ליטוש יהלומים בורסה ישראל

ענף היהלומים בישראל: סיפור אהבה

אהבה היא, קרוב לוודאי, הבסיס לקשר האמיץ שנרקם עם השנים בין העם היהודי וענף היהלומים. ראשיתה של אהבה זו בתנ"ך, שם מוזכרת לראשונה המילה "יהלום", כאחת מאבני החן המעטרות את בגדי הכוהן הגדול. ספק אם מדובר באבן החן המוכרת לנו כיום, אך דבר אחד בטוח: המילה "יהלום", וההבטחה הגלומה בו, מלוות את המורשת היהודית כבר מראשיתה.

צפו: 30 שניות על ליטוש יהלומים בישראל

 

 

הקשר בין עם הנצח לסמל האהבה הנצחי התחזק בימי הביניים. תחת שלטון הכנסייה, נאסר על יהודים לרכוש אדמות ולעסוק בחקלאות וענפים רבים נוספים. בלית ברירה, הם פנו לתחומי הפיננסים והמסחר, כולל באבני חן יקרות. כמיעוט נרדף, יהלומים הציעו ליהודים דרך לשמר עושר, ולהעבירו ממקום למקום בעת צרה.

 

באותם ימים, לא היה פשוט להעביר יהלומים בבטחה ממקום למקום, ולוודא שהתשלום יתקבל. אולם יחסי האמון והקירבה בין קהילות יהודיות ברחבי אירופה סייעו בכך, ואפשרו למסחר היהלומים לשגשג – תחילה בהולנד ובלגיה, ולאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה גם בלונדון.

היהלומים עולים ארצה

 

בארץ ישראל, הקשר בין העם היהודי לעולם היהלומים הלך והתמסד. כבר ב-1905, הציעו יהלומנים מבלגיה והולנד לסייע בשיקום הקהילות היהודיות שנפגעו בפרעות קישינב, על ידי לימוד מקצועות היהלומים. חמש שנים לאחר מכן, שלחו סוחרים מאנטוורפן מכונות ליטוש לירושלים, אך לא הפעילו אותן בשל לחצים שהופעלו עליהם. המכונות חזרו לפעול לקראת סוף שנות ה-30, אז גם ביטל המנדט הבריטי את המכס על ייבוא יהלומי גלם לישראל.

 

מלטש יהלומים
צילום: מכון היהלומים הישראלי

באותן שנים, יהלומנים רבים הגיעו מאירופה לישראל, וסייעו לפתח את הענף. הם הקימו את "מועדון היהלומים א"י" בפינת הרחובות הרצל ואחד העם בתל אביב, ולקראת סוף העשור נפתחה המלטשה הראשונה בנתניה, שעתידה להפוך ל"עיר היהלומים". ב-1946, הוקמה בורסת היהלומים הישראלית, ועברה לרחוב אחוזת בית 3 בתל אביב. שנתיים לאחר מכן, הוקם מרכז בן 800 חברים, שאיגד שלושה ארגונים: מועדון היהלומים הא"י, בורסת היהלומים והאגודה לפיתוח מקצוע היהלומים.

 

בשנותיה הראשונות של מדינת ישראל, התעשייה ההתאוששה ממלחמת השחרור, והחלה לקבל הקצאות גלם מדה בירס. הבורסה הצטרפה לפדרציה העולמית של בורסות היהלומים, ומפעלי ליטוש הוקמו בעיירות פיתוח. בשנות ה-60, נחתם הסכם עם דה בירס, שהפך את ישראל למובילה עולמית במכירת אבני מלס. לקראת סוף אותו עשור, הבורסה עברה לרמת גן, והפכה למרכז עולמי לסחר ביהלומים. בשנות ה-70, הענף ייצא לראשונה יהלומים בסכום של מעל מיליארד דולר בשנה, ולקראת סוף שנות ה-80 סכום זה הוכפל, למעל 2 מיליארד דולר בשנה.

 

אולם הגלם
צילום: דני ארוסי

מובילים את הענף

 

בשנות ה-90, האהבה של ישראל וענף היהלומים המשיכה להוליד פירות: ב-1995 חנך מכון היהלומים מרכז טכנולוגי חדשני, וב-1998 נחנך אולם המסחר ביהלומי גלם. מאז תחילת האלף השלישי, ישראל הפגינה מנהיגות עולמית בתחום היקר ללבה. היא הייתה הראשונה לאמץ את תהליך קימברלי שחיסל את תופעת "יהלומי המריבה", ולחתום על קוד אתי ראשון מסוגו למסחר ביהלומים. בנוסף, בשנים אלו נחנך מרכז ייצור מודרני, נפתח מרכז המכרזים הבינלאומי, הוקם אתר אינטרנט למסחר ביהלומים מישראל בשם Get Diamonds, והוצגו יוזמות רבות נוספות, שהבטיחו לחזק את מעמדה המוביל של ישראל בענף העולמי. והן בהחלט מקיימות את ההבטחה.ד

 

בורסת היהלומים ברמת גן
צילום: מכון היהלומים הישראלי

סיפור על אהבה ויופי

 

יהלומים מלווים את סיפורו של העם היהודי במשך מאות שנים. הם סייעו ליהודים לצלוח תקופות של רדיפה, סייעו במימוש חזון המדינה היהודית, ותורמים עד ימינו תרומה מכרעת לכלכלת ישראל.

 

ההיסטוריה, הקשר העמוק, המיומנות והניסיון מבטיחים כי הקשר העמוק של העם היהודי לעולם היהלומים רק יתחזק עם השנים. אותה אהבה תמשיך להיטיב עם העוסקים במלאכה, לחזק את הכלכלה המקומית, וללוות את העם היהודי בכל מקום. כי כשמדובר בעם היהודי ועולם היהלומים, "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה, ונהרות לא ישטפוה".

יהלום צהוב בליטוש לב
צילום: קאשי

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן