יהלומים עגולים מלוטשים כסף

השקעה ביהלומים: אפיק סולידי ויציב

הגרף לפניכם מציג שלושה מחירוני יהלומים: RAPI ליהלומים במשקל 1 קרט של רפפורט, מחירון היהלומים של IDEX, ומחירון MDGT של מרקורי (Mercury). שלושת המדדים עוקבים אחר מחירי יהלומים, ובאופן כללי מצביעים על אותו כיוון. השינויים ביניהם נובעים מהבדלים במתודולוגיה וביעד המעקב. הם נבדלים בעיקר ברמת המיקרו. ברמת המקרו, המגמות הכלליות כמעט זהות: המחירים עלו עד אמצע 2011, רשמו ירידה חדה ואז התייצבו באמצע 2012, לפני שירדו שוב ואז טיפסו קצת עד סוף 2015. מנקודה זו ואילך, נרשמת מגמת ירידה מתמשכת, גם אם קלה, שממשיכה עד ימינו.

 

מחירונים יהלומים השוואת מחירים
צילום: Mercury Diamonds

 

לא מפתיע ששלושת המדדים נראים כך, כי כולם עוקבים אחר מחירי אותה סחורה – יהלומים.

 

אנחנו נוטים לייחס לכמה כוחות השפעה על השינויים במחירי הסחורות: היצע, ביקוש, ספקולציות, ומגמות כלליות בשוק. שלושת הכוחות הראשונים פשוטים להבנה, ומשמעותו האמיתית של הכוח הרביעי היא שכאשר הכלכלה צונחת או מזנקת – כפי שהיא עושה היום – יש לכך השפעה משמעותית על מחירי הסחורות, שמבטאים את מצבה. באופן כללי, זה נכון לכל המדדים – בין אם מדובר בשווקי המניות, באגרות חוב (אג"ח), במחירי הדיור ועוד – ולכן מקובל להתייחס אליהם כאינדיקטורים כלכליים. על כן, כאשר שוק מניות מצוי בירידה, גם המניות בבורסות אחרות נוטות לרדת, כמו גם האג"ח, וכשזה מגיע לכיס הצרכנים, זה מוביל לירידה גם במחירי הדיור. אך האם זה תמיד נכון? האם זה נכון לכל הסחורות? האם כולן מושפעות באותה מידה?

 

התשובה הפשוטה היא לא. המדדים לא נעים בתיאום מלא, וגם אם הם משקפים מגמות כלכליות דומות, הם עשויים לרשום שינויים בשיעור שונה. זהב, למשל, הוא היעד שאליו נוהרים המשקיעים כשנרשמת ירידה בשווקי המניות. כפי שמראה הגרף לפניכם, כשפרץ משבר הסאב-פריים באוקטובר 2008, נרשמו ירידות בשווקי הדיור והמניות, ואילו מחירי הזהב התחילו במהרה לעלות. עם השיפור במצב הכלכלה, מחיר הזהב ירד, לאחר שמשקיעים משכו את כספם מהזהב, והשקיעו שוב במקומות אחרים, כמו שוק המניות.

 

מחירי זהב דיור s&p
צילום: Mercury Diamonds

 

כאשר אנחנו משווים את מחירי היהלומים למחירי מתכות יקרות, אנחנו נתקלים במגמה שונה למדי. זהב, כסף, פלטינה ויהלומים נוטים באופן כללי לרשום עליית או ירידת מחירים במקביל. ההבדל הגדול הוא בשיעור התנודות במחיר. עם זאת, החלק המעניין ביותר הוא כי במחירי המתכות היקרות נרשמת תנודתיות משמעותית יחסית, ואילו מחירי היהלומים יציבים מאוד, כפי שמראה הגרף לפניכם.

 

יציבות המחירים של יהלומים מלוטשים היא מצד אחד מפתיעה מאוד, כי אחרי הכל מדובר בקנייה לפי בחירה, ולא בהכרח. לא מדובר כאן באורז או בביגוד. כשהכלכלה מצויה בתקופה קשה, והצרכנים מהדרים חגורות, ניתן היה לצפות כי המחירים ירשמו צלילה חופשית. אלו אינם פני הדברים.

 

מחירי יהלומים מתכות יקרות
צילום: Mercury Diamonds

 

חוק בסיסי באסטרטגיות השקעה הוא לא לשים את כל הביצים בסל אחד. מדוע לסכן את כל הכסף על מניה אחת שעלולה לרדת ולהעלים את חסכונותיך, כשאפשר לקנות סל מניות ולחלק סיכונים. היגיון זה תקף גם במקרו-כלכלה – מדוע להחזיק רק במניות, כששוק המניות בכללותו עלול להתרסק, כפי שעשה שוב ושוב בעבר. מבחינה הגיונית, זה עלול לקרות שוב, ועל כן טבעי לחפש גידור. הנטייה של כמה כלים כלכליים לעלות או לשמור על יציבות בתקופות של האטה כלכלית היא כמובן מגמה כלכלית חשובה, כי היא מאפשרת למשקיעים להוסיף אלמנטים זהירים לתיק ההשקעות שלהם.

 

זה מחזיר אותנו ליהלומים. לעומת שוק המניות, שוקי ההון או שווקי סחורות אחרים, מחירי היהלומים מפגינים יציבות, ואינם סובלים מהתנודתיות הפרועה שממנה סובלים רוב אפיקי ההשקעה האחרים. כפי שמראה הגרף לפניכם, אפיק השקעות נוסף ששומר על יציבות בדומה ליהלומים הוא אג"ח. אג"ח נחשבות לאופציית השקעה שמרנית, שמוסיפים לתיקי השקעות כדי להפחית את מידת הסיכון.

 

מחירי יהלומים מדדים כלכליים
צילום:Mercury Diamonds

 

רמת התיאום בין כלים כלכליים שונים היא בעלת חשיבות למשקיעים, שרוצים לגוון את תיקי ההשקעות שלהם, ולהגן על עצמם מירידה חדה ומקיפה. זהו אחד מכוחות המשיכה העיקריים של אג"ח. ועם זאת, אג"ח אינן נטולות סיכון, במיוחד בימים של חוסר יציבות כלכלית. מנפיקת האג"ח עלולה לסבול מהירידות בשוק, לא לעמוד בתשלום חובותיה, או אפילו לגלוש לחדלות פירעון. זה נכון גם במקרה שבו נרשמת ירידה בדירוג האשראי של חברה. משקיעים אמנם יכולים להפחית סיכון על ידי השקעה באגרות חוב רבות ושונות מענפים שונים, אך עדיין רוצים למצוא כמה אפיקי השקעה נוספים, מעבר לאופציות הרגילות. זו הסיבה לכך שמשקיעים רואים ביהלומים אופציה אפשרית לשימור עושר.

 

אם נבחן יחד אפיקי השקעות שונים רבים – מניות, אג"ח, מתכות יקרות וסחורות אחרות – ונשווה אותם לזהב, נראה כי יהלומים  נהנים יחסית מיציבות, מהיעדר תנודתיות פרועה, ואינם נתונים לחסדי דירוגי אשראי או ליכולתה של חברה לשלם את חובה. מדובר למעשה בסחורה סולידית.

 

מחירון יהלומים מחירי סחורות
צילום: Mercury Diamonds

 

ליהלומים יש חסרונות משלהם. ראשית, יש את נושא גילוי המחירים, והיכן ניתן לסחור בהם. מדובר בשני יסודות חיוניים לכל כלי השקעה. עם זאת, אנחנו לא רחוקים משם. מעקב מחירי היהלומים של מרקורי, למשל, מספק טבלאות מחירים לכל מי שרוצה לדעת מה המחירים של כל יהלום, ללא קשר למאפיינים הספציפיים שלו. וככל שהחיפוש יותר מפורט, כך התוצאות יותר מדויקות. זה מותיר אותנו עם צורך בפלטפורמת מסחר, שאינה קיימת בשלב זה.

 

אם נקדיש את עצמנו לנושא, נפתח כלי הדרכה, ונספק ידע ברור ופרטים מדויקים על יהלומים, נבצע צעדים חשובים לקראת קידום שוק מסחר פתוח למשקיעים. לא ניתן להפריז בחשיבותו של פורום כזה. הוא לא רק יספק לנו אפיק מכירה נוסף ליהלומים, אלא גם ישחק תפקיד חשוב בשמירה על שוק היהלומים בימים של האטה כלכלית. מבחינת תעשיית היהלומים, זה עשוי להיות שינוי מרענן.

 

מאת אהוד לניאדו. למאמר באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן