יהלומים עגולים מלוטשים כסף

כך רואים המשקיעים את שוק היהלומים בימינו

חברת היהלומים הרוסית אלרוסה (Alrosa) מסרה לאחרונה, במהלך יום למשקיעים שנערך ב-18 במרץ, כי אחת השאלות השכיחות בפגישות אישיות עם משקיעים נוגעת להשפעתם העתידית של יהלומים "סינתטיים" על העסקים.

 

שלושה ימים לאחר מכן, נערך דיון אנליסטים בעקבות פרסום הנתונים של חברת היהלומים מאונטן פרובינס (Mountain Province) לשנת 2018. מנהל תיק השקעות ביטא באותו דיון את הסנטימנט הרווח בקרב משקיעים מוסדיים, בנוגע למצבה הנוכחי של תעשיית היהלומים. הוא התייחס לאיום מצד יהלומי המעבדה על ענף היהלומים הטבעיים, ואמר כי "אני אמנם מעריך את הניסיונות לעקוף את הנושא של יהלומי מעבדה… לדעתי כולנו צריכים פשוט לקבל את העובדה שההתפתחות הטכנולוגית תימשך, הקדמה הטכנולוגית לא תעצור, ויהלומי מעבדה ימשיכו להתחזק". הוא אף ציין כי לצעירים מדור המילניום ('מילניאלס') "לא אכפת אם מדובר ביהלום מעבדה או ביהלום טבעי… אם הוא נוצץ, נראה טוב ומדובר ביהלום".

 

מניות חברות כריית יהלומים
מקור: Paul Zimnisky

התסכול מובן לכל משקיע שחשוף לענף בשנים האחרונות. ועם זאת, הסנטימנט ירד לרמה שמרמזת כי תעשיית כריית היהלומים לא תשרוד – וזו כבר ככל הנראה הנחה מוגזמת.

 

אמת, יהלומי מעבדה ינגסו באופן בלתי נמנע בנתח שוק של יהלומים טבעיים, במיוחד במחירים נמוכים יותר, בדיוק כפי שעשו אבני מואסנייט (moissanite) וזריקוניה קובית (cubic zirconia). עם זאת, היקף התופעה עדיין לא ברור, ויהיה תלוי לא רק בהצלחת מאמצי השיווק של תעשיית יהלומי המעבדה, אלא גם בתעשיית היהלומים הטבעיים, שהוכיחה בעבר יכולת התאוששות מהירה וגמישות מרשימה.

 

משאית כריית יהלומים זימבבואה
צילום: fivepointsix / shutterstock.com

מבחינה היסטורית, יהלומים טבעיים תמיד היו מושא לקנאה בתעשיית היוקרה: החדירה שלהם לשוק חסרת תקדים, והם נחשבים לאחד מפריטי היוקרה שכמעט כל אישה (אמריקאית לפחות) תקבל כמתנה במהלך חייה. קשה לבנות מעמד כזה, ולא פחות קשה לשמור עליו – במיוחד בעידן הפוסט-מונופוליסטי של דה בירס (De Beers), ובהיעדר הקמפיין "יהלום הוא לנצח" (A Diamond is Forever).

 

תעשיית היהלומים מתמודדת עם אתגר, כיצד לשמור על אחוזי החדירה של התעשייה בשווקים מפותחים, ובמקביל לרשום צמיחה חדשה בשווקים מתפתחים, מהם שניים (הודו וסין) המסוגלים לעקוף בסופו של דבר את ארה"ב. במקביל, התעשייה צריכה להתחרות ביהלומי מעבדה. ועם כל זאת, נראה כי תעשיית היהלומים הטבעיים לא הולכת לשום מקום בזמן הקרוב.

 

תחזית אספקת יהלומי גלם
מקור: Paul Zimnisky

היצע היהלומים הטבעיים צפוי לרדת השנה, וימשיך להתכווץ בהדרגה לפחות עד 2021. מגמה זו צפויה לסייע למחירי היהלומים ולחברות הכרייה כאחד. ירידות המחירים בחמש ומשהו השנים האחרונות הובילו לירידה טבעית בהיצע, המתקרב לרמות רגילות, לעומת שיא ההיצע שנרשם ב-2017, בעידן שלאחר המשבר הכלכלי. יש לציין גם שאמצע הערוץ ההודי צמצם בצורה ניכרת את המינוף הרב-שנתי, וכי מלאי היהלומים הנוכחי בהודו מתקרב אף הוא לרמות רגילות יותר.

 

בנוסף, למרות חששות מקרו-כלכליים רבים ברמה הגלובלית, הביקוש העולמי ליהלומים נכון להיום יציב למדי. חברת התכשיטים הגדולה בעולם, טיפאני ושות' (Tiffany & Co.), צופה עלייה חד-ספרתית קלה במכירות ב-12 החודשים שיסתיימו ב-31 בינואר 2020. חשוב לציין כי טיפאני אינה מוכרת יהלומי מעבדה. גם חברת התכשיטים הגדולה בסין רבתי, צ'או טאי פוק (Chow Tai Fook), פתחה מספר שיא של חנויות חדשות במהלך שנת הכספים האחרונה, שהסתיימה ב-31 במרץ 2018, ובכך הביעה אמון ברור בפוטנציאל הצמיחה של השוק. גם צ'או טאי פוק אינה מוכרת יהלומי מעבדה.

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

לסיכום, הביקוש העולמי היציב ליהלומים טבעיים, ותנאי ההיצע הנוחים למדי, אמורים להמשיך ולתמוך במחירי היהלומים ובחברות המפיקות אותם – במיוחד אלו שמנהלת פעילויות כרייה בסיכון מופחת, ובעלות חובות ברמה סבירה הניתנת לניהול.

 

פול זימניסקי. למאמר המקורי לחצו כאן 

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן