יהלומי גלם דרום אפריקה

"מחירי היהלומים ישמרו על יציבות למרות הסנקציות על רוסיה"

הסנקציות שהוטלו על ענקית היהלומים הרוסית אלרוסה (Alrosa) שיפרו בחודשים האחרונים בעיקר את הביצועים של יהלומים קטנים יותר, באיכות כמעט נוי, ונגעו פחות ליתר הקטגוריות, כך מוסר אנליסט היהלומים העצמאי, פול זימניסקי (Paul Zimnisky).

 

זימניסקי אמר בריאיון לאתר Rough&Polished כי מחירי היהלומים שמרו באופן כללי על יציבות, לאחר שהתעשייה נכנסה לחודש פברואר עם מלאי מלא, ולאור העונה השקטה מסורתית בענף, שבה אנו מצויים כעת. 

 

זימניסקי ציין גם כי המסחר ביהלומים מרוסיה ירד מאז סוף חודש מאי. זה נובע מהקושי לבצע עסקאות בדולרים, ומכך שיצרנים מהססים לרכוש יהלומים, אם הלקוחות שלהם מבקשים באופן ספציפי יהלומים שאינם מרוסיה. 

מהי תחזית הפקת היהלומים השנתית שלך, לאור הסנקציות על אלרוסה?

הפקת היהלומים הטבעיים הגלובלית תסתכם השנה בכ-120 מיליון קרט. הגיוני מבחינת אלרוסה לצמצם את הפקת היהלומים לאור הנסיבות, וזו תסתכם לדעתי בפחות מ-34 מיליון קרט, שהחברה צפתה מוקדם יותר השנה. לטווח ארוך יותר, ההפקה הגלובלית תרד לטווח של 125-115 מיליון קרט לשנה, עד סוף העשור. לשם השוואה, הפקת היהלומים העולמית הגיעה ל-150 מיליון קרט בשנת 2017, כך שהיקף הכרייה הרגיל החדש נמוך בהרבה. 

מכרה יהלומים סיביר רוסיה
צילום: Alrosa

איך השפיעו הסנקציות על אלרוסה על מחירי יהלומי הגלם?

קטגוריות מסוימות רשמו ביצועים טובים יותר בחודשים האחרונים, במיוחד יהלומים קטנים יותר ויהלומים באיכות כמעט נוי (ראו גרף להלן).

 

מחירי יהלומי גלם יוני 2022
מקור: Paul Zimnisky

אחוז גבוה מהאספקה בקטגוריות האלו מגיע מרוסיה לכן תנודות המחירים האלו קשורות באופן ישיר לסנקציות. עם זאת, מחירי היהלומים שמרו באופן כללי על יציבות, ולא זינקו כמו מחירי הנפט והחיטה למשל. זה נובע לדעתי מכך שהתעשייה נכנסה לפברואר עם מלאי מלא, והיות שאנחנו מצויים בתקופה העונתית החלשה של התעשייה, כך שהמחסור עוד לא בא לידי ביטוי במחירים.

למה אין שינויים רבים במחירים, למרות ההיצע המוגבל?

זה קשור חלקית בתשובה הקודמת, וגם כי אי-ודאות רבה בשוק, ולא רק מצד ההיצע. בנקים מרכזיים ברחבי העולם צריכים לרסן את היקף הכספים העצום שהוזרם לשוק במהלך המגיפה, ולעשות זאת מהר מהרגיל, בשל לחצים אינפלציוניים של עשרות שנים. זה מתכון לסטגפלציה [סטגנציה ואינפלציה בו-זמנית], הפוגעת בצרכנים ותשפיע על היקף ההוצאות על תכשיטים. קרוב לוודאי שכבר גלשנו למיתון בארה"ב. הוא יהיה נורא חמור לדעתי, אבל ברור שנרגיש אותו. עם זאת, אם המצב יידרדר, ייתכן משבר כלכלי עולמי. זה לא יקרה לדעתי, אבל הסיכוי לכך גבוה בהרבה מאשר לפני שלוש שנים, למשל. לכן, מורגשת קצת עצבנות בעולם המסחר, והוא מפגין זהירות, ובצדק. 

 

ידיים מחזיקות יהלומי גלם
צילום: Alrosa

איך ישפיעו הסנקציות על מסחר היהלומים מרוסיה?

המסחר ביהלומים מרוסיה האט באופן דרמטי, במיוחד מאז סוף מאי, כפי שעולה משיחות שלי עם גורמים בתעשייה. זה נובע חלקית מהקושי לבצע עסקאות של יהלומים מרוסיה בדולרים, וגם כי יצרנים מהססים לרכוש יהלומים, בשעה שחלק מהלקוחות מבקשים במיוחד יהלומים שאינם מרוסיה. קמעונאים חשובים, כמו סיגנט (Signet Jewelers), ריצ'מונט (Richemont) ו-LVMH, כבר התחייבו שלא לקנות יהלומים מרוסיה, וזה מפעיל לחץ על הספקים שלהם.

מיהם יצרני היהלומים שהכי הושפעו מהסנקציות על אלרוסה?

רוב היצרנים שאיתם דיברנו מושפעים מכך בדרך זו או אחרת. אבל יצרנים שמלטשים בעיקר יהלומים קטנים יותר, הם אלו שמתמודדים עם מחסור בגלם. יצרנים רבים צמצמו פעילות, ונאלצו להפחית את שעות העבודה של הלוטשים.

למה הם [יצרני היהלומים] נפגעים מהסנקציות האלו?

יצרנים ממוקמים קרוב לקצה של שרשרת האספקה, ולכן מרגישים ראשונים את הפגיעה הכלכלית. עם כניסתנו למחצית השנייה של שנת 2022, גם הענף הקמעונאי יתחיל להרגיש מחסור בהיצע. עם זאת, ירידה דרמטית של הביקוש לאור המצב המקרו-כלכלי, תקזז את זה חלקית.

איך דה בירס מנצלת את הסנקציות שהוטלו על אלרוסה?

דה בירס (De Beers) כבר הגיעה למלוא קיבולת התפוקהשלה, ואין לה איך לספק לשוק עוד גלם. בחודש שעבר, החברה מסרה שהיא כבר משתמשת בפלטפורמה הטכנולוגית החדשה שלה, Tracr, למעקב אחר מקור היהלומים, כדי לעקוב אחרי מקור היהלומים, בקנה מידה גדול. סביר להניח שהמצב הנוכחי הגדיל את החשיבות של השקת היוזמה הזו. 

 

דה בירס חנות תכשיטי יהלומים בלונדון
צילום: Willy Barton / shutterstock.com

עד כמה הסנקציות על אלרוסה יובילו לדרישה לאמת את מקור היהלומים?

זהו לדעתי הסיפור המרכזי של התעשייה השנה. תעשיית היהלומים מקדמת יוזמות לשקיפות בשרשרת האספקה מזה כמה שנים, אך הסנקציות בהחלט שימשו כזרז להגביר את הקצב של זה. מעבדת דירוג היהלומים המובילה בתעשייה, GIA (המכון הגמולוגי האמריקאי), מסרה למשל לאחרונה כי בקרוב תכלול אימות של מקור היהלום בתעודות הדירוג שלה, "ללא עלות נוספת". לכן, בקרוב נראה את מקור היהלום ברוב תעודות הדירוג, לצד ה-4C’s המסורתיים.

איך תעשיית היהלומים הסינתטיים יכולה להרוויח מהסנקציות על אלרוסה?

זו הזדמנות גדולה לתעשיית יהלומי המעבדה – וזה אחד הדברים שחשבתי בתחילת ההתפתחויות. עם זאת, זה עשוי לחזק גם את תעשיית היהלומים הטבעיים, אם זה יוביל לעלייה במחירי היהלומים הטבעיים. בעשורים האחרונים, תעשיית היהלומים הטבעיים קצת איבדה את דרכה, ואפשרה למוצר שלה להימכר במחירים נמוכים ממחירי פרימיום. ניתן לשווק יהלומים טבעיים כפריטים היוקרתיים ביותר שאפשר לקנות, ומחירים גבוהים יותר מחזקים את התפיסה הזו. אפשר לטעון שיהלומים שייכים לקטגוריה של "מוצר ובלן" (Veblen), כלומר מוצר שככל שמחירו עולה, הוא נחשק יותר.

 

מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך ראשי של מחלקת אפריקה, Rough & Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן