יהלומים עגולים מלוטשים כסף

ההיסטוריה מלמדת: תעשיית היהלומים תתאושש היטב מהקורונה

זרם החדשות הרעות גובר, ומאיים להותיר אותנו באפלה מדכאת, החוסמת כל קרן אור. אנו מתמודדים עם התפרצות וירוס הקורונה, עלייה במספר המתים, סגר המוטל על אוכלוסיות שלמות, צלילות בשוקי המניות, ירידה במסחר העולמי, ומעל הכול – חשש כבד לאהובינו.

 

השילוב בין איומים על הבריאות לבין ירידה כלכלית, מדאיג במיוחד. בכמה אזורים, אי-ודאות פוליטית מוסיפה לעגמומיות הכללית. בנסיבות אלו, הכי קל לכתוב כמה רע מצב הדברים כעת, וכמה הוא עוד הולך להידרדר בהמשך. זה ישקף בקלות את הסנטימנט הכללי בשוק. ואחרי הכול, גם חדשות רעות הן מדבקות, כי הן מוסיפות עוד שמן למדורת החששות שלנו.

 

סין קורונה תכשיטים יהלומים
צילום: IHOR SULYATYTSKYY / shutterstock.com

רבים "חוגגים" על החדשות הרעות, לכן במקום זאת, אבחן דווקא זווית אחרת, ואף אגבה אותה בעובדות ומספרים.

הכרה במצב

 

יש לציין מראש כי המצב הכלכלי רע, הרבה מעבר להאטה מחזורית רגילה. ייצוא היהלומים המלוטשים מישראל ירד ב-73% בפברואר. באנטוורפן, ייצוא היהלומים המלוטשים רשם ירידה שנתית של 58%, ואילו ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו ירד ב-41% "בלבד".

 

הירידות החדות מסחררות במיוחד לאור הפעילות הקמעונאית החזקה במיוחד בארה"ב בחודש ינואר. סך מכירות התכשיטים עלו ב-4%, כאשר המכירות של קמעונאי תכשיטים רשמו עלייה שנתית של מעל 11% – העלייה הקמעונאית הגבוהה ביותר מאז 1996, לפני קרוב לרבע מאה.

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

בשילוב העובדות והנתונים, אין פלא שכאשר מדברים עם סוחרים, סיטונאים, יצרנים וקמעונאים, שומעים מוטיב חוזר: תחזית עגומה. אנשים מדברים כמעט במונחי יום הדין. אולם בעוד ברור כי הטווח הקצר גרוע מכל בחינה, התפיסה האפוקליפטית לטווח הארוך אינה מוצדקת.

אירועי טרור – והתאוששות

 

אירועי ה-11 בספטמבר זעזעו את העולם עד נבכי נשמתו. העולם השתנה אחרי אותו יום, ולצד תחושות הכעס וחוסר התקווה, השתנתה גם האווירה הכלכלית. איש לא רצה לבזבז הרבה, בעיקר לא על מוצרי יוקרה.

 

עם זאת, לאחר ה-11 בספטמבר, מכירות תכשיטי היהלומים יצאו מן ההריסות והתאוששו מהאסון. המכירות הקמעונאיות של תכשיטי יהלומים בארה"ב זינקו ב-20%, למרות שהמכירות בעולם כולו עלו ב-5% בלבד, שעה שהאמריקאים מיהרו להציע נישואין, להתחתן, ולהביע את אהבתם בשנה שלאחר האסון.

 

שנה לאחר האסון, ב-2002, שווי היהלומים המשובצים בתכשיטים שנמכרו בארה"ב זינק ב-19% (לעומת 7% בעולם), וייבוא היהלומים המלוטשים ברוטו לארה"ב עלה ב-15%.

 

טבעות כסף, פלטינום וטיטניום משובץ יהלומים
צילום: Brian A Jackson

חודשים ספורים לאחר ה-11 בספטמבר, אמריקאים רכשו הרבה יותר יהלומים, והגדילו את ההוצאות, אפילו שעדיין ליקקו את פצעי מתקפת הטרור חסרת התקדים והמזעזעת, שאת השפעותיה אנו יכולים להרגיש עד היום, 18 שנה לאחר מכן.

משבר כלכלי חמור – והתאוששות

 

בשנת 2008, הקריסה הכלכלית של בנק ההשקעות ליהמן ברדר'ס ומשבר הנדל"ן פגעו קשות בכלכלה העולמית. רבים איבדו את חסכונות חייהם, ורבים מהם איבדו את מקום עבודתם, לאחר שתעשיות שלמות נהרסו. עם זאת, שנה בלבד לאחר מכן, מכירות התכשיטים עלו ב-5.4% בעונת החגים של 2009.

 

האמריקאים חשו כי שרדו, חסכו, הצליחו, והחליטו לתגמל את עצמם. לכן, הם רכשו תכשיטי יהלומים, כדי לציין את ההתגברות על הקשיים.

 

בשנת 2009, המכירות הקמעונאיות של תכשיטי יהלומים עלו ב-3% בלבד לעומת 2008; אולם כשחושבים על הנסיבות, כל צמיחה הייתה מרשימה למדי. רוב התעשיות האחרות רשמו ירידות שנתית. בנוסף, ההתאוששות הקלה ב-2009 הייתה רק יריית הפתיחה לקראת 2010, שהתבררה כשנה פנטסטית לתעשיית היהלומים.

אסונות טבע – והתאוששות

 

ההתאוששות מאסונות אינה ייחודית לאמריקה. ב-11 במרץ 2011, הכתה ביפן רעידת אדמה חזקה במיוחד, בעוצמה של 9.1 בסולם ריכטר – החזקה אי פעם במדינה. בעקבות רעידת האדמה, היכה ביפן גם צונאמי הרסני, עם גלים בגובה 40 מטר, שחדרו כ-10 ק"מ לעומקו של האי. הגלים גרמו למותם של כ-16 אלף איש, ואף גרמו להתכת שלושה כורים גרעיניים בפוקושימה, מה שגרם לחששות נוספים.

 

עם זאת, בעיצומו של האסון, ולאחר שמאות אלפי משפחות איבדו את בתיהן, מכירות תכשיטי היהלומים זינקו. ב-2011, השנה שבה נרשם האסון המשולש, ייבוא היהלומים ליפן זינק ב-32.2%. בשנה לאחר מכן, הייבוא עלה ב-10.9% נוספים.

 

חנות תכשיטים בולגרי LVMH
צילום: Lucian Milasan / shutterstock.com

ההכנסות במרכזי הקניות ביפן אמנם ירדו באופן כללי, וכמעט כל ענף דיווח על ירידה במכירות, אולם מכירות התכשיטים דווקא עלו בעקביות. על פי איגוד חנויות הכלבו ביפן, מכירות התכשיטים, היוקרה והמתכות היקרות עלו לאורך התקופה, אפילו במהלך החורף הסוער.

וירוס הקורונה – והתאוששות

 

ההיסטוריה עשויה ללמד אותנו רבות. היא מראה כי אחרי שהמצב מידרדר, הוא משתפר. עבור תעשיית היהלומים, כמו בכל אחד משלושת האירועים שעליהם נכתב כאן, הוא אפילו השתפר מאוד.

 

הנטייה להוציא כספים על תכשיטי יהלומים, באה בתגובה למקרי מוות, אסונות, ומשברים כלכליים בקנה מידה גדול. חלק מהאנשים חושבים כי המצב הנוכחי דומה ל-2008 יותר מאשר ל-2001 או 2011 – והוא בעיקרו כלכלי. אחרים, ובהם אנוכי, חושבים שהמצב דומה יותר ל-11 בספטמבר ופוקושימה, ופחות דומה ל-2008 – כלומר, נוגע יותר לכוחות חיצוניים הפוגעים בכלכלה.

 

כבר יש סיבות לאופטימיות זהירה, מאחר שסין מדווחת על האטה במספר הנדבקים בווירוס, ועל ירידה במספר מקרי המוות. חברת אפל, לדוגמה, כבר פתחה מחדש את חנויותיה במדינה.

הדרך להתאוששות

 

תכשיטי יהלומים הם סמל לאהבה, נצחיות והצלחה. כאשר מתאוששים ממצב רע, שבו הורגש איום על חיינו, אנו מרגישים צורך לחגוג, להביע את אהבתנו כלפי חוץ, ולציין את הניצחון שלנו. רכישת דבר מה בעל ערך, סמלי ונצחי היא תגובה נפוצה.

 

יש נתיב יציאה מהקושי הנוכחי, ותעשייה היהלומים ללא ספק תצליח בעתיד. כל הסימנים מראים כי לא רק שמכירות תכשיטי היהלומים יתאוששו, אלא גם שזה צפוי לקרות מוקדם יותר מאשר בתעשיות אחרות, כפי שקרה במשברים גדולים בעבר.

 

יהלומים צבעוניים במגוון צבעים וליטושים
צילום:IDI מכון היהלומים הישראלי

השאלה שמעסיקה את תעשיית היהלומים היא מה לעשות כעת. הסוגייה העיקרית היא תזרים המזומנים, שיוצר אי-ודאות, ומאפיין כל משבר. בינואר, היקף המימון הבנקאי לתעשייה היה נמוך, ברמז לכך שהתעשייה נערכה להשפעת המצב. מימון עצמי נפוץ כיום הרבה יותר מבעבר.

 

לאחר שנה של צמצום, שיפור יעילות, והתאמת אסטרטגיות עסקיות, תעשיית היהלומים מוכנה לשנה קשה, למרות ההספדים שקוראים בעיתונות הכלכלית והכללית.

 

לשילוב בין תהליך קבלת ההחלטות והגבלת המידע, יש השפעה שלילית על עובדים, שבין כה מצויים בלימבו. במקום זה, פתיחת התהליך, ושילוב כל הגורמים בו, יובילו למחויבות ורצון של רבים יותר לרצות בהצלחתו.

 

כמה מהצעדים הדרושים עלולים לכאוב ולהרגיש שגויים. סיטונאי יהלומים מלוטשים יעשו הכול כדי לא למכור את היהלומים שלהם בהפסד. אולם כדי לייצר תזרים מזומנים, זה לפעמים הכרחי. אם יעשו זאת נכון, מדובר בהפסד לטווח קצר, שעשוי לשמש כחבל הצלה. רבות מהחברות ששרדו את המשבר של 2008 עשו את זה בדיוק, והצליחו יותר מחברות שישבו על המלאי היקר שלהן, וחיכו שהמחירים יעלו שוב.

 

נכון להיום, עלינו לצלוח את המשבר. אלו שינהגו בחוכמה במהלכו, ייצאו ממנו מוכנים יותר לאתגרים החדשים, ויקצרו את פירות ההתאוששות של השוק, שתגיע לבטח.

 

מאת עידן גולן. למאמר המקורי לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן