טכנולוגיית בלוקצ'יין

10 חידושים ששינו את תעשיית היהלומים

ענף הכרייה, שהיה מאז ותמיד מקור לחדשנות, ממשיך לחתור ללא הרף להגברת הבטיחות והיעילות, ולצמצום השפעתו על הסביבה. חברות כרייה ברחבי העולם נקטו עם השנים בצעדים רבים, שחלקם הובילו לשינויים יסודיים בענף היהלומים. להלן עשרה מהשינויים המובילים שנרשמו בענף עם השנים:

 

1. ריו טינטו (Rio Tinto) הציגה משאיות גרר ללא נהג, שפועלות 1,000 שעות נוספות, ועלות ההטענה והגרירה באמצעותן נמוכה ב-15% ממשאיות גרר רגילות. משאיות אלו מהוות כ-20% מצי המשאיות הנוכחי של ריו טינטו בפילברה (Pilbara), אוסטרליה.

 

2. העופרה במכרה היהלומים סטאר (Star) בדרום אפריקה מפונה נכון להיום באופן ידני, ומדובר בפעילות יקרה במונחי עלות וזמן עבודה. על פי התכנון, המכרה יישם שיטה חדשה לפינוי עופרה באמצעות קילוחי מים, שתצמצם את עלות וזמן הפקת היהלומים, ותגן טוב יותר על יהלומים גדולים. החברה מאמינה כי כך תוכל להגדיל את דירוג הפקת היהלומים במכרה מ-40 ל-55 קרט יהלומים לטון עופרה.

 

גם מכרה סדיבנג (Sedibeng) בדרום אפריקה מתבסס על המומחיות הרבה של חברת פטרה (Petra) בשירותי הנדסה ופעילויות כרייה תת-קרקעיות, במטרה לשפר את הפרודוקטיביות של שני מכרות היהלומים, ולפתח עוד את הפעילויות בהשקעה נמוכה יחסית.

 

מפעל הפרדה יהלומים קולינן דרום אפריקה
צילום: Petra

 

3. במכרה היהלומים מרלין (Merlin) באוסטרליה ניסו בכל דרך לשפר את הפקת היהלומים. מכונת המיון XRT, שהחברה הכניסה לשימוש, מעבדת כעת את קימברליט היהלומים במכרה, ומתמקדת בין היתר בהפקתם של יהלומים גדולים.

 

4. חברת אלרוסה (Alrosa) רשמה פטנטים רבים כחלק מעבודת המחקר והפיתוח בשנים 2016/17.

 

החברה-הבת של אלרוסה, Scientific Research Exploration Company, פיתחה מתודולוגיה חדשנית להערכת התכולה של סלעי קימברליט מקומיים, על בסיס מחקר מקיף.

 

אלרוסה, בשיתוף המכון הטכנולוגי TISNCM, פיתחה גם סדרת כלים חדשניים לניתוח יהלומים מלוטשים ותכשיטי יהלומים. המכשיר, הקרוי גלאי היהלומים של אלרוסה, מסוגל לזהות יהלומים טבעיים, יהלומים סינתטיים, יהלומים מטופלים, וחיקויי יהלומים כגון קוביה זירקונית, מויסאנייט ואחרים.

 

מיון יהלומים של אלרוסה
צילום: אלרוסה

 

5. לראשונה בתעשייה, דה בירס השיקה את מכשיר SQUID – כלי טכנולוגיה מוטסת הפועל במקומות שבהם קשה להפעיל מערכות מחקר מסורתיות. המכשיר מתעד את השינויים במרכיבי השדות המגנטיים של כדור הארץ. במחקר המבחן הראשון בצפון קייפ בדרום אפריקה, זיהה המכשיר אנומליה שמאוחר יותר התגלתה כסלע קימברליט.

 

ייצור יהלומים

 

ייצור היהלומים רשם בעשורים האחרונים כמה התפתחויות גדולות, שניצלו את הטכנולוגיה לשדרוג פני התעשייה. אין ספק שהתעשייה עברה דרך ארוכה, מהשיטות העתיקות שהיו נהוגות בעבר, עד מתקני הייצור ההייטקיים של ימינו.

 

6. בנוסף לטכנולוגיות היהלומים הרבות של שרין, החברה מילאה תפקיד מרכזי בשילוב הטכנולוגיה בענף ייצור היהלומים, והשיקה לאחרונה את מערכת מטאוריט (Meteorite), הממפה תכלילים ביהלומים קטנים מאוד, במשקל של עד 0.35 קרט.

 

7. דה בירס פיתחה כלי אוטומטי למיון וסריקת אבני מלס (Melee), הסורק יהלום תוך שנייה, ובכך הגבירה את הפרודוקטיביות. מעבדת דירוג היהלומים של דה בירס בסוראט, הודו, המסוגלת לעבד מדי שנה יהלומים בשווי של למעלה מ-500 מיליון דולר, מציעה שירותים נוספים, ובהם זיהוי יהלומים סינתטיים, חיקויים וטיפולים.

 

קימברליט דה בירס
צילום: דה בירס

 

פרסום

 

הפרסום הוא חלק מהתעשייה מאז הימים שבהם דה בירס נכנסה לתמונה. .

 

8. דה בירס וקמפיין הקידום הגנרי שלה, "יהלום הוא לנצח" (A diamond is forever), תמכו בתעשייה במשך שנים רבות. כיום המותג פוראברמארק (Forevermark) של דה בירס ממשיך את הפרסומות, אבל מתמקד במותג עצמו.

 

9. איגוד מפיקות היהלומים (DPA) לקח על עצמו את פעילות קידום היהלומים הגנרי, באמצעות קמפייני פרסום בשווקי צרכנות מרכזיים, כגון ארה"ב, סין, הודו ועוד.

 

קמפיין יהלומים עולמי DPA
צילום: Youtube: Real is a Diamond

 

שיווק ומכירות

 

פעילויות השיווק והמכירות של התעשייה אמנם אומצו באיחור, אך צוברות תאוצה עם השנים, במקביל להתפתחות התעשייה. עם צמיחתה המהירה של תעשיית אבני החן והתכשיטים הגלובלית, עלה גם הצורך לשפר את השיווק המקצועי של מוצרי היוקרה הללו.

 

10. יוזמת טכנולוגיית הבלוקצ'יין (blockchain) הראשונה של דה בירס נועדה לחזק את האמון ביהלומים ובתעשיית היהלומים, ונועדה להבטיח כי היהלומים הרשומים בפלטפורמה הינם טבעיים, ואינם חשודים כיהלומי מריבה. דה בירס משתפת פעולה עם גופים מובילים מהתעשייה ומתחום הטכנולוגיה, כדי להבטיח שהפלטפורמה תהיה כוללנית, ותשרת בעתיד את הצרכים של כל המשתמשים האחרים.

 

ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde), עורך חטיבת אסיה, Rough & Polished. למאמר באנגלית לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן