יהלומים עגולים מלוטשים כסף

חוסר הביטחון בשוק פוגע במחירי היהלומים

מחיריהם הסיטונאים של יהלומים מלוטשים ירדו בחודש פברואר, בעוד וירוס הקורונה ממשיך להתפשט בעולם, ובלם כמעט לחלוטין את הביקוש בסין. ירידה זו באה לאחר התאוששות קלה בדצמבר, שנבעה מביקוש חיובי מצד הצרכנים.

 

וירוס הקורונה פגע בהוצאות לרגל ראש השנה הסיני, ובמכירות לרגל יום האהבה (ולנטיינ'ס דיי) בסין. לצד התפשטות הווירוס, שוקי המניות צללו במחצית השנייה של פברואר, ויצרו אצל הצרכנים חששות כלכליים, לצד החשש הבריאותי.

 

עם זאת, הבעיות לא נבעו רק מכוחות חיצוניים. מחירי היהלומים המלוטשים הושפעו גם מעודף היצע של יהלומי גלם בינואר. אספקת יהלומים בשווי מעל מיליארד דולר מחברות הכרייה והטנדרים הייתה יותר ממה שיצרנים ולוטשים יכלו לספוג, ויצרו חששות בקרב יצרני היהלומים.

מחירי היהלומים המלוטשים ירדו ב-2.9%

המחירים הסיטונאים של יהלומים גדולים יותר נפגעו קשות בפברואר. מחיריהם של יהלומים עגולים במשקל 1 קרט ירדו ב-5%, ומחיריהם של יהלומים עגולים במשקל 2 קרט ירדו ב-3.7% – כך עולה ממחירי עסקאות סיטונאיות של יצרנים.

 

מחירי יהלומים סיטונאים פברואר
מקור: עידן גולן

 

מחירי היהלומים המלוטשים ירדו בממוצע ב-2.9%, כאשר רק מחירי היהלומים שמשקלם 0.30 קרט נעו בניגוד למגמה, ונמכרו במחיר ממוצע הגבוה ב-1.6% מהמחירים בינואר. בחמש השנים האחרונות, המחיר הסיטונאי של יהלומים מלוטשים מצוי בירידה, כאשר מדי פעם נרשמה עליה במחירים. האם העלייה בינואר, בשיעור של 1.4%, הייתה אף היא התאוששות קצרת מועד? ייתכן.

 

מגמות מחירים סיטונאים יהלומים
מקור: עידן גולן

 

הכתובת על הקיר

הירידה במחירי היהלומים המלוטשים לא מתקיימת בוואקום. הבעיות בסין ברורות, והירידה בביקוש הצרכני גרמה לפגיעה משמעותית בעסקים של סיטונאים המספקים סחורה לשוק הסיני.

 

כפי שצוין בחודש שעבר, הסיטונאים הגדילו את רכישות יהלומי הגלם שלהם, בתגובה לירידה במלאי והעלייה בביקוש. מגמה זו העלתה חשש כי מדובר בתחילתו של מעגל קסמים נוסף, של כסף זמין, ולאחריו ביקוש מופרז ליהלומי גלם, המוביל לעלייה במחירי יהלומי הגלם, ומשם לעודף היצע של יהלומים מלוטשים, המוביל באופן בלתי נמנע לירידה במחירי היהלומים המלוטשים. ירידת מחירים זו הגיעה מהר – מהר מהצפוי.

 

הסיטונאים הבינו כי רכשו יותר מדי גלם, ולכן צמצמו את היקף הקניות בסייט של פברואר. דה בירס, בתגובה, אפשרה לבעלי סייט גמישות, כולל אפשרות לדחות סחורה, והסכימה לסירובים מצד לקוחותיה. אין פלא כי המכירות בסייט של ינואר (?) ירדו ב-36%. מצד שני, דה בירס לא הורידה את מחירי יהלומי הגלם.

 

ביקוש יהלומי גלם בפברואר
מקור: עידן גולן

 

השילוב בין השניים – ירידה במחירי היהלומים המלוטשים וירידה ברכישות הגלם – מרמז על חשש בקרב יצרנים. היצרנים לא סובלים ממחסור במזומנים, אלא מחוסר אמון בתחזיות לטווח קצר. יותר מכול, הירידה במחירי היהלומנים המלוטשים עשויה לשקף רצון לשמור על תזרים המזומנים, בעודם מתמודדים עם אי ודאות הולכת וגוברת.

 

מאת עידן גולן. למאמר באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן