יהלום מלוטש - מחירי יהלומים

צלילה והתאוששות: ניתוח שוק היהלומים ברבעון הרביעי

מה שעולה חייב לרדת, קובעת האמירה המוכרת. אולם בתעשיית תכשיטי היהלומים, גם ההיפך נכון: מה שיורד חייב לעלות. צלילה והתאוששות. ובכך, 2020 הייתה אמנם שנה מאתגרת, אך התעשייה התאוששה במהירות, והכל חזר למקומו ברבעון הרביעי.

צלילה והתאוששות של הקמעונאים

מכירות התכשיטים בארה"ב זינקו ל-13.23 מיליארד דולר בדצמבר, ובכך הגיעו בשנת 2020 ל-62.68 מיליארד דולר, כפי שעולה מנתונים ממשלתיים עדכניים.

 

זהו נתון שנתי מרשים, בהתחשב בעובדה שקמעונאים אמריקאים הפסידו עסקים בשווי 4.76 מיליארד דולר בחודשים מרץ עד מאי. הביקוש הצרכני לתכשיטים הצליח לאזן לחלוטין את ההפסד הזה, במהלך המחצית השנייה של השנה.

 

בחישוב שנתי, מכירות התכשיטים לא רשמו שינוי לאחר שירדו בשיעור של 0.3% – תוצאה מרשימה מכל הבחינות.

מכירות תכשיטים בארה"ב קורונה
מקור: Edahn Golan

מצבן של חנויות תכשיטים קמעונאיות היה מאתגר לאורך השנה. הצלילה הייתה עמוקה, וחלק מהחנויות לא התאוששו ממנה. עם זאת, בחישוב כולל הקמעונאים הצליחו להתאושש – ואיזו התאוששות מפוארת זו הייתה.

 

נדרשה עבודה קשה, כדי שגם עצמאים וגם רשתות קטנות וגדולות יצליחו. היה להם בסיס לקוחות גדול, והם שיפרו אותו. הם היו אונליין, זמינים, גמישים, ממוקדים, וחכמים ביחס למצב. הם זכרו שאחרי כל שקיעה יש זריחה, ונערכו לקראתה.

 

הצלילה וההתאוששות הובילו לדצמבר יוצא מן הכלל. בדרך כלל, המכירות בחנויות התכשיטים בדצמבר גבוהות בממוצע ב-122% מהמכירות בנובמבר. השנה הן שברו את הנתון הזה, ורשמו עלייה של מעל 160% במכירות.

 

על סמך נתוני המכירות במאות חנויות תכשיטים, המכירות בדצמבר רשמו עלייה שנתית נאה של 4% – למרות מגפת הקורונה. בחישוב רבעוני, המכירות עלו ב-3%.

 

מדהים לגלות כי העלות הממוצעת והמחיר הממוצע של פריטים שנמכרו עלו בדצמבר ב-10% ועמדו על 596.25 דולר ו-1,110.66 דולר, בהתאמה. זה מוכיח שכמעט בכל מצב, הקמעונאים שומרים על שולי הרווח שלהם.

 

על סמך המחקר שלנו, ככל שעונת החגים התקדמה, קמעונאים הורידו מחירים, ולחצו גם על סיטונאים לעשות זאת. זה מוביל אותנו לממצא מעניין: הקמעונאים הצליחו כל כך להוריד עלויות, עד שהצליחו לשפר את הרווח הגולמי שלהם.

חנויות תכשיטים בארה"ב קורונה
מקור: Edahn Golan

המכירות הגיעו לשיא בערב חג המולד

ניתוח המכירות בדצמבר לפי ימים, מעלה כי המכירות עלו בכל יום במהלך השבוע, כאשר ימי שבת היו ימי המכירות הטובים ביותר במהלך דצמבר. ימי ראשון היו החלשים ביותר.

 

ממצא נוסף הוא שכל שבוע היה עמוס מקודמו, עד ערב חג המולד. המכירות הגיעו לשיא יום לפני ערב חג המולד, ב-23 בדצמבר. בחג המולד בקושי נרשמו עסקים, אך המכירות התחדשו בקצב משביע רצון בימים שלאחר מכן.

צלילה עמוקה והתאוששות של הסיטונאים

יצרנים וסיטונאים הם הסקטור שלרוב הכי מתקשה. יצרנים וסיטונאים אולצו לסגור חנויות למשך תקופה במהלך 2020. עם זאת, בעקבות הזינוק במכירות הקמעונאיות בחודש יוני, התחדשה גם הפעילות הסיטונאית.

 

עבור היצרנים, זו הייתה מתנה משמיים. איזון המלאי שלהם היא תמיד משימה מסובכת. ללא פעילות ליטוש, וללא היצע של יהלומי גלם, הסיטונאים פשוט מכרו את היהלומים המלוטשים שלהם.

 

חידוש המכירות הקמעונאיות, ראשית בסין ולאחר מכן בארה"ב, נתן להם הזדמנות לרוקן את המלאי שלהם. והם ניצלו את ההזדמנות.

 

יש לציין כי אף חלק בשרשרת אספקת היהלומים לא הפסיק לחלוטין את הפעילות. חלק מהחנויות נסגרו, ואחרים עצרו קצת את הפעילות, אך הרוב המשיכו לעבוד, בהיקף מצומצם מאוד. יצרנים, לדוגמה, קנו גלם וליטשו אותו. בהתאם לנסיבות, הם רכשו רק פריטים מאוד ספציפיים, שהתאימו לצרכים שלהם.

התאוששות V

בזמן שהביקוש הצרכני השתפר, מחירי העסקאות הסיטונאיות של יהלומים מלוטשים החלו לעלות. זו לא הייתה התאוששות מהירה, כמו בענף הקמעונות, אלא הדרגתית. אחרי שהמחירים צללו במשך ששה חודשים, וצנחו לשפל בחודש יולי, הם החלו להתאושש, וחזרו בסוף דצמבר לרמה שקדמה למשבר.

מחירי יהלומים בזמן הקורונה
מקור: Edahn Golan

יהלומי גלם: צלילה ארוכה והתאוששות מאוחרת

חברות הכרייה רשמו את החזרה ההדרגתית ביותר לפעילות מלאה. מבחינתן, זו הייתה צלילה נמשכת. ההתאוששות באה מאוחר הרבה יותר. עם זאת, הן חזרו לפעילות רגילה.

 

כמה רגילה? יש כבר מי שחושש שהשוק ייצא שוב מאיזון, עם יותר יהלומי גלם ממה שהשוק באמת צריך.

 

אחרי תקופה שבה השוק הסתמך בעיקר על מכרזי כדי לרכוש גלם, כעת ניכר היצע רב של יהלומי גלם. דה בירס (De Beers) ואלרוסה (Alrosa) כבר העלו מחירים.

 

המחירים לא עלו באופן גורף כפי שפורסם בחלק מהדיווחים לעיתונות, אלא באופן מתון יותר. דה בירס העלתה מחירים בשיעור חד-ספרתי נמוך, עבור יהלומים במשקל 0.75 קרט ומעלה. אלרוסה העלתה מחירים בשיעור חד-ספרתי בינוני, פחות או יותר בכל קטגוריות המשקל.

תפנית מפתיעה של יהלומי המעבדה

במונחי צלילה והתאוששות, יהלומי המעבדה – משובצים ולא משובצים בתכשיטים – עשו דרך משלהם, והתנהגו באופן שונה מאוד מיהלומים טבעיים.

 

במונחי מחירים סיטונאים, יהלומי המעבדה התחילו חזק את שנת 2020. מחירי עסקאות סיטונאיות, כפי שתועדו במחירון יהלומי המעבדה שלנו, עלו בכ-5.3% ברבעון הראשון. מעט ירידות המחירים שנרשמו, היו של יהלומים קטנים יותר.

 

ברבעון השני, המחירים התחילו לרדת, ורשמו בסך הכול ירידה של 3.1%, בשעה שהפעילות הסיטונאית פסקה כמעט לחלוטין. הייצוא מהודו לארה"ב הפסיק באפריל, וחזר לרמת פעילות מוגבלת יותר במאי. במהלך תקופה זו, ולאורך הרבעון השלישי, מחיריהם של יהלומי מעבדה שמשקלם חצי קרט ומטה, שמרו על עקביות או אפילו רשמו שיפור. המחירים של יהלומי מעבדה גדולים יותר, הם אלו שרשמו ירידה.

 

למרות החזרה לפעילות ולרכישות הקמעונאיות, המחירים ירדו בחדות ברבעון הרביעי, ובכל קטגוריות המשקל. הסיבות העיקרית הן שילוב בין שוק סיטונאי ההולך והופך צפוף ותחרותי יותר, לבין תזוזה גוברת לכיוון יהלומי HPHT שמופקים בהודו. בשל הצורך הדחוף של סיטונאי יהלומי מעבדה בתזרים מזומנים, המחירים הסיטונאים המשיכו לרדת בהתאם.

מחירי יהלומי מעבדה ארה"ב
מקור: Edahn Golan

בשעה שהמחירים הסיטונאים של יהלומי מעבדה לא משובצים צללו, ביצועי המכירות הקמעונאיות של תכשיטים רשמו ביצועים טובים בחנויות תכשיטים בארה"ב. תעשיית יהלומי המעבדה חייבת על כך תודה לבבית לאחד הסמלים הבולטים של 2020 – שיחות ועידה בווידיאו.

 

בשעה שרובנו יושבים מול מצלמה, והעולם רואה אותנו בעיקר מהכתפיים ומעלה, נרשם זינוק במכירות של עגילים משובצים ביהלומים סינתטיים.

 

בהשוואה שנתית, המכירות של עגילים משובצים ביהלומי מעבדה רשמו זינוק של מעל 50%.

נתח השוק של יהלומים סינתטיים

שאלה שנשאלה שוב ושוב על ידי חברים בתעשיות היהלומים, יהלומי המעבדה והתכשיטים, נוגעת לחדירה של יהלומי מעבדה. על סמך הפאנל שלנו, שכולל מעל 780 חנויות תכשיטים קמעונאיות, עולה כי נתח השוק של יהלומי מעבדה בארה"ב עלה מ-2% בסוף 2019 ל-3.1% ב-2020.

בנקאות

המימון לענף היהלומים המשיך להתכווץ ב-2020, גם אם בקצב מתון. לאחר תקופה במהלכה המינוף צומצם, במיוחד ב-2019, בנקים הרגישו קצת יותר בטוחים בנוגע למצב של הלקוחות שלהם, עם הכניסה לשנת 2020.

 

לירידה בפעילות היהלומים ב-2020 הייתה השפעה ישירה על בנקים. מחד, סוחרים הוכיחו אמינות יוצאת דופן בהחזרת חובם, ומאידך הזדקקו לפחות מימון. כלומר לבנקים היה בסיס לקוחות טוב, אך הם נדרשו לתת פחות מימון.

 

בתגובה, בנקים פנו נמרצות לבסיס הלקוחות הזה, בעיקר באנטוורפן ומומביי, והציעו כסף מיוזמתם. הצטרפו אליהם כמה קרנות גדולות וחברות השקעות, שהגישו הצעות רק לקבוצה מצומצמת של סוחרים.

 

הירידה בפעילות בשרשרת אספקת היהלומים, לצד צמצום המינוף של חברות רבות, מוביל להמשך הירידה בחוב של תעשיית היהלומים למוסדות פיננסיים.

 

על סמך ההערכות שלנו, רמת החוב ירדה לפחות מ-10 מיליארד דולר – הרמה הנמוכה ביותר מזה 16 שנה.

מימון בנקאי לענף היהלומים בעידן הקורונה
מקור: Edahn Golan

תחזית

אחרי שנתיים מסובכות, נראה כי הצלילה וההתאוששות מאחורינו. אנחנו נכנסים לעידן של יישום השיעורים שנלמדו. שני האיומים הגדולים ביותר הם ניסיון לעשות עסקים כפי שעשינו לפני כן, ומפולת פיננסית גדולה בארה"ב. אחרי שנה שבה הוזרמו טריליוני דולרים לכלכלה, כסף שבמידה ניכרת תידלק את שוק המניות, הולכים וצצים חששות כלכליים.

 

תעשיית היהלומים והתכשיטים יכולה וצריכה להגביר את קצב הפעילות ב-2021, על סמך השיעורים שנלמדו ב-2020. הכלכלה האמריקאית בכללותה, כבר תלויה בטיפולו של ממשל ביידן.

 

למאמר המקורי לחצו כאן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן