירון יהלומים עגולים מלוטשים
מקור: עידן גולן

הפרש של 60% במחירים

כפי שאפשר להבין, הפרש המחירים בין יהלומים טבעיים ליהלומי מעבדה נותר גבוה. Tenoris, המנתחת את נתוני הפעילות הקמעונאית החודשית בכ-950 חנויות תכשיטים בארה"ב, ציינה כי הפער בין מחירי שני המוצרים עמד על שיעור דו-ספרתי גבוה.

 

המחיר הקמעונאי הממוצע של יהלום עגול, במשקל 1 קרט ובדירוג E/SI1, עמד בספטמבר על 8,900 דולר לקרט, כך עולה מהניתוח של Tenoris.bi. לעומת זאת, מחירו של יהלום מעבדה זהה עומד על 3,557 דולר – הפרש של 60% במחיר.

 

פערי העלויות היו אף גדולים יותר. יהלומים טבעיים שנמכרו בספטמבר עלו לקמעונאים בממוצע 5,475 דולר לקרט. יהלומי מעבדה שנמכרו בחודש שעבר, עלו להם רק 1,349 דולר לקרט. זהו הפרש מחירים עצום בשיעור של 75%.

 

חנות יהלומי מעבדה
צילום: איריס הורטמן

שתיים מהמסקנות שניתן להסיק מהנתונים, הן כי ראשית, קמעונאים נאבקים להוריד את מחירי יהלומי הגלם שלהם, אך לא ממהרים להוריד את המחיר לצרכן. ושנית, הקמעונאים עושים כל מה שביכולתם, כדי להגדיל את שולי הרווח.

 

שולי הרווח של קמעונאים המוכרים יהלומים טבעיים נעים לרוב בין 40-45% (ובדוגמה זו 38%), ואילו שולי הרווח במכירת יהלומי מעבדה גבוהים בהרבה, ונעים סביב 60% (ובדוגמה זו 62%).

השורה התחתונה

עונת החגים תיתן ליהלומים הטבעיים דחיפה נוספת, והביקוש בעונת החגים יכתיב את כיוון המחירים אחריה.

 

בדיוק כפי שתחרות הובילה לירידת מחירי יהלומי המעבדה בשוק הסיטונאי, כך יקרה גם בשוק הקמעונאי. שולי רווח של 60% הן לא משהו שצרכנים יהיו מוכנים לקבל לאורך זמן.

 

ירידת המחירים לא תקרה בין לילה או בקרוב, אבל היא בלתי נמנעת.

 

אנומליה במחיר נרשמת מדי פעם, אבל זו אף פעם לא מגמה כלכלית לטווח ארוך.

 

מאת עידן גולן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן