liebish polnauer art 1339538

יהלומים צבעוניים – הדבר הגדול הבא

וורן באפט (Warren Buffett) פרסם לאחרונה את הדו"ח העדכני של חברת ברקשייר (Berkshire). באפט עדיין מכיר את כללי המשחק. הוא ספג ביקורת מכמה אנליסטים משום שמכר כמה מניות בטרם עת, כמו למשל את המניות של אקסון אחזקות (Exon holdings), ובכך השאיר מיליארדי דולרים על השולחן. אך מי אני שאתווכח עם האנליסט הידוע, או אשמיע הערות בנוגע להחלטות ההשקעה של וורן?

 

אני מעריץ אותו מזה זמן רב, במיוחד בשל גישתו ארוכת-הטווח להשקעות. אתה קונה מניות רק אם אתה רואה עצמך מחויב להחזיק בהן 10 שנים לפחות. עסק לא מוצלח אינו שלט שמצביע על כישלון או שיפור באופק.

 

ככל איש מקצוע בתחומו, אני מתמקד בכמה אינדיקאטורים כדי להבין את עתידם של סגמנטים מסוימים בתעשיית היהלומים. המטרה היא להצליח לזהות אם אני צופה שמצב הדברים ישתפר או לא. האם מחירים מסוימים של אבנים מסוימות יעלו באופן משמעותי, ואיך חברות ישפיעו על השוק. לדוגמא, בחנתי מקרוב את נושא ההיוון של אנגלו-אמריקן (Anglo American PLC), הבעלים של דה בירס (De Beers).

 

בשנת 2009, ההיוון של אנגלו אמריקן הסתכם ב-90 מיליארד דולר. בשנה שעברה, הוא צנח ל-4.9 מיליארד דולר. חישבתי כי הם רכשו 85% מדה בירס תמורת 11 מיליארד דולר. המניה נסחרה בפברואר 2011 ב-3320, וצנחה ל-227. קניתי, אם כן, כמה מניות. אתם מבינים, החבר'ה האלו אינם טיפשים. העסקים אולי לא מתקדמים היטב כפי שהם תכננו, אבל אני יכול לקרוא בין השורות.

 

אני מחפש כמה אינדיקאטורים בשווקים, כגון שווקי המניות, הנפט, הסחורות. לתפיסתי, שווקים אלו ישפיעו ישירות על מחירי היהלומים, ועל חיוניות המסחר ביהלומים. אני גם עוקב תמיד אחרי מרטין רפפורט (Martin Rapaport). למרטין יש השפעה גדולה על מחירי היהלומים. הוא מפרסם באופן קבוע את המחירון המשפיע שלו, ולעולם המסחר, בעל כורחו, לא נותר אלא להסכים. המיזם האחרון שלו הוא מחירון חדש של יהלומים לשם השקעה, שהוא מקדם. אם תשאלו אותי, מדובר במסר ברור כי הוא לא מתכנן להוריד את מחירי היהלומים בזמן הנראה לעין. חשבו על זה – אם יעשה זאת, זו תהיה מכה קשה גם למיזם היהלומים שלו עצמו.

 

בסוף 2015, מחיר הנפט צנחו ל-27 דולר. כעת, הם שבו לרמה של 49 דולר לחבית. מחירי הברזל בשלוש השנים האחרונות ירדו מ-180 דולר ל-40 דולר לטון, בנתון שהביא חברות כרייה רבות לסף פשיטת רגל. כעת, המחיר חזר לכמעט 60 דולר.

 

אם נדבר בכנות, אני לא לגמרי בטוח בנוגע לרווחים ששחקנים בתעשייה יעשו מיהלומים לבנים קטנים בשנים הקרובות. אם תשאלו אותי, עדיף בהרבה להתמקד בפריטים מהטריטוריה שלי – יהלומי פנסי צבעוניים, אבני רובי נדירות, אבני אמרלד בצבע ירוק עמוק, ואבני ספיר. הצבע הוא המלך. אין דרך אחרת לראות את פני הדברים.

 

אין צורך להכביר במילים על יהלומים ורודים מאגייל (Argyle), שנמכרים היטב אפילו ברמות המחירים הנוכחיות, הגבוהות ביותר. עם זאת, ניכרת לדוגמא עלייה במחירים של יהלומים בצבע צהוב עז או ויויד.

 

בימים אלו של דרישות תאימות מטורפות, השקעת כספים משמעותית הופכת למכשול עצום. רק בשבוע שעבר הייתי בבנק בסינגפור, שהתחלנו לעשות איתו עסקים. אחד מהדברים שנאמרו על ידם הוא שאם ברצוננו להשאיר אירו בחשבונות הנוכחיים שלנו, תיגבה ממנו ריבית שלילית של 0.25-0.50% מדי שנה. וזאת כאשר לא משלמים ריבית על הכסף שאני שם בבנק שלהם. הם למעשה מחייבים אותנו על שמירת כספנו. תופעה זו חלה גם על חשבונות גדולים ברחבי העולם. מידת התאימות ושיעורי הריבית השליליים שמציעים הבנקים הללו רק מסייעים לאנשים לראות ביהלומים כלי השקעה אמיתי.

 

אנו מצויים בתקופה מצוינת להשקיע ביהלומי פנסי צבעוניים. המחירים של יהלומים צהובים באיכות גבוהה, למשל, נמוכים בהרבה ממחירי יהלומים כחולים ו-ורודים. לכן, אני ממליץ לקנות יהלום צהוב בצבע עז או ויויד ולשמור עליו. שמרו עליו בעצמכם או באחד המתקנים של מלכה-עמית בסינגפור. בכל מקרה, האבן תישאר בבעלותכם המלאה. תסמכו על האבנים הללו כמוני, ותגלו מדוע.

 

מאת לייביש פולנאור, נשיא ומייסד חברת לייביש ושות' יהלומי פנסי צבעוניים

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן