יהלומים מלוטשים לבנים צהובים יהלום מרקיזה

יציבות מחירי היהלומים המלוטשים נשמרה בנובמבר

מחירי היהלומים ברוב הליטושים הפופולאריים רשמו ירידה נוספת בנובמבר, למרות שתקופה זו של השנה אמורה להתאפיין ביציבות, אם לא בעליות מחירים. בסך הכל, מחירי היהלומים המלוטשים לא רשמו שינוי בנובמבר, זה החודש הרביעי ברציפות – כך עולה ממחירון היהלומים המלוטשים MDGT, המבוסס על מחירי עסקאות של יהלומים מלוטשים. ואולם יציבות המחירים, בעקבות תקופה ארוכה של ירידות מחירים, היא סימן מבורך של יציבות עבור תעשיית היהלומים העולמית.

 

אין שינוי במחירי היהלומים

 

מחירון היהלומים MDGT עמד על 114.71 בנובמבר, ורשם ירידה קלה מאוד לעומת 114.79 באוקטובר. מדד מחירי היהלומים רשם סדרה של ירידות קלות מאוד מאז אפריל, שהצטברו לכדי ירידה כוללת של 2.2% במהלך התקופה. מחירי היהלומים המלוטשים הגיעו לשיא בחודש מאי 2014, שבו המדד הגיע לרמה של 142.3, ומאז יולי 2014 מצויים בירידה עקבית, במשך 41 חודשים ברציפות. בחישוב שנתי, המדד ירד ב-2.6%, והשלים שלוש שנים של ירידות מחירים על בסיס שנתי. הפעם האחרונה שבה נרשמה עלייה שנתית במדד הייתה בנובמבר 2014.

 

במהלך 40 חודשי הירידות במחירי היהלומים, מדד MDGT ירד בסך הכל ב-19.4%. מדד המחירים MDGT מבוסס על מחירי עסקאות סיטונאיות ביהלומים שמשקלם 1-30 נקודות, ונועד בעיקר לשוק הסיטונאי.

 

מחירון יהלומים לפי משקל
צילום: MDGT
מחירון יהלומים מחירי יהלומים
צילום: MDGT
השוואת מחירי יהלומים שנתית
צילום: MDGT

 

מהמחקר שלנו עולה כי יש ביקושים בשוק, וכי מורגש ביקוש ליהלומים מצד קמעונאים המחפשים למלא הזמנות. עם זאת, הביקוש לא מוביל לעליות מחירים, ומדובר בהתנהגות לא שגרתית של השוק. למה המחירים לא עולים במקביל לביקוש? ראשית, מפני שצרכנים לא מוכנים לשלם מחירים גבוהים יותר. הקמעונאים, שלא יכולים לדרוש יותר, לא מוכנים להתייקרות של המחירים הסיטונאיים. האופן שבו הצרכנים מכתיבים את המחירים מורגש לכל אורך שרשרת האספקה.

 

שנית, בידי סיטונאי ויצרני יהלומים באמצע הערוץ של שרשרת היהלומים קיים מלאי גדול בכמה תחומים מרכזיים. למשל, נרשמה עלייה במלאי של יהלומים עגולים במשקל 1 קרט, בצבע D ועד J, ובכל דרגות הניקיון, למרות שמדובר בתקופה שבה המלאי לרוב יורד. אנחנו יודעים שניכר ביקוש ליהלומים עגולים במשקל 1 קרט, אך עם זאת נראה כי הביקוש נמוך מההיצע. המשמעות היא כי לסיטונאים אין כוח מיקוח להעלות מחירים. במקביל, חשוב לזכור כי הביקוש רושם עלייה חדה בדצמבר, וכי רמות המלאי הגבוהות הללו עשויות לרדת עד סוף השנה.

 

מבחינה היסטורית, מחירי היהלומים המלוטשים רושמים שינוי קל מאוד באוקטובר, ונוטים לעלות בנובמבר, עם העלייה בביקוש מצד קמעונאים בעונת החגים. ההתנהגות המחזורית מגיעה לשיא בדצמבר, עם עלייה במחירי היהלומים המלוטשים. היקף העליות במחירי המלוטש בדצמבר עומדת ביחס ישיר לעוצמת הביקוש הצרכני לתכשיטי יהלומים. ועם זאת, המחירים היו אמורים להיות חזקים יותר באוקטובר. העובדה שזה לא קרה, מצביעה על כך שהקמעונאים מפגינים זהירות בשלב זה. לאור העובדה שמחירי היהלומים לא עלו בנובמבר, השוק צריך לנקוט בזהירות.

 

מחירון יהלומים מחירי יהלומים
צילום: MDGT

 

בשנתיים האחרונות, מחירי היהלומים המלוטשים רשמו רק שלוש עליות מחירים חודשיות, האחרונה שבהן בחודש מרץ. הירידות החודשיות הפכו לנורמה בשנים האחרונות, למרות שבחישוב חודשי המחירים נתונים ליותר תנודתיות, ואילו חישוב שנתי מנטרל את השפעת העונתיות.

 

נמשכת הירידה במחירי קטגוריות מבוקשות

 

מחירון MDGT מורכב מביצועי מחירים של סוגי יהלומים שונים, בטווחי משקל רבים ושונים, מ-1 קרט ומעלה. בחודש נובמבר, נרשמה עלייה חד-ספרתית נמוכה במחיריהם של יהלומים רבים במשקל 1 קרט ומעלה. המחירים של יהלומים מלוטשים במשקל 2 קרט רשמו בנובמבר עלייה חודשית של 2% לעומת אוקטובר, ואילו המחירים של יהלומים במשקל 5 קרט ירדו ב-0.9%.

 

יהלומים במשקל נמוך מ-1 קרט סבלו מירידות חודשיות חזקות במחירים. מחירי השלישים (0.30-0.39 קרט) ירדו ב-2.2%, בחודש השני ברציפות שבו נרשמה ירידה, לאחר כמה חודשים של עליות מחירים. מחירי היהלומים במשקל חצי קרט ירדו ב-1.7%. המחירים של יהלומים מלוטשים במשקל 0.70-0.89 קרט איבדו בנובמבר 2.3% מערכם.

 

מחירון יהלומים עגולים
צילום: MDGT
מחירון יהלומים עגולים
צילום: MDGT

 

סיכום

 

המשך החולשה ארוכת-הטווח במחירי היהלומים המלוטשים היא בעיה מתמשכת. הדגשנו זאת שוב ושוב. השיפור בביצועים בכמה טווחי גדלים הוא בגדר חדשות טובות. עם זאת, ירידת המחירים של יהלומים קטנים יותר אינה חיובית, ובמיוחד הירידה במחירי יהלומים שמצויים בלבה של פעילות הייצור בתעשיית היהלומים, שבהם מתמקדת רוב העבודה. בחודש שעבר, כתבנו כי המבחן האמיתי לביקוש ולגמישות המחירים יהיה בעונת החגים בחודשים נובמבר ודצמבר. הציפייה היא כי המחירים יעלו בחודשיים האחרונים של השנה. עד כה, לא מדובר בעונת חגים טובה במיוחד מבחינת מחירים. אם המגמה תימשך בדצמבר, ייתכן כי שרשרת אספקת היהלומים תיאלץ לבחון מחדש את גישתה לשוק הצרכני, ולבצע כמה שינויים משמעותיים כדי לחזק את הביקוש מצד הצרכנים.

 

מחירון יהלומים מלוטשים
צילום: MDGT

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן