יהלומי גלם רוסיה אלרוסה

אנליסטים: תוך שנתיים יורגש בשוק מחסור ביהלומים

תעשיית היהלומים מצפה למעלה מעשור לשלב שבו הביקוש ליהלומים יעקוף את ההיצע. זה טרם קרה, בין היתר בשל ירידות בביקוש ועלייה בנפח הכרייה, הנובעת מפרויקטים חדשים שיצאו לדרך. אולם כעת, נראה כי שינוי המגמה המיוחל מתקרב, ועשוי להירשם בתוך שנתיים – כך קובעים שני דו"חות נפרדים של בנק ההשקעות הגרמני ברנברג (Berenberg) ובנק ההשקעות הלונדוני פנמור גורדון (Panmure Gordon).

 

על פי שני הדו"חות שחיברו אנליסטים, התעשייה סובלת כיום מעודף היצע, אך העודף צפוי להתכווץ בשנים הקרובות, והביקוש צפוי לעלות על ההיצע כבר בשנת 2021.

 

מכרה לטסנג מכרה כרייה בבור פתוח של חברת ג'ם יהלומים
צילום: Gem Diamonds

שיפור במחירי הגלם

בדו"ח מאת אנליסטים בברנברג, צוין כי חברות הכרייה מצפות להתאוששות מחירים, גם בשל ירידה במחירי יהלומים קטנים יותר, בעיקר במחצית השנייה של 2018, שנבעה מעודף היצע, וביקוש חלש ושחיקת ערך הרופי בהודו.

 

אותו דו"ח אמנם קבע כי לא צפוי שינוי במחירי יהלומי הגלם בשנתיים הקרובות, אך כבר ב-2021 הם צפויים לעלות בשיעור של עד 1%, ושיפור צפוי בכל מקרה בשנים 2021-2022, כך ציין האנליסט ריצ'רד האץ' (Richard Hatch).

 

משאית כרייה דה בירס
צילום: De Beers

גירעון של 15 מיליון קרט

דו"ח נוסף, של בנק ההשקעות פנמור גורדון (Panmure Gordon ), קובע אף הוא כי בטווח הקצר לא תירשם עלייה משמעותית במחירי היהלומים. עם זאת, האנליסט קיירון הודג'סון (Kieron Hodgson) צפה כי ב-2021 ההיצע יהיה קטן מהביקוש בכ-15 מיליארד קרט, שהם כ-10% מההיצע העולמי.

 

היצע היהלומים העולמי זינק לשיא ב-2006, אז הסתכמה כריית היהלומים הגלובלית בכ-176 מיליון קרט. לאחר מכן, בצל המשבר הכלכלי העולמי ב-2008, נרשמה ירידה חדה בנפח הכרייה, ובעקבותיה עלייה עקבית בשנים לאחר מכן. זה נבע גם מכניסתם של פרויקטים חדשים לפעילות, שתתקזז עם סגירתם של כמה פרויקטים ותיקים בתחילת העשור הבא.

 

יהלום ענק בוצוואנה לוקרה
צילום: Lucara

אופטימיות בדה בירס

תחזית המחסור ביהלומים היא כמובן חדשות טובות לתעשייה, שממתינה מאז תחילת שנות ה-2000 לשלב שבו הביקוש יעקוף את ההיצע. זה לא קרה עד כה, אך על פי התחזיות העדכניות, זה יתרחש תוך כשנתיים.

 

במהלך 2018, שתי מפיקת היהלומים הגדולות בעולם, דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa), רשמו עלייה שנתית של 1.5% ו-5.8%, בהתאמה, בנפח הכרייה. שתי החברות מפיקות יחד קרוב לשני-שלישים מתפוקת היהלומים העולמית, ודה בירס מסרה לאחרונה כי היא מתכננת להגדיל את הפקת היהלומים בשנים 2020-2021 – רמז אפשרי לאופטימיות בחברה ביחס לעתיד הביקוש בשנים הקרובות.

 

יהלומים מלוטשים בורסת היהלומים
צילום: Iris Hortman

היהלום האחרון בעולם

מחקר נוסף שעלה לאחרונה לכותרות בוצע על ידי FCRF (קרן המחקר של יהלומים צבעוניים), וקבע כי תוך 61 שנים ימוצו מרבצי היהלומים בעולם, וכריית היהלומים תסתיים. על פי תחזית זו, תוך 40 שנה רוב היהלומים בשוק יהיו ממוחזרים, כלומר יימכרו לשוק בחזרה מהצרכנים.

 

ההנחה של אותו מחקר הוא כי תוך שני דורות בלבד, לא יפעלו יותר מכרות יהלומים בעולם. כיום, כ-40 מכרות ברחבי העולם מפיקים כ-90% מכלל התפוקה העולמית, אך רק 13% מהן יפעלו עוד יותר מ-40 שנה, והאחרון שבהם ייסגר עוד 61 שנה. בתקופה זו, ימוצו כ-98% ממכרות היהלומים בעולם. בעוד כ-20 שנה, מספר מכרות היהלומים בעולם יתכווץ מכ-50 מכרות מסחריים כיום ל-14 מכרות בלבד ב-2040, כאשר הפקת היהלומים תתכווץ מכ-145 מיליון קרט כיום, לכ-60 מיליון קרט.

 

יהלומי גלם לוקפה אנגולה
צילום: Lucapa

ברור כי הירידה בנפח ההפקה תוביל לעליות מחירים. זה ינבע גם מכך שהדורות הבאים יראו ביהלומים לא רק פריט נוי, אלא גם השקעה ספקולטיבית לטווח ארוך – בסימן חיובי נוסף לעתיד הענף.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן