יהלומי גלם לוקפה אנגולה

נתח השוק של דה בירס התכווץ ב-2019 – וזו הסיבה המפתיעה לכך

בסיומה של שנה קשה, ולקראת אחת השנים המורכבות מאז מלחמת העולם השנייה, נתח השוק של דה בירס (De Beers) התכווץ בשנת 2019. והיא לא לבד. גם נתח השוק של אלרוסה (ALROSA), ריו טינטו (Rio Tinto) ופטרה (Petra) ירד בשנה שעברה.

נתח השוק של דה בירס

בשנת 2019, הסתכמו מכירות יהלומי הגלם של דה בירס ב-4.04 מיליארד דולר. מנתונים עדכניים של תהליך קימברלי (KP) עולה כי כריית היהלומים העולמית הסתכמה אשתקד ב-13.57 מיליארד דולר. כלומר, נתח השוק של דה בירס עמד אשתקד על 29.5% – ירידה חדה של 21.3% לעומת 2018, שבה אחזה בנתח שוק של 37.4%.

 

דה בירס
צילום: De Beers

דה בירס אמנם איבדה נתח שוק, אך עודנה חברת כריית היהלומים הגדולה בעולם. תחומי העניין שלה נעים מכרייה ועד קמעונות, וכוללים פעילויות בתחומים כגון מחקר מדעי, יהלומי מעבדה, ייצור כלים, דירוג, ועוד.

ירידה בנתח השוק של החברות המובילות

דה בירס אינה החברה היחידה שנתח השוק שלה התכווץ. למעשה, נתח השוק של כל חברות הכרייה המובילות נפגע. נתח השוק של אלרוסה – חברת כריית היהלומים הגדולה ביותר במונחי משקל – רשם אשתקד ירידה שנתית של 20.9%, ועמד על 24.1%, עם מכירות בסך 3.27 מיליארד דולר. נתח השוק של ריו טינטו, חברת כריית היהלומים השלישית בגודלה בעולם, התכווץ אף הוא ב-5.1%.

 

גם חלקן של חברות הכרייה הבינוניות התכווץ. דומיניון (Dominion), ג'ם (Gem) ופטרה (Petra) איבדו חלק ניכר מנתח השוק שלהם.

 

כריית יהלומים נתח שוק
מקור: Edahn Golan

הזוכים האנונימיים בנתח שוק

דה בירס ואלרוסה הן החברות החזקות ביותר בתעשיית היהלומים. לצד חברות בינוניות בגודלן, שש החברות המובילות מכרו ב-2019 יהלומי גלם בשווי 9.1 מיליארד דולר. מנתוני תהליך קימברלי, עולה כי שש חברות כריית היהלומים המובילות אחראיות לכריית כשני-שלישים (66.7%) מכריית היהלומים העולמית ב-2019.

 

בשנת 2018, שש החברות המובילות הפיקו 82.8% מכלל היהלומים בשוק. יחד, הן איבדו נתח שוק עצום של 19.4%. וכאן עולה השאלה – למי?

 

כריית יהלומים במכרות אפריקה
צילום: Fancy Color Research Foundation

הזוכים הגדולים בנתח שוק בתעשיית היהלומים, הן קבוצה קטנה של חברות כרייה צעירות, והמון כורי יהלומים ידנית ברחבי העולם. להוציא כמה חריגים, הם אנונימיים לחלוטין.

 

רוב אלו שנתח השוק שלהם גדל כולל מגוון אינסופי של כורים בקונגו, סיירה לאון, אנגולה, הרפובליקה המרכז-אפריקאית, ברזיל ומדינות אחרות. אלו אחראים לעלייה בנפח הכרייה, בשעה שהשוק למעשה התכווץ.

איך זה קרה?

הבנה טובה של השוק, היא הסיבה לכך שחברות הכרייה הגדולות יותר צמצמו את כריית היהלומים. הן ראו כיצד הביקוש והמחירים נחלשים, והתאימו לכך את נפח הכרייה.

 

במונחי נפח כרייה, נרשמו כמה יוצאים מן הכלל. אלרוסה, כמדיניות, שומרת על רמות כרייה יציבות למדי, אפילו כאשר הביקוש בירידה. פטרה רשמה תפוקה טובה מהצפוי במחצית השנייה של 2019.

 

כרייה ידנית אלוביאלית
צילום: Free Wind 2014 / Shutterstock.com

בנוסף, הכול התבסס על ניתוח השוק, ניצול רמות המלאי, ביקוש צרכני ומימון. כל הגורמים הללו הצביעו על ירידה בביקוש הממשי.

 

כורים עצמאיים לא בוחנים מקרוב או מנתחים את השוק. הם חופרים, חולצים ומוכרים. ב-2019, הם כרו יותר יהלומים, וסבלו מירידה במחירים. באופן אידיאלי, היינו רוצים שכל הגורמים תעשיית היהלומים יוכלו להתאים את פעילותם לביקוש הצרכני.

 

למרבה הצער, אותם כורים קטנים פחות זריזים להגיב לתנודות השוק, משהו שאנחנו רואים לכל אורך שרשרת ערך היהלומים.

 

למאמר המקורי מאת עידן גולן לחצו כאן  

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן