יהלום מלוטש לבן

כך יהלומים ממוחזרים יצילו את התעשייה

החוכמה המקובלת גורסת כי עלייה בנפח היהלומים הממוחזרים בשוק תוביל לירידות מחירים, בשל עלייה תאורטית בהיצע. עם זאת, בשוק של ימינו, העובר יחסית שינוי, דווקא ההפך עשוי להתברר כנכון. למעשה, התרחבות שוק היהלומים הממוחזרים עשוי דווקא לגאול את תעשיית היהלומים הטבעיים.

 

באופן מסורתי, היות ששוק היהלומים הממוחזרים מגדיל באופן בלתי נמנע את כמות היהלומים המלוטשים בשרשרת האספקה, ברור כי לתעשיות היהלומים במעלה ומורד הערוץ לא היה תמריץ לתמוך בשוק המשני הזה. ואולם מצבה הנוכחי של תעשיית היהלומים יוצר תמריץ חדש.

 

תיקון ליטוש טבעת יהלום
צילום: JoeFotoSS / shutterstock.com

תשובה ליהלומי מעבדה

עם עלייתו של דור צעיר – הרואה יהלומים כמזיקים מבחינה סביבתית וחברתית, וכפריטים לא נדירים שמחירם גבוה מדי – חיזוק הדגש על מיחזור יהלומים עשוי לתת מענה חלקי לחששות אלו. תעשיית יהלומי המעבדה כבר מיצבה עצמה אסטרטגית כמענה לסוגיות הללו, אולם תעשיית היהלומים הטבעיים מסוגלת לספק מוצר אטרקטיבי אף יותר בהקשר זה.

 

כשמדובר ביהלומים "ירוקים" או "ידידותיים לסביבה", קשה להתחרות ביהלום ממוחזר, כי מחירו – מבחינת אנרגיה, הסביבה או החברה – כבר שולם. תהליך הייצור של יהלומי מעבדה אמנם לא כולל חפירות באדמה, אך עדיין דורש כמות אנרגיה משמעותית, ואין כל ערובה לכך שנוהלי העבודה בתחום אידאליים, במיוחד במפעלי HPHT במזרח. תאורטית, יהלום ממוחזר פטור מכל עלויות הייצור הללו, ומהשפעתן החברתית.

 

שוק זמין יותר, תחרותי ופעיל של מכירת יהלומים מחדש – המכיר בחששות בנוגע לערך – יגביר את הנזילות בשוק המשני של היהלומים הטבעיים, שכבר היו בידיים פרטיות, ובפועל יחזק את מחירי השוק של כלל היהלומים הטבעיים, בשוק הראשי והמשני כאחד.

 

בעיקרו של דבר, הדבר היחיד שמבחין בין יהלום טבעי ליהלום מעבדה זהה, הוא שהיהלום הטבעי הוא משאב שאינו מתחדש. זה משמעותי במיוחד מאחר שיהלום הוא פריט יוקרה. היצע היהלומים הטבעיים מוגבל על ידי הטבע, ועל פי תורת הכלכלה, יש לכך ערך.

 

השפעת האינטרנט

הערך מורגש בשוק המשני של יהלומים טבעיים, ולכן רוב החברות המרכזיות שרוכשות יהלומים בחזרה מצרכנים (C2B) לרוב רוכשות רק יהלומים טבעיים. לדוגמה, החברות המובילות בתחום – WP Diamonds, IIDV ו-Mondiamo, שותפתה של בלו נייל (Blue Nile) – נכון להיום לא קונות מחדש יהלומי מעבדה. החברה המקוונת Worthy.com אמנם מוכנה לרכוש יהלומי מעבדה, אך רק יהלומי סוליטר שמשקלם מעל 2 קרט. גם האתר I Do Now I Don’t (של Delgatto) החל לאחרונה "להתנסות" ברכישת יהלומי מעבדה, אך ציין מפורשות כי אלו יירכשו רק תמורת מחירים זולים מאוד.

 

יהלום מחשב יהלומים אינטרנט
צילום: Piotr Zajda / shutterstock.com

בזכות טווח הפעילות והיעילות של האינטרנט, בשנים האחרונות צצו חברות חדשות שהקלו מאוד על צרכנים בתהליך מכירתם מחדש של יהלומים. ועם זאת, מדובר עדיין בתחום צר יחסית. נכון להיום, ההערכה היא כי שוק היהלומים שנמכרים מחדש מסתכם בכ-1-3% מההיצע השנתי של יהלומים טבעיים, ומקביל ל-2-4 מיליון קרט יהלומי גלם. ההערכה היא כי שוק זה יצמח בשיעור שנתי של 3-5%, המקביל ל-150 אלף קרט יהלומי גלם בשנה. כדי להבין סדרי גודל, הפקת היהלומים הטבעיים צפויה להסתכם בכ-143 מיליון קרט בשנת 2019.

 

הניסיון של דה בירס

יש לציין כי דה בירס (De Beers) נכנסה בשקט לעסקי היהלומים הממוחזרים כבר ב-2016, לאחר תקופת מבחן שנמשכה חודשים רבים, וזאת במסגרת המכון הבינלאומי להערכת יהלומים (International Institute of Diamond Valuation).

 

המכון רוכש מצרכנים יהלומים באמצעות כ-100 חנויות תכשיטים נבחרות בארה"ב, וכן בתהליך אונליין. בפעילות המתבצעת באינטרנט, "מוכרי יהלומים" מוזמנים למלא טופס הגשה למשלוח הקודם לתשלום, למשל באמצעות FeEd, ולשלוח את היהלום שלהם למכון לבדיקה. תוך כמה ימים, נקבע "מחיר שוק נקוב" של אותו יהלום, והמוכר יכול להסכים או לוותר על העסקה, ללא עלות. אם המוכר מסכים למכור, הכספים מועברים לחשבונו בהעברה בנקאית.

 

כאנקדוטה, להלן הנתונים של יהלום עגול חסר פגמים, במשקל 0.78 קרט ובצבע G, שנמכר בתהליך של IIDV, תמורת "תספורת" של 35% במחירו. הפרטים להלן:

 

יהלומים ממוחזרים מכירה מחדש
מקור: Paul Zimnisky

חיזוק ושיפור מחירי המכירה מחדש של יהלומים מצד צרכנים, יפעלו לטובת תעשיית היהלומים הטבעיים. על התעשייה לקדם הנחה ("תספורת"), בין המחיר הקמעונאי של יהלום מלוטש למחיר המכירה מחדש שלו, כך שמחירו יהיה נמוך מעלותו של יהלום מעבדה זהה. לדוגמה, אם מחירו הקמעונאי של יהלום עגול במשקל 1.25 קרט, בצבע G, בדרגת ניקיון VS1 ובליטוש אידאלי, עומד על 8,600 דולר, ומחירו של יהלום מעבדה זהה עומד על 4,550 דולר, הרי שה"תספורת" האידאלית במחירו של היהלום המלוטש הטבעי תהיה פחות מ-47%.

 

במקרה זה, מבחינה תאורטית יש היגיון כלכלי מבחינת הצרכנים, לרכוש יהלום טבעי במקום יהלום מעבדה (להוציא עלויות הובלה או פיחות במחירו של יהלום טבעי עם הזמן, ובהנחה כי ליהלום מעבדה יש ערך מכירה מחדש נמוך, אם בכלל). כמו כן, ניתן לטעון כי מחיריהם של יהלומי מעבדה בסופו של דבר ינועו לכיוון ההנחה המקובלת על יהלומים טבעיים הנמכרים מחדש, כי זהו הסכום שהצרכן "מוכן לאפשר" לתעשייה להרוויח.

 

החששות בתעשייה

הדחייה של התעשייה מובנת, מאחר שעלייה בהיצע היהלומים הממוחזרים עלולה לפגוע בדינמיקת הביקוש/היצע של חברות הכרייה, ומאחר שהיצע היהלומים הממוחזרים לא יסייע ליצרניות המלטשות יהלומי גלם ליהלומים מלוטשים. עם זאת, ניתן לטעון כי יתרונותיה של תעשיית מחזור יהלומים רחבה יותר, עולים על המחירים שיש לשלם.

 

חברות הכרייה יוכלו להרוויח מעלייה כוללת במחירי היהלומים, בזכות מנגנון אפקטיבי יותר של מיחזור יהלומים. היצרניות יוכלו עדיין לעבוד, בליטוש מחדש של יהלומים ממוחזרים. ואילו סיטונאים וגורמים אחרים באמצע הערוץ, יוכלו לעסוק ביהלומים ממוחזרים, שיציעו הזדמנות מושכת יותר מבעבר, לאור המשך הירידה בשולי הרווח המסורתיים.

 

גבר ואשה בחנות תכשיטים
צילום: Syda Productions

ניתן לטעון גם שתמיכה בשוק חזק של מכירת יהלומים מחדש על ידי הצרכנים, היא אחת הדרכים הטובות ביותר שבהן התעשייה יכולה להפגין את שווי המוצר שלה, ולבדל עצמה לא רק מיהלומי מעבדה, אלא גם ממוצרי יוקרה מתחרים אחרים. דה בירס צריכה להמשיך ולחזק את מאמציה בתחום, ולצדה חברות מובילות אחרות בתעשייה כמו אלרוסה (Alrosa), גופים מובילים באמצע הערוץ, וקמעונאיות בעלות השפעה, כל אלו צריכים לשקול ברצינות את היתרונות הפוטנציאליים לטווח ארוך מבחינת התעשייה. רעיון זה ישתלב היטב גם בנרטיב של קידום היהלומים הגנרי, מצד איגוד מפיקות היהלומים (DPA).

 

ולסיום, חשוב להבין כי יוזמה כזו עשויה לשפר את האופן שבו תופסים יהלומים טבעיים, מבלי להציף את השוק בהיצע חדש. סביר להניח שרוב הצרכנים לא ימהרו למכור את היהלומים שלהם (מסיבות שאינן קשורות למחיר), אפילו אם שוק המכירה מחדש יהיה נזיל יותר. ועם זאת, עצם ההכרה של צרכנים, כי יוכלו למכור את היהלומים שלהם אם יחליטו לעשות זאת, תוכל בפני עצמה לממש את היתרונות הטמונים בכך מבחינת התעשייה.

 

מאת פול זימניסקי. למאמר המלא לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן