יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים

בדרך לשרשרת אספקת יהלומים הוגנת ומאוזנת

התכשיטים בשוק הקמעונאי והסיטונאי בארה"ב פשוט עפים מהמדפים בחודשים האחרונים. חברת ביין ושות' (Bain & Co.), עדכנה בחודש מאי את תחזיות ההתאוששות של שוק היהלומים ותכשיטי היהלומים, ופרסמה תרחיש אופטימי בהרבה: השוק כבר קרוב להתאוששות מלאה, כלומר לא צריך להמתין ל-2022 לפני שהתעשייה תחזור לרמות הפעילות שקדמו ל-2019!

 

זינוק נרשם במכירות היהלומים המלוטשים, בעיקר של יהלומים גדולים יותר, אולם קמעונאים רבים, קטנים כגדולים, עדיין חוששים להשקיע סכומים משמעותיים ברכישת יהלומים וחידוש המלאי. עלייה נרשמת במספר הבקשות לרכוש סחורה בממו. זה שוב מכניס את היצרנים, היבואנים והסיטונאים במלכוד. בדיוק כמו לפני העידן "הרגיל החדש", אמצע הערוץ נלכד שוב בין הצדדים. 

מה המשמעות?

יצרנים שרוכשים גלם – בין אם מדובר בבעלי סייט, לקוחות קבועים או 'זוכים' במרכזים ומכירות יהלומים פומביות – נדרשים לשלם במזומן עבור הסחורה.

 

יהלומי גלם רוסיה אלרוסה
צילום: Alrosa

בזמן מגפת הקורונה, כריית יהלומי הגלם בעולם האטה משמעותית, וגרמה לשוק הגלם להתכווץ. זה הוביל לעלייה במחירי הגלם, כי יש בשוק פחות גלם, והביקוש ליהלומים מלוטשים מצוי בעלייה. לכן, הביקוש הגובר ליהלומים מלוטשים בארה"ב ובסין מוביל להתייקרות במחירי המלוטש. 

 

אם כך, הכל טוב, לא? המצב משתפר, והשוק חוזר לעצמו. למתבונן מהצד, זה אולי נראה כך. אולם כשצוללים יותר לעומק, רואים את השינויים הפנימיים המשמעותיים בשרשרת אספקת היהלומים. שינויים אלו מערערים את מצבם של יצרני היהלומים, מכמה סיבות:

 

1. שוק יהלומי הגלם ממשיך לפעול על בסיס "מזומן בלבד".

 

2. בשנים שעברו, בנק אחד אחרי השני עזבו את תעשיית היהלומים. היעדר אפשרויות מימון פגע בפוטנציאל הצמיחה וההתרחבות של יצרנים רבים. 

 

3. מצפים מיצרנים, סוחרים וסיטונאים לפעול כמו בעבר, ולהקל על תזרים המזומנים של הספקים והלקוחות שלהם, כלומר, לקנות יהלומי גלם במזומן, ולמכור יהלומים מלוטשים בממו, ולהציע תנאי אשראי מיוחדים.

 

יהלומי גלם דרום אפריקה
צילום: Diamcor Mining

במצב הרגיל הבא בימינו, המודלים העסקיים הללו כבר אינם ברי-קיימא! ואלו הסיבות:

 

1. ספקי גלם חייבים לקחת אחריות, כפי שהצהירו, במיוחד בזמן המגפה. עליהם להפוך מילים למעשים, ולהציע ליצרנים תנאי תשלום הולמים לגלם שהם קונים. 

 

2. אנליסטים מתלהבים מהורדת רמות החוב של התעשייה, ומיכולת 'המימון העצמי' של יצרנים וסוחרים. אותן חברות אולי מעריכות את המחמאות, אך גולשות לרמון סיכון חסרות תקדים. 

 

ואיש מבין השחקנים האחרים בשרשרת האספקה אינו מוכן לקחת חלק בסיכונים הללו. זה צריך להשתנות.

 

3. במצב "הרגיל החדש" הבא, לא רק מפיקות הגלם צריכות לפעול, אלא גם הקמעונאים. רכישת סחורה בממו צריכה להפוך לנחלת העבר. קשרים חזקים בין ספקים לקונים, המבוססים על אמון, היכרות הדדית של מצב העסק והמודל העסקי שלו, והסכמה על מבני התשלום, ישיגו את אותן תוצאות, אם לא טובות יותר. קניינים יגדירו במדויק את הצרכים שלהם, ומוכרים יעשו הכל כדי להפחית את רמות הסיכון שלהם, ולספק הזמנות מותאמות אישית ללקוחות. 

 

חנות תכשיטים קורונה יהלומים
צילום: Alexandros Michailidis / shutterstock.com

במצב הרגיל החדש, מגפת הקורונה תישאר אתנו כך או אחרת. זה דורש דפוס חשיבה חדש. דבר אחד ברור לחלוטין: אנחנו ביחד בסיפור הזה. זה אומר שעלינו לקחת אחריות משותפת על מצבה של שרשרת אספקת היהלומים, באופן הוגן ובר-קיימא.

 

מאת יעקב אלמור, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן