יהלומים מלוטשים

מחירון מרקורי: מחירי היהלומים המלוטשים המשיכו לרדת באוגוסט

מדד מחירי היהלומים המלוטשים רשם ירידה בשיעור 1.7% בחודש אוגוסט 2017 לעומת אוגוסט אשתקד, כך עולה ממחירון היהלומים מרקורי (MDGT), העוקב אחר מחירי עסקאות של יהלומים מלוטשים. הירידה החדה באה בעקבות ירידות מחירים מתונות יותר בחודשים האחרונים, ועלייה בחששות בנוגע לרווחה הכלכלית של אמצע ערוץ היהלומים. בהשוואה שנתית, מחירי היהלומים המלוטשים רושמים ירידה רצופה ב-33 החודשים האחרונים. הפעם האחרונה שהמדד הראה עלייה שנתית נרשמה בנובמבר 2014.

 

מחירון מחירי יהלומים אוגוסט
צילום: Mercury Diamond

ירידה כללית במחירים

 

במהלך 33 החודשים שבהם מחירי היהלומים המלוטשים יורדים בעקביות, מדד MDGT ירד ב-12.8% לרמה של 114.8, נתון המדגיש את חולשת שוק היהלומים המלוטשים. בחישוב חודשי, מחירי היהלומים המלוטשים ירדו באוגוסט ב-1% לעומת יולי 2017.

 

שיעור הירידה השנתי בחודש אוגוסט הוא בגדר מגמה מטרידה. ירידות המחירים התמתנו מאז אפריל התמתן, ועמדו על ממוצע חודשי של 0.5%. שינוי הכיוון מסמן את סוף המגמה, ומצביע על שינוי עמוק בתעשיית היהלומים, שסביר להניח כי נובע מצורך גובר לייצר תזרים מזומנים. בשנה שעברה, שיעור הירידות עמד לעיתים קרובות על למעלה מ-2%, ולעיתים אף הגיע לרמה של 3.7-4%.

 

על פי המחקר שלנו, הירידה במחירי היהלומים המלוטשים נובעת מעודף סחורה. מפעלים ממשיכים לייצר עוד יהלומים מלוטשים, למרות הירידה בביקוש. זה מוביל לעלייה במלאי היהלומים המלוטשים. היציבות בעלויות התקורה, והירידה בהכנסות ממכירת יהלומים מלוטשים, מובילים לכך שתזרים המזומנים נפגע ראשון. מבחינת היצרנים, זוהי תחזית מסוכנת, שמסבירה מדוע המחירים צנחו באופן כה דרמטי. עליהם לייצר מכירות במהירות, כדי לשקם את תזרים המזומנים.

 

מגמת הירידה במחירי היהלומים המלוטשים החלה בדצמבר 2014, ונמשכת ברצף מאז. מחירי היהלומים המלוטשים הגיעו לשיא ביולי 2011, וירדו עד אוקטובר באותה שנה. הם התאוששו ואז ירדו שוב במשך מספר חודשים, עד יוני 2014. החל מאוגוסט 2014, מחירי היהלומים המלוטשים מצויים בירידה מתמדת.

 

בחישוב חודשי, מדד MDGT אמנם רשם כמה עליות בשנתיים האחרונות, האחרונה שבהן בחודש מרץ, אולם הירידה החודשית באוגוסט אינה יוצאת דופן, אלא הפכה לנורמה בשנים האחרונות. שינויי המחירים תנודתיים יותר בהשוואה חודשית, שכן הם משקפים שינויים עונתיים, שאינם באים לידי ביטוי בהשוואה שנתית. התנודתיות הזו צומחת מאז תחילת השנה, כפי שמראה הגרף להלן.

 

 

מחירי יהלומים עגולים אוגוסט 2017
צילום: Mercury Diamond

 

כוכב אחד

 

מחירון MDGT מורכב מתנודות המחירים של יהלומים רבים שונים, בטווחי גדלים רבים שונים. בסך הכל, נרשמו ירידות מחירים בכל קטגוריות המשקל מלבד אחת – שלישים. המחירים של יהלומים עגולים במשקל 0.30-0.39 קרט עלו במהלך אוגוסט, בניגוד למגמה הכללית. בחישוב חודשי, מחיריהם עלו ב-1.4%, כאשר בשאר קטגוריות הגדלים נרשמה ירידה ממוצעת של 1%. העניין ביהלומים מסוג זה הוא עונתי. יצרני תכשיטים כבר מייצרים את הפריטים שיוצעו למכירה בחנויות במהלך עונת החגים של נובמבר-דצמבר, ומניעים את הביקוש ליהלומים בגודל זה. מדוע הביקוש כה חזק לשלישים? זה נובע, בין היתר, ממגמה בקרב צרכנים אמריקאים, שמעדיפים יהלומים קטנים יותר, ותכשיטים יותר עדינים ופחות ראוותניים. זה בא על חשבון יהלומים במשקל חצי קרט ומעלה.

 

המחירים של יהלומים במשקל 1 קרט ירדו ב-0.1% בחודש אוגוסט, שיעור ירידה נמוך יותר מהצניחה של 3.9% ביולי. יהלומים עגולים במשקל 2 קרט רשמו את ירידת המחירים החדה ביותר, בשיעור חודשי של 2.1%.

 

בחישוב שנתי, נרשמו ירידות מחירים בכל קטגוריות הגדלים, רבות מהן בשיעור חד-ספרתי בינוני. ירידות המחירים הניכרות ביותר המשיכו להיות בקטגוריות של חצי קרט, שלושת-רבעי קרט, 1 קרט, 1.5 קרט, 3 קרט ו-5 קרט, שרשמו כולן ירידה שנתית של 5% ויותר במחיר. יהלומים במשקל חצי קרט ושלושת-רבעי קרט איבדו קרוב ל-10% ממחירם הסיטונאי לעומת אשתקד, והדגישו את השינוי בטעם הצרכנים, לטובת יהלומים קטנים יותר.

 

מסקנה

 

החולשה הנמשכת לטווח ארוך במחירי היהלומים המלוטשים היא בעיה מתמשכת, והירידה הגדולה במחירים במהלך אוגוסט מדאיגה. בסוף אוגוסט ותחילת ספטמבר, ראינו ירידה בביקוש ליהלומי גלם. קונים של יהלומי גלם סירבו ליהלומים יקרים יותר, אפילו מספקים שעמם הם חתומים על חוזה, וחיפשו לקנות יהלומים ממקורות אחרים, כגון מכרזים, במחירים נמוכים יותר. זו אינדיקציה חיובית לכך שתעשיית היהלומים מגיבה לשינויים בשוק. בנוסף, צפויה עלייה מחזורית בביקוש בחודשים הקרובים, ואנו מקווים כי הזרמת המזומנים, לצד ירידה במלאי היהלומים המלוטשים, עשויות להוביל להתאוששות במחירי היהלומים המלוטשים, לפחות בטווח הקצר.

 

מחירי יהלומים קטגוריות אוגוסט
צילום:Mercury Diamond

 

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר באנגלית לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן