יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים

עונת החגים מתקרבת: האם מחירי היהלומים צפויים לרדת?

בחודש ספטמבר, הקונצנזוס בתעשיית היהלומים היה פחות אופטימי לטווח הקרוב, למרות עונת החגים המתקרבת. רוב השחקנים בשוק, וחלק מן המומחים, מאמינים כי יש סיבות חדשות להמשך הצמיחה, כל עוד נרשם מחסור בהיצע, והביקוש הצרכני בארה"ב נשאר חזק. שחקנים אחרים מאמינים כי המחירים הגבוהים, והמלאים העודפים, יוצרים בועה, שתתחיל להוביל לדפלציה במקרה של ירידה ולו הקלה ביותר בביקוש הצרכנים לתכשיטים.

 

בכל מקרה, חייבים להסכים שהשיאים שנרשמו במחירי היהלומים המלוטשים נראים כעת מסוכנים, ותיקוני המחירים מורגשים גם בסחורות שנהנות מהצמיחה הכלכלית, כמו פלדיום ונחושת. המחסור במוליכים-למחצה לא מגביר את הצמיחה של חברות הייצור, אלא דווקא מפעיל לחץ על הביצועים הפיננסיים שלהם, כי מחסור בהיצע מאלץ את הלקוחות העיקריים – פולקסווגן ואפל – לצמצם את פעילות הייצור. זה מראה כי תחזיות חיוביות, עלייה בביקוש או מחסור משמעותי, לא מבטיחים צמיחה יציבה לטווח ארוך. תעשיית התכשיטים מצדה מגיבה לכך באופן פרואקטיבי, ומגייסת כוכבים בליגה של ביונסה, כדי לקדם את המוצרים שלהם.

 

ביונסה ג'יי זי תכשיטי יהלומים קמפיין טיפאניס
צילום: Instagram/tiffanyandco

סימנים לירידות במחירי הגלם והמלוטש נרשמו באוגוסט-ספטמבר, אך עד כה ניתן להסביר אותם כרגיעה עונתית (לפני כן, בחודשים מאי-יולי, לא נרשם כל סימן לירידות מחירים). המחירים בשוק הגלם הפסיקו לעלות, לאחר שעלו ב-16% מתחילת השנה, וחזרו לרמות המחירים שקדמו למשבר, בסתיו 2019.

 

בסייט שערכה באוגוסט, דה בירס (De Beers) שמרה על אותה רמת מחירים, וזאת לאחר שעדכנה מחירים חמש פעמים, במהלך שמונה הסייטים האחרונים, בין החודשים דצמבר 2020 ויולי 2021.

 

סמנכ"ל הכספים של אלרוסה (Alrosa), אלכסיי פיליפובסקי (Alexey Filippovsky), מציין כי ייתכנו עליות מחירים נוספות. מחירי הגלם חזרו לרמתם הקודמת, ומחירי היהלומים המלוטשים – בזכות ביקוש חזק לתכשיטים בארה"ב ובסין – גבוהים כעת ב-10-15% ממחיריהם בתחילת 2019.

 

יהלומי גלם מכרה מירני, אלרוסה
צילום: Alrosa

אנליסטים ב-BCS מסכימים כי העלייה במחירי היהלומים המלוטשים תורמת לעלייה נוספת במחירי הגלם. על סמך ניתוח של מחירי היהלומים נכון ל-2015, האנליסטים מאמינים כי מחירי הגלם עשויים לעלות ב-9% נוספים. גם התכשיטים מתייקרים: נתוני Edited מעלים כי מחירי תכשיטי היוקרה עלו ב-57% במהלך השנה, למחיר של 2,360 דולר. ונקודה אחרונה, רמת החיסכון של משקי הבית בארה"ב זינקה לשיא לא אופייני, והחיסכון הממוצע ב-2020-2021 צמח ב-160% לעומת רמות החיסכון שקדמו לקורונה (2017 עד 2019). שווים נטו של 1% האמריקאים האמידים ביותר, עלה ביותר מ-8 טריליון דולר. זה כמובן יוצר הזדמנות לעלייה בהוצאות על תכשיטים, וכיוצא מכך לעלייה במחירי הגלם, כפי שעולה ממחקר של BCS.

 

הביקוש העקבי החזק ליהלומי גלם, שולי הרווח הגבוהים בשוק המשני, וחידוש המלאי העונתי המתקרב, יוצרים בסיס לעלייה נוספת במחירי הגלם בחודשים ספטמבר-דצמבר, כך מעריכים ב-VTB Capital. הסקירה של The Diamonds Watch, שפורסמה בתחילת ספטמבר, קבעה כי תערוכת התכשיטים בלאס וגאס הוסיפה לסנטימנט החיובי, ותכשיטנים מצביעים על ביקוש חזק לתכשיטים בארה"ב. הדוחות שמפרסמות חברות התכשיטים, מראים כי הערוץ הקמעונאי טרם התחיל לחדש מלאי. אותן חברות מאמינות כי חידוש המלאי, ושלי הרווח הגבוהים בשוק המשני, יוצרים בסיס לעליות מחירים נוספות בחודשים האחרונים של השנה.

 

לואי ויטון טוקיו יפן
צילום: Iris Hortman

למחירים תורם מחסור בסיסי בהיצע, וזאת לאחר שנפח הפקת היהלומים ירד השנה ב-18% לעומת אמצע 2019, בשל סגירת מכרה ארגייל (Argyle) וירידה בקצב הפקת היהלומים של אלרוסה. מלאי יהלומי הגלם למכירה קטן יחסית, ומעגל חידוש המלאי בערוץ הקמעונאי עוד לא התחיל. על פי הערכות של VTB Capital, רמות המלאי ברבעון הראשון של 2022 יגדילו בכ-5% את הביקוש בשוק התכשיטים העולמי.

 

בחודש אוגוסט, המלאי באמצע הערוץ (לוטשים וסיטונאים) המשיך להתכווץ, בשל ביקוש חזק מצד הלוטשים. בחודש זה, ייבוא יהלומי הגלם להודו עלה ל-1.21 מיליארד דולר, עלייה של 54% לעומת 2019, ושל 141% לעומת אוגוסט אשתקד, כפי שעולה מנתוני המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו (GJEPC). ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו (2.052 מיליארד דולר) עלה ב-27% לעומת 2019, וזאת לעומת עלייה שנתית של 55% בחודש יולי. בהשוואה שנתית, ייצוא היהלומים באוגוסט עלה ב-86%.

 

טבעת נישואין זהב יהלומים
צילום: Sukpaiboonwat / shutterstock.com

בענף התכשיטים הקמעונאי, מגמות המכירות החיוביות נמשכות. סיגנט (Signet) דיווחה על צמיחה שנתית של 97% באותן נקודות מכירה ברבעון השני, ועלייה של 36% לעומת הרבעון השני של 2019, והעלתה את תחזית המכירות השנתית שלה ב-5%. למגמה החיובית סייעה פעילות השיווק של קמעונאים. בתוך כך, מכירות התכשיטים הקמעונאיות בארה"ב עלו ביולי בשיעור שנתי של 36% (וב-50% לעומת 2019).

 

תחזית המכירות בעונת החגים תורמות לאופטימיות בשוק. מכירות התכשיטים בארה"ב צפויות לעלות בעונת החגים הנמשכת חודשיים בסוף השנה, בין ה-1 בנובמבר ל-24 בדצמבר, בזמן שצרכנים ינצלו את בכספים שחסכו במהלך השנה, כך עולה ממחקר SpendingPulse של מאסטרקארד. גורם נוסף שתורם לכך, הוא תכנית התמריצים הכלכליים של הממשלה. מכירות התכשיטים צפויות לעלות ב-60% לעומת 2020, וב-55% לעומת התקופה המקבילה לפני שנתיים, במהלך "75 ימי חג המולד", מה-11 באוקטובר עד ה-24 בדצמבר.

 

על המצב בשוק העיד נפח העסקאות בשבוע התכשיטים בלאס וגאס (הכולל את תערוכת JCK), בסוף אוגוסט. למרות ירידה במספר המשתתפים, מאחר שחברות גדולות רבות לא יכלו להגיע בשל חששות מווריאנט הדלתא, נפח ההזמנות לא ירד. הקמעונאים עשו כמיטב יכולתם למצוא את היהלומים המלוטשים שהם רוצים לרכוש לפני עונת החגים, במחירים אטרקטיביים, וזאת בשעה שקטגוריות פופולריות של יהלומים סבלו מהיצע מוגבל.

 

אנה דה ארמס יהלומים
צילום: Natural Diamond Council

התעשייה נכנסת לעונת החגים כשהיא בטוחה בעצמה ואופטימית. התעשייה פועלת כדי לשמור על הביקוש, בעזרת קמפייני שיווק בהשתתפות שגרירות כמו הזמרת ביונסה, שחקנית הטניס אמה רדוקנו (טיפאני'ס), והשחקנית אנה דה ארמס (מועצת היהלומים הטבעיים – NDC).

 

שולי הרווח של סוחרים בשוק המשני של יהלומי גלם הגיעו ל-10-15% באוגוסט, פי 4-5 משולי הרווח הרגילים. מחירי היהלומים המלוטשים אמנם ירדו באוגוסט, בשל ירידה בשוק, אך חידוש המלאי העונתי של חברות התכשיטים, עשוי להוביל לעלייה במחירי היהלומים עד סוף השנה, כפי שמעריכים ב-VTB Capital.

 

מאת איגור לייקין (Igor Leikin), פורסם באתר Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן