אלכסנדר פון הומבולדט יהלומים

יהלומים בראי ההיסטוריה: 191 שנה למציאת היהלום הראשון ברוסיה

רוסיה נחשבת לאחת ממפיקות היהלומים הגדולות בעולם. 99% מהיהלומים המופקים ברוסיה מגיעים ממחוז יקוטיה בסיביר, ורק 1% מגיעים מהרי אורל. אולם בטרם התגלו יהלומים ביקוטיה, כל היהלומים ברוסיה נכרו באזור הרי אורל, שנחשבו לערש היהלומים במדינה. אך כיצד התגלו היהלומים בהרי אורל, שמקור הקימברליט בו לא ידוע עד היום?

 

הרקע לחיפושים

 

במאה ה-18 רוסיה הייתה אחת היצואניות הגדולות בעולם של עפרות, ויצרנית הברזל המובילה בעולם. אך העבודה במכרות נוהלה בשיטה הפיאודלית, בדרכי ייצור מיושנות, וחלק מהמכרות הידלדלו. הצאר ניקולאי הראשון יזם מסע מחקר לגילוי מחצבים חדשים והזמין למשימה זו את האיש המפורסם ביותר בתקופתו, אלכסנדר פון הומבולדט (1769-1859). הומבולדט, מפקח מכרות לשעבר ובעל בקיאות עמוקה בגיאולוגיה, הוזמן לביצוע מחקר שנועד לאתר זהב, פלטינה ומתכות יקרות ערך לכרייה ברחבי האימפריה הרוסית.

 

בין יהלומים למרבצי זהב

 

הומבלדט הבחין בשנות עבודתו כי כמה מחצבים מופיעים לרוב זה לצד זה. פעמים רבות, התגלו יהלומים במרבצי זהב ופלטינה. הומלבדט, שבידיו היה מידע גיאולוגי מפורט ממסעו בדרום אמריקה, יישם את ידיעותיו ברוסיה. מרבצי הזהב והפלטינה בהרי אורל היו דומים לאלו שבדרום אמריקה, ולכן הומבולדט היה משוכנע שיש יהלומים ברוסיה. הוא היה כה משוכנע, עד כי במהלך פגישתו עם הצארינה אלכסנדרה בסנט פטרסבורג, הבטיח לה שימצא עבורה יהלומים במסעו.

 

גילוי היהלום הראשון ברוסיה

 

בכל מכרה שעבר במסעו, חיפש הומלבודט יהלומים, תוך שהוא מסנן את האדמה ובודק אותה בזכוכית מגדלת. כולם חשבו שהוא משוגע, ואחד הקוזקים שליוו אותו קרא לו בשם "הנסיך הפרוסי המשוגע הומפלוט". אך הומבולדט הצליח להדביק אחדים מבני החבורה שליוו אותו בשיגעון.

 

מכרה יהלומים רוסיה סיביר
צילום: Alrosa

 

אחד מהם היה הרוזן פולייה, מכר של הומבולדט שהצטרף למשלחת כדי להגיע לאחוזה של רעייתו ליד יקטרינבורג. ב-1 ביולי 1829, פולייה עזב את המשלחת לאחוזה, שבשטחה היו מכרות זהב ופלטינה. בהשפעתו של הומבולדט, ציווה על אנשיו להתחיל מיד בחיפוש אחרי אבן החן היקרה. כמה שעות לאחר הגעתו, התגלה היהלום הראשון באורל. פולייה פירסם את הידיעה, ותוך חודש התגלו ברוסיה 37 יהלומים. התחזית של הומבולדט התגלתה כמדויקת.

 

כריית יהלומים מסחרית ברוסיה

 

לאורך השנים התגלו יהלומים בודדים באזור הרי אורל, אך רק ב-1973 נערכו במקום חיפושים שיטתיים, שהובילו לכרייה כלכלית. אולם עד היום, לא התגלה מקור הקימברליט שבהרי אורל.

 

ב-1954 איתרה הגיאולוגית לאריסה פופוגאייבה את ארובת הקימבלריט הראשונה זארניצה, בלב הערבות הקפואות של סיביר. שנה לאחר מכן, התגלו ארובות מיר ודאצ'ניה, ממרבצי הקימברליט הגדולים בעולם, הפועלים עד היום. רוסיה נחשבת לאחת מפיקות היהלומים הגדולות בעולם.

 

מיהו אלכסנדר פון הומבולדט

 

פון הומבולדט, שתואר בפי בני דורו כ"אדם המפורסם בעולם אחרי נפוליאון, והאדם הדגול ביותר מאז המבול", היה בן למשפחה רוסית אריסטוקרטית ועשירה. בצעירותו יצא למסע מסוכן באמריקה הדרומית, וחזר עם ראיית עולם חדשה. הוא כתב עשרות ספרים שפורסמו בתריסר שפות, והיו כה פופולריים עד כי אנשים שיחדו מוכרי ספרים בעבור זכות הקדימה לרכישת עותקים. הוא חי בפריז ובברלין, כתב כ-50,000 מכתבים, וקיבל מספר מכתבים כפול.

 

הוא נודע כבעל זיכרון פנומנאלי, והיה מסוגל לבצע השוואות בין ממצאים שגילה באתרים שונים. בין היתר, הוא המציא את האיזותרמות – קווי הטמפרטורה שרואים במפות מזג האוויר, גילה את קו המשווה המגנטי, והעלה את הרעיון לאזורי צמחיה ואקלים. הוא היה גם המדען הראשון שדיבר על שינויי אקלים לרעה בשל מעשי האדם.

 

הוא נחשב לדמות נערצת על ידי מדענים כמו דרווין, הוגי דעות כמו גתה, מדינאים כמו סימון בוליבר, ועוד. רעיונותיו חוללו מהפכות בתחומי המדעים, האקולוגיה, הפוליטיקה והאמנות.

 

עד היום קרויים על שמו יותר דברים מאשר על שם כל אדם אחר בהיסטוריה: ערים, נהרות, אגמים, רכסי הרים, פארקים, מפלים, מאות צמחים ובעלי חיים, זרם באוקיינוס ואפילו "מארה הומבולדיום" – אזור בירח.

 

מאת איריס הורטמן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן