composition 8797978

סקירה: ענף היהלומים מסכם מחצית שנה מאתגרת

תעשיית היהלומים אמנם התחילה היטב את 2017, אך סיכום הנתונים בששת החודשים הראשונים של השנה עלול להצביע על האטה במומנטום – כך עולה מסקירה שפרסם אנליסט תעשיית היהלומים, פול זימניסקי (Paul Zimnisky), המסכמת את ההתפתחויות בשוק במחצית הראשונה של השנה.

 

סין מתחזקת על חשבון ארה"ב

 

בארה"ב, השוק המוביל של ענף היהלומים, נרשמו מכירות מעט מאכזבות של תכשיטי יהלומים, למרות שכלכלת המדינה רשמה ביצועים חזקים בסך הכל. בסין, השוק השני בגודלו, נרשם לעומת זאת שיפור בביקוש ליהלומים, ושגשוג כללי של השוק.

 

עוד עולה מניתוח הנתונים במחצית הראשונה של 2017, כי בעוד מחירי יהלומי הגלם נותרו גבוהים, מחירי היהלומים המלוטשים ירדו מעט, בסימן להצטברות מלאי עודף. הביקוש מצד צרכני הקצה בארה"ב היה יציב, במקרה הטוב, וחברות התכשיטים המובילות רשמו ירידה קלה במכירות.

 

על פי הניתוח של זימניסקי, הסיבה לביצועי החסר הללו בארה"ב טמונה בין היתר בירידה בתנועת הקונים בקניונים בארה"ב, וכן בביצועים התפעוליים ובסגירת חנויות פיסיות, כחלק ממהלך שמובילים קמעונאים רבים, המבקשים להתמקד יותר בנוכחות אונליין, שהוכיחה בחלק מהמקרים יחסי עלות-תועלת טובים ומשתלמים יותר.

 

בסין, לעומת זאת, מכירות היהלומים החיוביות נבעו בין היתר מעלייה בהיקף רכישות התכשיטים בסין עצמה, על חשבון קניית תכשיטים במהלך נסיעות למדינות אחרות, כפי שהיה נהוג בעבר. בשלב מוקדם יותר ב-2016, ממשלת סין נקטה בשורה של צעדים שנועדו להגביר את הוצאות היוקרה בשוק המקומי, ועושה רושם כי המהלך משתלם. להתפתחות זו הייתה השפעה על שחקנים בתעשיית היהלומים בארה"ב, באירופה וביפן.

 

כמו כן, נכתב כי אסטרטגיות שיווק חדשות – המתמקדות בפער הבין-דורי, ובשינויים בהעדפותיהם של צרכנים צעירים יותר ברכישת מוצרי יוקרה כמו תכשיטי יהלומים – בהחלט תרמו למכירות בשווקים המרכזיים האחרים.

 

בני דור המילניום
צילום:El Nariz

 

דה בירס ואלרוסה שולטות בשוק

 

הניתוח עסק גם במצבן של החברות המובילות את כריית היהלומים העולמית, דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa). על פי הדו"ח, דה בירס מכרה בחודשים ינואר-יוני 2017 יהלומים בשווי כולל של 2.9 מיליארד דולר – ירידה של 3.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2016, אולם עלייה של 16.8% לעומת המחצית הראשונה של 2015. אלרוסה, לעומת זאת, מכרה בחצי הראשון של השנה יהלומים בשווי 2.5 מיליארד דולר, ירידה של 0.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך עלייה של 14.8% לעומת ששת החודשים הראשונים של 2015.

 

מסיכום הנתונים המופיע בדו"ח, עולה כי שתי ענקית היהלומים ממשיכות לשלוט בשוק במידה ניכרת. דה בירס ואלרוסה אחראיות כיום לכ-39% ו-28% מהפקת היהלומים העולמית במונחי ערך, ולכ-22% ו-26% מהפקת היהלומים במונחי נפח, בהתאמה.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן