חנות תכשיטים קורונה יהלומים

יהלומים בימי קורונה: בין אופטימיות לפסימיות

קונפדרציית התכשיטים העולמית (CIBJO) ערכה לאחרונה ובינר שבחן את מגמות הביקוש הצרכני בזמן מגיפת הקורונה, וכן את חשיבותם של נתונים, מודלים פיננסיים, ויהלומי מעבדה. בפאנל, שהנחה אדוארד ג'ונסון מסיבג'ו, השתתפו אנליסטים של ענף היהלומים – פול זימניסקי (Paul Zimnisky), פרנאי נרווקאר (Pranay Narvekar), עידן גולן וראסל שור (Russel Shor).

 

בפתח הדיונים, אמר ג'ונסון כי המגיפה אמנם פגעה קשות בענף היהלומים, אך השלכותיה לטווח ארוך טרם התבהרו. להלן עיקרי הדברים שנאמרו על ידי הפאנליסטים.

השפעת הקורונה על תעשיית היהלומים

(עידן גולן)

 

תעשיית היהלומים נחה כולה על כתפי הקמעונאים. בשל הסגר, העוצר והריחוק החברתי, הקמעונות ספגה מכה רצינית בכל העולם, ותעשיית היהלומים לא הייתה חסינה. כתוצאה מכך, הסיטונאים נותרו עם מלאי גדול, לא היו זקוקים ליצרנים, וזה הורגש עד מעלה הערוץ. חלקם נותרו עם סחורה בשווי מיליארדי דולרים. לכן, התעשייה כיום ממתינה בסבלנות שהצרכנים יחזרו לחנויות, וישובו לקנות. התחזית היא שזה יקרה בהדרגה ובאטיות, עד נובמבר או דצמבר. בתוך כך, תזרים המזומנים אטי, היכולת לשלם לעובדים מוגבלת, וזה יוצר בעיות לכולם בשרשרת האספקה.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

השוואה בין הקורונה למשברים קודמים 

(ראסל שור)

 

התעשייה כבר התכווצה משמעותית, עוד בטרם פרוץ המשבר הנוכחי. לפני 15 שנה, חברת ביין ושות' (Bain & Company) צפתה פערי היצע, שיובילו לעליות מחירים וביקוש מצד סין. חברות כרייה רבות התבססו, לדעתי, על המודל הזה בפיתוח של מכרות יהלומים חדשים כמו סנאפ לייק (Snap Lake) ו-ויקטור (Victor), שכיום אינם ברי-קיימה. כבר אז, מחירי הגלם ירדו, עוד לפני משבר הקורונה. התעשייה סבלה מבעיות אמיתיות, ומשבר הקורונה תקע את המלאי במעלה שרשרת האספקה, בשעה המימון הבנקאי הצטמק משמעותית ביותר ממחצית, תוך כמה שנים בלבד. ענף הקמעונות לא יתאושש לדעתי כל כך מהר, ופנינו לצמיחה אטית. נקודה מעודדת היא שמצב הקמעונות בארה"ב לא כל כך גרוע. חברות תכשיטים עצמאיות רשמו ביצועים סבירים, כפי שעולה מכמה סקרים.

אתגרים בשרשרת האספקה 

(פול זימניסקי)

 

בנוסף לסגירתן הפיזית של חנויות תכשיטים ברחבי העולם, תעשיית היהלומים היא גלובלית באופיה, ושרשרת האספקה שלה גדולה למדי. בשנה שעברה, נרשמו קיצוצים רבים בהיצע וסגירות עסקים בתעשייה. היצע הגלם העולמי השנה יהיה הנמוך ביותר מאז שנות ה-90.

כיצד תעשיית היהלומים ההודית התמודדה עם המגיפה

(פרנאי נרוואקר)

 

משבר הקורונה הוביל לסגר בכל העולם, ופגע בקמעונות, בייצור ואף הוביל לסגירת כמה מכרות. התעשייה שלנו מורכבת למעשה משרשרת אספקה אחת, כך שאם יודעים מה קורה בקמעונות, אפשר לאמוד גם את ההשפעה על תעשיית הליטוש ויהלומי הגלם. עם זאת, מבחינה עסקית, העיקר היה ניהול נכון של הכספים וכלל העסק. המלצנו לדחות את רכישת יהלומי הגלם [עד ה-31 ביולי]. התעשייה אגרה סחורה ברבעון הראשון, למעשה מאז נובמבר, לקראת 2020 שקיוו כי תהיה שנה מוצלחת. עם התפרצות הקורונה, התעשייה כבר אגרה מספיק גלם. היא הייתה צריכה להנזיל אותו, ובכך גם הקלה על לחצי הנזילות שמהם סבלה. 

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

הביקוש לגלם אחרי משברי עבר  

(עידן גולן)

 

הביקוש לתכשיטי יהלומים התאושש במהירות ממשברי עבר, בעיקר בזכות מכירות של תכשיטי חתונה. הרקע לכך הוא שאנשים מרגישים תחת איום, ושעליהם לקחת את חייהם ברצינות ולהתקדם, לא לדחות הבעת אהבה, ולא לדחות הצעות נישואין או חתונות. זה יצר פעילות עסקית רבה. מהר מאוד, ראינו מכירות של פריטים יקרים יותר. המחיר הממוצע של טבעת אירוסין בארה"ב הוא 3,200-3,500 דולר, כך שלתעשיית היהלומים יש הרבה למה לצפות… אם התעשייה תייצר חומרים שיווקיים שמתאימים לימים הללו, מקוריים ופונים לאוכלוסיה הנכונה, שיכולה ואף תוציא כספים, ותעשה את זה בזמן – אנחנו יכולים לצפות למכירות טובות מאוד. נלוות לכך, כמובן, אזהרות רבות. לדוגמה, מחקרים עדכניים מראים כי אנשים חוששים להיכנס לקניונים: כ-75% מהאמריקאים אמרו שהם מוכנים להיכנס לחנות קטנה, ו-50% מהאמריקאים הבגירים חוששים מביקור בקניונים, [ועם זאת] הרבה עסקי יהלומים פועלים בקניונים. עלינו לקחת זאת בחשבון. 

האהבה לא בבידוד

(אדוארד ג'ונסון)

 

ג'ונסון אמר שזה מזכיר לו את דבריו של תכשיטן מחברת תכשיטי ג'ק לואיס (Jack Lewis Jewelers), באחד הוובינרים בסוף אפריל. התכשיטן ג'ון קרטר (John Carter) אמר כי "אהבה אינה נתונה בבידוד", כי הוא עדיין רואה אנשים שרוצים לציין את מערכות היחסים שלהם, למרות הסגר. גולן מסר גם שזה מה שקרה ביפן במהלך האסון המשולש שהכה במדינה במרץ 2013. במרץ של אותה שנה, ייבוא היהלומים המלוטשים זינק לשיא כל הזמנים. בשעה ש-250,000 משפחות היו בלי בית, רבים הבינו ש[אין טעם] להימנע מהצעות נישואין; כשאתה יודע שאתה אוהב מישהו אין סיבה לחכות, כי החיים קצרים. לכן, אירועים כאלו הם תזכורת לכך שהחיים קצרים מאוד, ואהבת אמת אינה נתונה בבידוד. זו מפת הדרכים העיקרית ליציאה מהמשבר הזה מבחינתה של תעשיית התכשיטים – לציין ולחגוג את הרגעים המיוחדים של החיים, וזה בדיוק מה שתכשיטים עושים, לדברי ג'ונסון. 

 

טבעת נישואין חתונה יהלום
צילום: MarinaPanina / pixabay

יהלומי מעבדה

(ראסל שור)

 

הרכבת של קמפיין Real is rare לדעתי עזבה את התחנה… עלינו לעשות הרבה יותר מלהתחרות ביהלומי מעבדה, או לציין אירועים מיוחדים. עלינו להדגיש כיצד יהלומים מחברים אותנו לאדמה, ואני חושב שהמסר הזה מגיע לאנשים מכל הגילאים, וניתן להעבירו בקלות דרך ערוצי המדיה החברתית. עלינו לעשות הרבה יותר מלהתחרות ביהלומי מעבדה. בקידום יהלומים טבעיים, עלינו לבנות גם את נושא הקיימות. ישנם צרכנים אמריקאים הלוקחים את הנושא בחשבון כשהם מקבלים החלטות קנייה… זה נושא גדול בקרב רבים מהצרכנים של תכשיטי יהלומים.

שיווק יהלומים טבעיים

(עידן גולן)

 

אנחנו צריכים סלוגן שעוסק בערך הרגשי של יהלומים ורכישת תכשיטי יהלומים. בהקשר זה, אם נצליח ליצור שיח על תכשיטי יהלומים המתמקד ברגש, במיוחד אם מדברים על אהבה וכו', נעשה צעד בכיוון הנכון. לכן תעשיית היהלומים חייבת לטפל בעצמה, וממשלות חייבות לטפל בכלכלה שלנו. אנחנו זקוקים לשני הגורמים כדי לגרום לדברים לקרות. 

מכירות יהלומים

(פרנאי נרוואקר)

 

התחזית היא כי הוצאות היוקרה יירדו השנה בשיעור של עד 35%. במונחים היסטוריים, מדובר בביצועים חלשים יותר מאלו של תעשיית היוקרה בכללותה. המכירות שלנו אמורות היו להיות חלשות יותר. אולם הרבה דברים עומדים לטובתנו. הראשון הוא שאחד המתחרים שלנו על נתח הארנק היא תעשיית התיירות, שכרגע אינה מתפקדת בשל ההגבלות על נסיעות וטיסות בעולם. התיירות אמנם תחזור בסופו של דבר, אך עד שזה יקרה יש לנו הזדמנות גדלה לשפר את הנתח שלנו כתעשייה. השני הוא כמובן ההיבט הרגשי. הזמנים טובים כשאנשים מפחדים… וזוהי הזדמנות עבור התעשייה להוציא מכך את המיטב.

 

קניון חנויות תכשיטים קורונה
צילום: Syda Productions / shutterstock.com

תעשיית היהלומים מונעת ע"י צרכנים

(פול זימניסקי)

 

אני חושב שיותר מאי פעם בעבר, ראינו כמה מכרות נסגרים בשנים האחרונות בשל היעדר רווחיות, ורובם היו עצמאיים. אך גם דה בירס (De Beers) סגרה את סנאפ לייק לפני כמה שנים. אנחנו לא במצב שבו ממשיכים להפיק יהלומים ומקווים למכור אותם מתישהו בעתיד. ככלל, מרבצי יהלומים כלכליים הם נדירים למדי.

תעשיית היהלומים מונעת ע"י נתונים

(עידן גולן)

 

כל עסק מודרני צריך לדעת לבחון נתונים בקור רוח… כל החברות המצליחות בוחנות את ניתוח הנתונים מקרוב, כדי להגדיל את העסקים שלהן. אחת הבעיות הגדולות ביותר של תעשיית היהלומים היא שהיא מסתמכת על גישה מסורתית מאוד, שבה "אני עושה עסקים כמו סבי ואבי, אני מדבר עם הקניינים שלי, אני מדבר עם הלקוחות שלי, ואני יודע מה אני צריך לספק להם"… היכולת להשתמש בכלי ניתוח עסקיים, בנתונים מדויקים, בביג דאטה, מספקת כלים עסקיים רבים לשיפור יכולת התחרות בשוק, לתמחור מדויק, ולספק מה שצרכנים באמת רוצים.

מימון תעשיית היהלומים במהלך המגיפה

(פול זימניסקי)

 

מימון של יצרנים וסיטונאים היה אתגר גדול עבור התעשייה. בשנים האחרונות, סגמנט זה של התעשייה צמצם משמעותית את המינוף. כיום, המימון ברמות הרבה יותר בנות-קיימה, מהרמות שנרשמו לפני פרוץ המגיפה. נכון לעכשיו, אני לא באמת רואה במימון בעיה מרכזית של התעשייה.  

 

יהלומים עגולים מלוטשים כסף
צילום:allstars / shutterstock.com

(ראסל שור)

 

המימון הבנקאי היה תמיד מפתח להתאוששות מהירה של התעשייה. ב-2008 ו-2009, התעשייה חזרה לעצמה מהר למדי, כי בנקאים היו נדיבים, אפילו נדיבים מדי, וזה סייע לתדלק את ההתאוששות. היום, אין לנו את הכרית הזו.

 

מת'יו ניאונגווה (Mathew Nyaungwa), עורך חטיבת אפריקה, Rough&Polished

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן