יהלומי גלם דרום אפריקה

האם שוק היהלומים יתגבר על הקשיים בדרך לשיאים חדשים?

שוק היהלומים נכנס לעונת החגים של 2021 עם חוסרים במלאי לכל אורך שרשרת הערך, בשל צמצום אספקת הגלם. מכירות התכשיטים אמנם נותרו חזקות, אך הרווחיות הנמוכה של לוטשי יהלומים עלולה להקשות על שבירת שיאי המכירות בהמשך. הרווחיות נפגעה בשל מחסור ביהלומי גלם, שהאט את קצב עליית מחירי היהלומים המלוטשים.

 

השוק כבר נתקל בבעיה דומה לפני כמה שנים, אולם אז זה קרה במקביל לירידה במכירות התכשיטים. כעת, הפער הדו-ספרתי במגמות המחירים של יהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, עלול להחמיר בשל התפשטותו המחודשת של נגיף הקורונה בדרום אפריקה, אשר פגעה באספקת היהלומים, והתעשייה עלולה להיקלע לגירעון אף חמור יותר בהיצע הגלם.

כריית יהלומים והאיזון בשוק

בנק VTB קפיטל פרסם לאחרונה סקירה, ובה קבע כי היצע הגלם נותר מוגבל, לא רק בשל צמצום הכרייה מצד מפיקות הגלם הגדולות, חברות כרייה קטנות שנסגרו, וירידה כללית ברזרבות היהלומים, אלא גם בשל ירידה באיכות החבילות של אלרוסה ודה בירס.

 

משאית כריית יהלומים זימבבואה
צילום: fivepointsix / shutterstock.com

כריית היהלומים ירדה מאז 2018 ב-15% במונחים ריאליים. לטווח קצר, כריית היהלומים של אלרוסה ודה בירס תעלה קלות, אך הירידה ברזרבות היהלומים והיעדר פרויקטים גדולים חדשים, יגבילו את השוק בעתיד הקרוב. בסקירה של VTB נכתב כי ללא מקור אספקה משמעותי חדש בשנים הקרובות, רק עליית מחירים יכולה להבטיח את האיזון בשוק. הבנק צופה קשיים באספקת היהלומים בשנת 2022.

 

כריית היהלומים ב-2021 אמנם צפויה לרשום עלייה שנתית של 4%, אך זאת בעיקר בשל בסיס ההשוואה ב-2020, שבה נפח הכרייה ירד בשל הקורונה. אלרוסה צפויה להגדיל את נפח הכרייה מדי שנה בכמיליון קרט, עד שנת 2026. דה בירס מצדה הורידה את תחזית הכרייה של 2021 ל-32 מיליון קרט, בשל האתגרים התפעוליים שיצרה מגפת הקורונה.

 

אספקת היהלומים לשוק נמוכה כיום ב-25% מהרמות שקדמו לקורונה, וקטנה ב-10% מכמות היהלומים שהגיעו לשוק בתחילת העשור הקודם, אז השוק היה קרוב לאיזון. אולם מאז, הביקוש לתכשיטים צמח ב-25-30%, כך העריכו באלרוסה בסוף נובמבר.

מכירות איטיות

הירידה באספקת היהלומים גורמת להאטה במכירות. בספטמבר-אוקטובר, מכירות הגלם ירדו ב-10% לעומת רמתן ההיסטורית. בדה בירס, המכירות נשארו ברמתן הרגילה. למרות ביקוש חזק מצד לוטשים וסיטונאים, המכירות נפגעו בשל רמות מלאי נמוכות, וירידה באיכות החבילות בשנים האחרונות, כך מעריכים ב-VTB קפיטל.

 

יהלומי גלם דה בירס
צילום: De Beers

דה בירס מכרה בסייט התשיעי של 2021 יהלומי גלם בשווי 430 מיליון דולר, ירידה של 13% לעומת הסייט השמיני (492 מיליון דולר) ושל 7% לעומת הסייט התשיעי של 2020. הביקוש היה בהתאם לציפיות, אך הושפע מסגירה עונתית של מפעלי הליטוש בהודו במהלך דיוואלי, כך מסר מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר.

 

המכירות של אלרוסה באוקטובר הסתכמו ב-308 מיליון דולר, נתון הנמוך ב-8% מהממוצע המסורתי בתקופה, גם אם מדובר בעלייה קלה לעומת 2020, בשעה שהמסחר החל להתאושש מהמגפה.

 

הסיבה לירידה בהכנסות של אלרוסה היא מחסור ביהלומי גלם באיכות שהשוק דורש, כך מסבירים באלרוסה. מהחברה נמסר כי מאז חודש יוני, היא מוכרת יהלומי גלם "שרק נכרו". כלומר, הצרכנים מודאגים מהזמינות, ומוכנים לשלם מראש על כרייה עתידית.

עליית מחירים

בתוך כך, מחירי היהלומים ממשיכים לעלות. מחירון היהלומים עלה בשנה שעברה ב-25%, כולל עליית מחירים בשיעור 10% ברבעון השלישי, שהביא את המחירים לרמות של 2018.

 

בחודש אוקטובר, אלרוסה שוב העלתה מחירים, בשיעור ממוצע של 1%. דה בירס העלתה את מחירי היהלומים הקטנים והפחות איכותיים, לקראת סייט נובמבר. מחירי הקטגוריות הזולות יותר עלו בכמה אחוזים. הביקוש לקטגוריות הללו לרוב מתאושש אחרון, אך בימינו היהלומים האלו נהנים מביקוש, לאור החששות של קמעונאי התכשיטים בארה"ב, והצורך להבטיח לעצמם יהלומים מלוטשים לשיבוץ בתכשיטים במהלך עונת החגים.

 

קניון חנויות תכשיטים קורונה
צילום: Syda Productions / shutterstock.com

VTB קפיטל מאמינים כי לאור ביצועי מכירות התכשיטים, הירידה באספקה ורמות המלאי הנמוכות בשרשרת האספקה, מחירי הגלם יכולים לעלות ב-30% נוספים לעומת ספטמבר. העלייה עשויה אף להיות גבוהה יותר, אם תירשם ירידת מחירים במחזור חידוש המלאי העונתי ברבעון הראשון של השנה. זה מה שקרה ב-2012-2013.

 

באלרוסה מאמינים כי המחיר הממוצע של יהלומי גלם באיכות נוי עשוי לחזור לרמות של 2013-2015, אז השוק היה מאוזן, והמחיר הממוצע של יהלומי הגלם עמד על 170-175 דולר לקרט. כעת, המחירים נמוכים ב-25% מהרמות הללו, וקרובים ל-130 דולר לקרט. אולם לאור המחסור האקוטי בגלם, זינוק בחזרה למחירי השיא לא יפתיע איש.

 

מאז ספטמבר 2020, אלרוסה מכרה 180 מיליון קרט יהלומי גלם, והפיקה 110 מיליון קרט יהלומי גלם. המחסור בגלם הפך למציאות החדשה בשוק, ורק המחירים מאזנים אותו. אולם השוק לא מגיב לירידה בהיצע מהר כפי שקורה בשוק הגז או הנפט.

 

התפשטות האומיקרון בסוף נובמבר בדרום אפריקה ובוצוואנה, שבהן ממוקמים מכרות היהלומים הגדולים של דה בירס, נתן דחיפה מחודשת למחירי הגלם. ב-Economic Times דווח כי מחירי הגלם עלו תוך כמה ימים ב-5-10%, בתגובה להתפשטות האומיקרון ולבעיות שהוא יוצר בשרשרת האספקה.

 

מכרה יהלומים סיביר רוסיה
צילום: Alrosa

התייקרות מחירי הגלם, ובעיות אפשריות באספקה, יצרו חששות בקרב לוטשים בסוראט ומומביי, המקבלים הזמנות ליהלומים מלוטשים מארה"ב, סין והמזרח התיכון. הלוטשים בהודו התחילו לשמור על המלאי שלהם, כדי להימנע מרכישת גלם במחירים גבוהים יותר.

 

על פי חלק מההערכות, מחירי היהלומים המלוטשים יעלו השנה ב-12%. עלייה מכובדת למדי בהשוואה לירידת המחירים אשתקד, אבל לא מספיקה לאור עלייה של 25% במחירי הגלם תוך 9 חודשים בלבד. זה מאיים על הרווחיות של הלוטשים, וחלקם אף בחרו בשל כך להאריך את חופשת הדיוואלי.

 

ב-VTB קפיטל מאמינים כי סיטונאים ולוטשים, שהמלאי שלהם צומצם משמעותית בשנים האחרונות, עשויים לחדש אותו. חידוש המלאי התחיל בספטמבר, לפני דיוואלי. אפשר לראות זאת בעלייה של 40% בייבוא הגלם להודו בשנת 2020, בשעה שייצוא המלוטש במידה רבה נותר ללא שינוי. 

 

באוקטובר, ייבוא יהלומי הגלם להודו עלה ב-2% בלבד לעומת אוקטובר 2020, והסתכם ב-1.38 מיליארד דולר, כך מסרה המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו (GJEPC). זה עשוי להצביע על מחסור ביהלומי גלם, לאחר רכישות חזקות בחודשים קודמים. ייצוא היהלומים של הודו רשם באוקטובר עלייה שנתית של 45% ל-2.56 מיליארד דולר, נתוני שיא מאז ספטמבר 2017, המשקפים את העלייה בפעילות לפני דיוואלי בהודו, ואת הביקוש הקמעונאי החזק לקראת עונת החגים בארה"ב.

קמעונות תכשיטים

שוק התכשיטים העולמי להדהים עם צמיחה עצומה, בזכות מדיניות מוניטרית תומכת וההגבלות על טיסות ונסיעות. אלרוסה צופה ביקוש שיא לתכשיטי יהלומים בארה"ב ובסין, בחג המולד, חגי השנה החדשה בסין, ו-ולנטיינס דיי. הביקוש הכולל עשוי לעלות ב-18% לעומת שנה קודם לכן, ולהסתכם במעל 90 מיליארד דולר.

 

ב-VTB קפיטל מעריכים כי ב-2021, מכירות התכשיטים ירשמו צמיחה שנתית של מעל 30%, כולל צמיחה של מעל 50% בארה"ב. גם אם תיתכן האטה מסוימת ב-2022 מאחר שהצמיחה ב-2021 הושפעה מהביקוש העצור בזמן המגיפה, רמת המכירות עדיין תהיה גבוהה ב-10% מהמכירות ב-2019.

 

חנויות תכשיטים במנהטן ניו יורק
צילום: DW labs Incorporated / shutterstock.com

בחודש ספטמבר, מכירות התכשיטים בארה"ב רשמו עלייה שנתית של 32%, ובשיעור של 58% לעומת 2019. גם מכירות התכשיטים בסין רשמו עלייה שנתית חזקה של 22%, וזינוק של 47% לעומת ספטמבר 2019, גם אם בעיקר בזכות מכירות תכשיטי זהב.

 

סקר SpendingPulse של חברת מאסטרקארד, הצביע על עלייה שנתית של 14% בהוצאות הצרכנים בארה"ב בסוף השבוע של חג ההודיה, כולל זינוק של 78% במכירות התכשיטים במהלך התקופה. ההוצאות בחנויות זינקו ב-17% לעומת 2020, והמכירות אונליין עלו ב-5%. שתי הקטגוריות עקפו את הביצועים של 2019.

הפצה יעילה

חברות הכרייה לא יכולות להציף את השוק מהר מספיק ביהלומי הגלם הדרושים, ולכן שמות דגש מחודש על יעילות בשרשרת הערך. טרם נמסרו פרטים מדויקים על המודל החדש, אך אלרוסה מוסרת כי המטרה היא להתאים את היהלומים במדויק ככל הניתן לצרכים של הקונים, תוך שקלול היסטוריית הרכישות שלהם, והדרישות הספציפיות של עסקים בכל קטגוריה של לקוחות – חברות ליטוש, סוחרים וקמעונאי תכשיטים. המטרה היא תשמור על איזון, לצמצם את התנודתיות והתלות בתנאים חיצוניים, ולהבטיח רכישה יעילה ככל הניתן. גישה זו צפויה ליצור שרשרת אספקה מהודקת יותר, מבלי לפגוע בתחרות.

 

מבוסס על מאמר מאת Igor Leikin, שפורסם באתר Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן