יהלום סינתטי במשקל 5 קרט שזוהה על ידי ה GIA

תחזית: שוק יהלומי המעבדה יצמח ב-2019

תעשיית היהלומים תיכנס בשנת 2019 לשלב של "צמיחה ושיבושים", כך קובע דו"ח Diamond Insights שפרסם לאחרונה בנק ABN AMRO, המשרטט את מצב התעשייה עם הכניסה לשנה האזרחית החדשה.

יהלומי המעבדה עוברים לצמיחה

מנהלת אסטרטגיית מטבעות ומתכות יקרות ביחידה הכלכלית של ABN AMRO, ג'ורג'ט בוייל (Georgette Boele), ציינה כי "תעשיית היהלומים עברה מסביבה יציבה יחסית, לסביבה של חוסר יציבות". לדבריה, התעשייה הופתעה מאוד בשנה החולפת מהשקת מותג יהלומי המעבדה של דה בירס, תכשיטי לייטבוקס (Lightbox). בנוסף, חברות הכרייה הגדולות נכנסות בהדרגה לתחום יהלומי המעבדה, והיצרניות מסוגלות כיום לייצר יהלומי מעבדה גדולים ואיכותיים יותר. במקביל, נראה כי צרכנים מקבלים בהדרגה את הרעיון של יהלומי מעבדה.

 

יהלומי גלם סינתטיים
צילום: Bruce Riccitelli | Dreamstime.com

 

על פי הדו"ח, בשנים 2019-2020 יהלומי מעבדה יעברו משלב ההצגה לשוק לשלב הצמיחה, שישפיע ישירות על האסטרטגיה של הקונים. תעשיית היהלומים הטבעיים תתמודד, על פי תחזית זו, עם לחצים משתי חזיתות עיקריות: ראשית, לאחרונה התגלו לא מעט יהלומים טבעיים גדולים, בשל שיפורים בתהליך הכרייה. זה מפעיל לחץ על רמות המחירים הנוכחיות, כי יהלומים אלו נתפסים כפחות נדירים מבעבר. כתוצאה מכך, הדו"ח מעריך כי המלאי של היהלומים הטבעיים יקטן, כך שסוחרים וקונים אחרים יחזיקו במלאי קטן יותר, ויהיו פחות אגרסיביים ברכישת יהלומים חדשים. החזית השנייה תירשם עם חברות שמציעות למכירה תכשיטים משובצים ביהלומים מעבדה לצד תכשיטי יהלומים טבעיים, סביר להניח כי חברות אלו ישנו גם את הרכב תכשיטי היהלומים המוצעים למכירה.

מחירי היהלומים יירדו

ABN AMRO צופה ירידה במחירי יהלומי הגלם והיהלומים המלוטשים שאיכותם פחות טובה. יתרמו לכך כמה סיבות, ובהן ירידה בהיקף הרכישות של תכשיטי יהלומים טבעיים, והעובדה שעסקים קמעונאיים ירצו להציע טווח רחב יותר של יהלומים, כולל יהלומי מעבדה, וזה יבוא על חשבון התקציב לרכישת יהלומים טבעיים.

 

סיבה נוספת, ומאוד תיאורטית נכון להיום, היא שאם צרכנים ייפתחו יותר לתכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, זה יפגע בביקוש לקטגוריות מסוימות של יהלומים טבעיים.

2018: השנה של יהלומי המעבדה

גם בשנה החולפת, יהלומי מעבדה המשיכו לייצר כותרות רבות, ולהיות אחד הנושאים הבוערים בענף היהלומים. התקדמות הייצור, ההפצה ודינמיקות המחירים של יהלומי המעבדה עמדו במוקד החדשות של תעשיית היהלומים ב-2018. במהלך השנה, שחקנים חדשים רבים נכנסו לתחום, יכולות הייצור השתפרו, וכך גם ההיצע, כפי שעולה מדו"ח מיוחד שפרסם האנליסט פול זימניסקי.

 

יהלומי מעבדה ג'יי סי פני
צילום: Richline Group

 

מעט לאחר השקת לייטבוקס של דה בירס, הודיעה בסוף אוקטובר 2018 גם יצרנית התכשיטים ריצ’ליין (Richline), השייכת לברקשייר האת’ווי (Berkshire Hathaway), כי תמכור בעונת החגים ליין חדש של יהלומי מעבדה בשם “Grown with Love”, בחנויות הכלבו של מייסי’ס (Macy’s) וג’יי סי פני (JCPenney) בארה”ב. זו ההפצה הרחבה הראשונה של יהלומי מעבדה בחנויות של קמעונאית פיזית.

 

מניתוח שפרסם זימניסקי, שוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה מוערך כיום בכ-1.9 מיליארד דולר, וצפוי לרשום צמיחה שנתית ממוצעת של 22% בשנים הקרובות, ולהסתכם ב-5.2 מיליארד דולר ב-2023, ובכ-14.9 מיליארד דולר ב-2035. את הצמיחה יובילו התפתחות מתמדת בטכנולוגיות לייצור יהלומי מעבדה, שתשפר את כלכלת הייצור שלהם, תוביל לירידות מחירים, ובהמשך אף עלולה לנגוס בנתח השוק של תעשיית היהלומים הטבעיים ותעשיית תכשיטי האופנה.

 

יהלומים טבעיים מהווים כיום כ-95% משוק תכשיטי היהלומים, אך ההיצע השנתי שלהם יירד ב-4 השנים הבאות, מאחר שמרבצי היהלומים בעולם ממשיכים להתרוקן. לטווח ארוך, תעשיית יהלומי המעבדה מצויה בעמדה למלא את הפער בין ההיצע והביקוש ליהלומים טבעיים. לדברי זימניסקי, חוסנה הכללי לטווח ארוך של תעשיית היהלומים הטבעיים תלוי במאמצי השיווק להחדיר את הערך והמסורת של יהלומים טבעיים. מאמצים אלו מובלים כיום על ידי איגוד מפיקות היהלומים (DPA), שמממנות חברות הכרייה הגדולות, המוביל את שיווק היהלומים הגנרי בעידן שאחרי "יהלומים הם לנצח".

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן