יהלומי מעבדה ג'יי סי פני

2018: השנה של יהלומי המעבדה

התקדמות הייצור, ההפצה ודינמיקות המחירים של יהלומי המעבדה עמדו במוקד החדשות של תעשיית היהלומים ב-2018. במהלך השנה, שחקנים חדשים רבים נכנסו לתחום, יכולות הייצור השתפרו, וכך גם ההיצע. ב-2018 לבדה, הפרש המחירים בין יהלום טבעי ויהלום מעבדה גנריים במשקל 1 קרט גדל בקרוב ל-50% (נכון לסוף נובמבר, מחירו של הסינתטי זול ב-42%, לעומת הפרש של 29% בלבד בינואר).

 

בסוף חודש מאי, החברה המובילה את הענף, דה בירס (De Beers), חצתה את הרוביקון והודיעה על כניסתה לתחום התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה, באמצעות חברה-בת בשם לייטבוקס (Lightbox). מהלך זה מרמז על שינוי קל באסטרטגיה, ונועד לבדל את האופן שבו צרכנים תופסים יהלומי מעבדה ויהלומים טבעיים. בסוף ספטמבר, דה בירס הציעה את המוצר לצרכנים אך ורק באתר החברה, כאשר מחירו של פריט כמו תליון סוליטר משובץ ביהלום שמשקלו 1 קרט עמד על 800 דולר, בתוספת עמלות שיבוץ סמלית. נכון למועד ההשקה, מחירו בשוק של יהלום טבעי באיכות מקבילה ובמשקל 1 קרט עמד על 3,700 דולר.

 

מחירי יהלומי מעבדה
צילום: Paul Zimnisky

 

בשבוע הראשון לפעילות, נמכרו כמעט כל תכשיטי הסוליטר של לייטבוקס, כך נמסר באתר החברה. אלו שהטילו ספק במהלך של דה בירס, חשבו שחיסול המלאי מאשש את ההנחה שלפיה לייטבוקס היא חלק מאסטרטגיית תמחור אגרסיבית של דה בירס, שנועדה להוריד את מחיר השוק של יהלומי מעבדה, וכי אין בידיה מלאי גדול מספיק כדי לגבות את המהלך, שנועד בעיקר למראית עין.

 

בחודש אוקטובר, מסר נציג לייטבוקס כי הביקוש הראשוני לתכשיטי סוליטר משובצים ביהלום 1 קרט עלה על הציפיות, והוביל לחיסול זמני של המלאי (יש לציין כי חלק משמעותי מאותו ביקוש ראשוני הגיע מצד שחקנים סקרנים בשוק). בנוסף, ציינה החברה כי המלאי יחודש בתכשיטים תוך זמן קצר יחסית, מאחר שייצורם של יהלומי לייטבוקס הוא תהליך מתמשך בחברת אלמנט 6 (Element 6), חברה-בת המשמשת כזרוע ייצור היהלומים הסינתטיים של דה בירס בבריטניה.

 

תהליך ייצורו של יהלום מעבדה במשקל 2.5 קרט (בערך הגודל שממנו מייצרים יהלום מלוטש במשקל 1 קרט) אורך לרוב 3-4 שבועות, לצד הזמן המוקדש לליטוש היהלום וייצור התכשיט. נכון לתחילת נובמבר, מתוך 43 תכשיטים שלייטבוקס מציעה למכירה, 5 עדיין אינם מהמלאי. נכון לאותו מועד, החברה הציעה רק תכשיט סוליטר אחד המשובץ ביהלום פרינסס לבן, במחיר של 900 דולר (800 דולר עבור היהלום ו-100 דולר נוספים עבור השרשרת והשיבוץ).

 

בהודעה לעיתונות הראשונה של לייטבוקס, דה בירס ציינה כי מתקן הייצור החדש של אלמנט 6 בארה"ב, שבבנייתו הושקעו 100 מיליון דולר, הוקם כדי לתת מענה לצרכי ייצור היהלומים של לייטבוקס. עד השנה, המתקנים של אלמנט 6 בבריטניה הוקדשו אך ורק למחקר ופיתוח בתחום היהלומים הסינתטיים, ולייצור יהלומים סינתטיים למטרות תעשייתיות.

 

המתקן בארה"ב ,הממוקם מחוץ לפורטלנד, אורגון, צפוי לייצר מעל 500,000 קרט יהלומי גלם מדי שנה, החל מתחילת העשור הבא. מהם, תייצר החברה מדי שנה כ-200,000 יהלומים מלוטשים. בקצב ייצור זה, ולאור מבנה התמחור הליניארי של אותם יהלומים (200 דולר לרבע קרט, 400 דולר לחצי קרט וכן הלאה), לייטבוקס צפויה לייצר עסקים בהיקף של 175 מיליון דולר עבור דה בירס והבעלים של דה בירס, אנגלו-אמריקן (Anglo American). לשם השוואה, דה בירס ייצרה ב-2017 הכנסות של למעלה מ-5.8 מיליארד דולר, שהיוו פחות מ-20% מהעסקים של החברה-האם, אנגלו-אמריקן.

 

יהלומי מעבדה יהלומים טבעיים
צילום: Paul Zimnisky

 

 

לראשונה: יהלומי מעבדה ברשת ענקית

 

ב-31 באוקטובר, כחודש בלבד לאחר שיהלומי לייטבוקס הוצעו לראשונה לצרכנים, הודיעה גם יצרנית התכשיטים ריצ'ליין (Richline), השייכת לברקשייר האת'ווי (Berkshire Hathaway), כי תמכור בעונת החגים הקרובה ליין חדש של יהלומי מעבדה בשם "Grown with Love", בחנויות הכלבו של מייסי'ס (Macy’s) וג'יי סי פני (JCPenney) בארה"ב. זוהי ההפצה הרחבה הראשונה של יהלומי מעבדה בחנויות של קמעונאית פיסית. יש לציין כי הליין כולל גם טבעות אירוסין עם יהלומים בגודל של עד 3 קרט.

 

השקת לייטבוקס על ידי דה בירס אמנם קדמה למהלך של ריצ'ליין בכמה שבועות בלבד, אך ליין התכשיטים "Grown with Love" שווק במחירים שבהם נמכרו יהלומי מעבדה לפני כניסתה של דה בירס לתחום. ג'יי סי פני מוכרת, למשל, טבעת סוליטר משובצת ביהלום במשקל 1 קרט מליין "Grown with Love" תמורת 3,750 דולר, וטבעת משובצת ביהלום 1.5 קרט תמורת 6,500 דולר, כאשר היהלומים מדורגים ככמעט חסרי צבע, ובדרגת ניקיון SI. יהלומי לייטבוקס אמנם נמכרים, כהחלטה אסטרטגית, ללא תעודת דירוג, אך ההערכה היא כי הינם כמעט חסרי צבע או בעלי דירוג אף גבוה יותר, ובאיכות VS, מעט טובה יותר מאיכות SI.

 

 

שאלת המחיר

 

לשוק התכשיטים המשובצים ביהלומי מעבדה נכנסו שחקנים חדשים רבים, ורובם מתמקדים בתכשיטי נישואין וביהלומים שמשקלם למעלה מ-1 קרט – שני תחומים שדה בירס לא חדרה אליהם, לפחות לא בשלב הראשון. בדומה לאסטרטגיה של "Grown with Love", רוב השחקנים החדשים מנסים לשמור על מחירים סימביוטיים ביחס למחירים של יהלומים טבעיים, ולא להתבסס על מודל התמחור הליניארי של לייטבוקס, המתאים לייצור זול יותר. אסטרטגיית התמחור שלהן מתאימה לתחום היוקרה, שבו מחירים גבוהים יותר נועדו ליצור תחושת ערך, נדירות, וכדאיות רבה יותר, או כך לפחות היצרניות מקוות.

 

עם זאת, התחרות בלתי נמנעת מצד יצרניות זולות יותר, במיוחד מאסיה. נכון להיום, יצרניות יהלומים סינתטיים בסין מייצרות מיליארדי קרט בשנה לשימושים תעשייתיים, אך יש דוגמאות לחברות המשדרגות ציוד, כך שיאפשר להן לייצר יהלומים סינתטיים איכותיים וגדולים יותר, המתאימים לשיבוץ בתכשיטים. לדוגמא, מתבצעים שיפורים במערכות ההידראוליות ובמערכות החימום והקירור של מערכות הייצור הקיימות בתנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים (HPHT), על מנת לאפשר מחזורי עבודה ארוכים יותר, שיאפשרו לייצר יהלומים גדולים ואיכותיים יותר.

 

תכשיטים יהלומי מעבדה
צילום: Paul Zimnisky

 

בסין פועלים, למשל, יצרנים המוכרים יהלומי מעבדה כמעט חסרי צבע, במשקל 2 קרט ובדרגת ניקיון SI, במחיר של כ-300 דולר. כמה מהיצרניות הללו גם מוכרות יהלומים מלוטשים. כך, למשל, הן מציעות יהלום מלוטש במשקל 0.80 קרט, שיוצר מיהלום גלם במשקל 2 קרט, תמורת 425 דולר. זאת, לעומת 640 דולר עבור אותו יהלום בחברת לייטבוקס, על פי מטריצת התמחור הליניארי, לפי 800 דולר לקרט.

 

יש לציין כי יצרניות זולות יותר לרוב מייצרות יהלומי מעבדה גולמיים בשיטת HPHT, בגודל של עד 2.5 קרט, שמהם מיוצרים יהלומים מלוטשים במשקל 1 קרט או קצת פחות. לעומתן, רוב הסטארט-אפים במערב מייצרים בשיטת CVD, ויכולים כנראה לייצר יהלומי גלם במשקל גבוה בהרבה מ-5 קרט.

 

נראה כי כמה מהסטארט-אפים שמייצרים יהלומי מעבדה בשיטת CVD מגיעים לרווח תפעולי של עד 50%, בהתאם למחירים הגבוהים ביותר לעיל, עבור יהלומים מלוטשים במשקל 1 קרט – קטגוריית משקל שנכון להיום מוגנת מפני לייטבוקס, ומהיצרניות הזולות יותר במזרח. השאלה היא כמה זמן יימשך חלון ההזדמנויות הזה?

 

בנוסף, אפילו בהיעדר תחרות כיום מצד לייטבוקס או יצרניות זולות בקטגוריית המשקל של עד 1 קרט, נותרה שאלה חשובה: כמה צרכנים יסכימו כיום לשלם אלפי דולרים עבור יהלום שתאורטית ההיצע שלו בלתי מוגבל, וייתכן כי אין לו כל ערך מכירה מחדש? זו שאלה הגיונית, לאור העובדה שיהלום מעבדה במשקל 2 קרט, באיכות מעט יותר מבינונית, נמכרים כיום תמורת יותר מ-10,000 דולר.

 

ייתכן כי ליין התכשיטים "Grown with Love" יהיה המקור האמין הראשון שייתן תשובה לשאלה זו, לאור תפוצתו הרחבה, ומאמצי קידום המכירות המלווים אותו.

 

מאת פול זימניסקי. למאמר המקורי לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן