יהלומים מלוטשים עגולים

חמש המדינות שמובילות את ייצוא היהלומים לארה"ב

אספקת היהלומים לארה"ב מגיעה מכל רחבי העולם. ארה"ב היא שוק הצרכנות הגדול בעולם, והמדינה שמייבאת הכי הרבה יהלומים. בשלושים השנים האחרונות, ארה"ב ייבאה יהלומים מלוטשים בשווי מעל 400 מיליארד דולר.

 

וליתר דיוק, מינואר 1989 ועד אוגוסט 2020, ייבוא היהלומים המלוטשים לארה"ב הסתכם בסכום של 426,142,353,096 דולר ברוטו.

 

עד סוף 2024, קיים סיכוי טוב שהנתון יגיע לסכום העצום של חצי טריליון דולר. מהיכן מגיעים היהלומים האלו, ומה זה אומר על כריית יהלומים?

מהיכן מגיעים היהלומים בארה"ב?

במשך בערך 30 השנים הללו, ועד שנת 2015, ישראל הייתה המקור המוביל של אספקת היהלומים לארה"ב. בלגיה הגיעה למקום השני הצמוד עד 1992, שבה העניינים התחילו להשתנות מבחינת הסיטונאים והלוטשים בשרשרת אספקת היהלומים.

 

חנויות תכשיטים במנהטן ניו יורק
צילום: DW labs Incorporated / shutterstock.com

בשנת 1993, סקטור ייצור היהלומים בהודו היה גדול מספיק, והדחף שלו לכבוש נתח שוק היה חזק דיו, בכדי לעלות מהמקום השלישי למקום השני ברשימת ספקיות היהלומים המלוטשים המובילות לארה"ב.

 

בשנת 2016, הודו כבר הפכה לספקית היהלומים המלוטשים הגדולה ביותר לארה"ב. בשלב זה, יצרני היהלומים בישראל גילו כי בלתי אפשרי להתחרות בעלויות או בהיקף הפעילות של הודו.

 

שלוש המדינות – הודו, ישראל ובלגיה – היו אחראיות ל-90-93% מכלל ייבוא היהלומים לארה"ב עד 2005. באותה שנה, גברה החשיבות של הייבוא מדרום אפריקה. המדינה אמנם מעולם לא נחשבה למקור ליהלומים מלוטשים רבים, אך השווי הממוצע הגבוה של היהלומים שיובאו ממנה, הספיק כדי להפוך אותה לספקית היהלומים הרביעית בגודלה לארה"ב.

 

ייבוא יהלומים מלוטשים לארצות הברית
מקור: Edahn Golan

במקום החמישי, מחיר לפני משקל

לאורך השנים, מדינה חמישית הייתה מקור חשוב ליהלומים. שוויץ, השונה מאוד מארבע המדינות האחרות, סוגרת את רשימת חמש ספקיות היהלומים המובילות לארה"ב.

 

בשעה ששלוש ספקיות היהלומים המובילות לארה"ב הן מרכזי הליטוש ומסחר הגדולים בעולם, ודרום אפריקה מפיקה יהלומים בעצמה ואף מלטשת, שוויץ לא עושה אף אחד מאלו.

 

ללא תעשיית ליטוש משמעותית, או כריית יהלומים כלשהי, המדינה האירופית מוכרת יותר בזכות מערכת הבנקאות שלה, ונחשבת לספקית יהלומים חשובה לארה"ב, מסיבה שונה מאוד.

 

יהלומים עגולים מלוטשים כסף
צילום: allstars / shutterstock.com

בדומה לדרום אפריקה, שוויץ היא מקור ליהלומים יקרים – מאוד יקרים. השווי הממוצע של כלל היהלומים המלוטשים שיובאו לארה"ב ב-2019 עמד על 2,100 דולר לקרט. השווי הממוצע של יהלומים שיובאו לארה"ב מדרום אפריקה היה גבוה ביותר מפי 9, ועמד על 19,107 דולר לקרט. מחירם הממוצע של היהלומים שיובאו לארה"ב משוויץ היו יקרים יותר במידה ניכרת – 45,175 דולר לקרט, או פי 21.5 מהממוצע.

 

במהלך 30 השנים הללו, אספקת היהלומים לארה"ב הגיעה מ-162 מדינות שונות. חלק מהספקים היו קטנים, וכמעט מקריים, אולם 29 מהם סיפקו לארה"ב במהלך השנים יהלומים בשווי 100 מיליון דולר או יותר כל אחת. ספקיות-העל הן 13 מדינות שסיפקו לארה"ב יהלומים מלוטשים בשווי מיליארד דולר או יותר מאז 1989.

 

ספקיות היהלומים בסכום של מעל מיליארד דולר הן:

 

ישראל – 175.2 מיליארד דולר

הודו – 120.1 מיליארד דולר

בלגיה – 74.4 מיליארד דולר

דרום אפריקה – 12.4 מיליארד דולר

שוויץ – 8.0 מיליארד דולר

הונג קונג – 5.5 מיליארד דולר

רוסיה – 3.0 מיליארד דולר

סין – 2.9 מיליארד דולר

בריטניה – 2.4 מיליארד דולר

איחוד האמירויות הערביות – 1.8 מיליארד דולר

קנדה – 1.8 מיליארד דולר

בוצוואנה – 1.5 מיליארד דולר

תאילנד – 1.0 מיליארד דולר.

ירידה במחיר הממוצע של היהלומים המיובאים לארה"ב

למרות המחיר הממוצע הגבוה של יהלומים שיובאו משוויץ, המחיר הממוצע הכולל של אספקת היהלומים לארה"ב מצוי בשנים האחרונות בירידה. משיא היסטורי של 2,290 דולר ב-2018, הם רשמו ירידה של 15.7% לממוצע הנוכחי השנה, שעומד על 1,930 דולר.

יבוא יהלומים מלוטשים לארהב
מקור: Edahn Golan

 

זו מגמה מעניינת. המחיר הממוצע של יהלומים שיובאו לארה"ב היה במגמת עלייה. האטות כלכליות משמעותיות עשויות לעכב זאת באופן זמני בלבד. סביר להניח כי המחירים הממוצעים ימשיכו לעלות לטווח ארוך, אך לא רק.

 

כמו כן, עליות המחירים לאחרונה נרשמו במקביל לירידה במחיר הסיטונאי של יהלומים מלוטשים. חלקית, זה נובע מכך שרוב היהלומים שנכנסים לארה"ב משובצים בתכשיטים. יהלומים לא משובצים שנכנסים לארה"ב, כפי שמוצג כאן, מתנהלים אחרת.

 

הסבר אפשרי לעלייה במחיר הממוצע של יהלומים לא משובצים, הוא שיותר אמריקאים קונים יהלומים גדולים, לאחר שבחרו אותם אצל התכשיטן.

האם קיים מונופול על יהלומים?

רבים מאמינים כי תעשיית כריית היהלומים היא מונופול, וכי דה בירס (De Beers) קובעת את המחירים, הכמויות, וקצב אספקת היהלומים. עם זאת, דה בירס כבר אינה מונופול. היא עדיין הספקית הגדולה ביותר במונחי מחיר, אך נתח השוק שלה ירד מתחת ל-30%. בשוק יש שחקנית גדולה נוספת, אלרוסה (Alrosa), שהיא הספקית הגדולה ביותר במונחי משקל.

 

לחברות אלו הצטרפו שלוש ספקיות גדולות אחרות. כל אחת מהן משווקת את הסחורה שלה בנפרד, ומתחרה במלוא הכוח. יש לכך חשיבות, בכל הנוגע לאספקת היהלומים המלוטשים לארה"ב. מתודולוגיות התמחור השונות של חברות כריית היהלומים, וגישות השיווק השונות, משפיעות על האופן שבו יצרנים קונים, מלטשים, ואפילו סוחרים ביהלומי גלם.

 

יהלומי גלם דה בירס
צילום: דה בירס

השוני בפעילות אספקת היהלומים המלוטשים, התחרות בין מרכזי הייצור השונים, וההבדלים ביעילות, בתחומי ההתמחות ובמסגרת הכלכלית המקומית, מבטיחים כי זירת המסחר תישאר תחרותית.

 

לכן, לצרכנים בארה"ב ובמדינות אחרות יש בחירה אמיתית. היהלומים בארה"ב הגיעו בשנת 2019 מ-71 מדינות שונות. מאז 1989, ארה"ב ייבאה יהלומים ממדינות רבות מאוד. כל מדינה סיפקה לה משהו שונה, והבדלים בצבע, בניקיון ובמחיר. זה מה שיפה בשוק צרכני תחרותי. 

 

מאת עידן גולן

 

למאמר המקורי לחצו כאן

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן