indian bride art 8327719

הודו תתמקד ביצירת ביקוש ליהלומים ותכשיטים

ויפול פ. שאה (Vipul P Shah), המכהן כסגן יו"ר המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו (GJEPC), מכהן גם כמנכ"ל חברת Asian Star. שאה, בעל ניסיון עשיר בתעשיית היהלומים, הפך את Asian Star לאחת מחברות היהלומים המובילות בהודו, ובמקביל תומך בפעילויות שנועדו לקדם את תעשיית היהלומים ההודית בכללותה – פעילות שסייעה לו להתמנות ליו"ר המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו, תפקיד שבו כיהן מאוקטובר 2012 ועד ספטמבר 2015. תחת הנהגתו, יצאו לפועל שורה של יוזמות להגדלת וקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו לרחבי העולם. בריאיון שהעניק לאחרונה ל-Rough&Polished, דיבר סגן יו"ר ה-GJEPC על מגוון נושאים הנוגעים למצבה הנוכחי של תעשיית היהלומים ההודית והעולמית, בצל נגיף הקורונה. 

 

ויפול שאה יהלומים הודו
צילום: GJEPC

כיצד המצב בצל נגיף הקורונה השפיע על תעשיית היהלומים בהודו, ומתי לדעתך מפעלי היהלומים ייפתחו לחלוטין?

 

מאחר שנגיף הקורונה השפיע על כל העולם, כולל על יעדי הייצוא העיקריים שלנו כגון סין, ארה"ב והמזרח התיכון, הביקוש לאבני חן ותכשיטים מוגבל. הייצור בהודו פסק במהלך תקופת הסגר הכולל במדינה. 

 

בשנת הכספים 2020, הייצוא ברוטו של אבני חן ותכשיטים ירד ב-10.9% ל-35.53 מיליארד דולר, לעומת 39.56 מיליארד דולר בשנת הכספים 2019. במונחי ערך, בחודשים אפריל-מאי 2020 ירד ייצוא אבני החן והתכשיטים מהודו בשיעור של 84% והסתכם ב-572 מיליון דולר, לעומת 3.51 מיליארד דולר באפריל-מאי 2019.

 

מפעלים ויחידות ליטוש אמנם שבים לפעול בתפוקה מוגבלת, אבל קשה מאוד לקבוע מתי המפעלים יחזרו לפעול במלוא התפוקה, בשעה שמספר מקרי הקורונה ממשיך לרשום עליות דרסטיות מדי יום. 

 

קורונה חנות תכשיטים יהלומים
צילום: Heng Lim / shutterstock.com

כיצד מגיפת הקורונה השפיעה על שוק היהלומים ברחבי העולם, ובארה"ב במיוחד?

 

התפרצות נגיף הקורונה הובילה לירידה בביקוש בשווקי הצריכה העיקריים של יהלומים, כגון ארה"ב, האיחוד האירופי וסין. בשל הקורונה, הפקת היהלומים הוקפאה, ושרשרת האספקה והפעילות בשווקים חוו שיבושים. עם זאת, נכון להיום הסנטימנט בשוק האמריקאי משתפר, והמסחר בניו יורק צובר קצת תנופה. הזמנות מתקבלות בקצב נמוך יותר. קניינים דורשים בעיקר אבני מלס, עבור קולקציות תכשיטי כלות, ומצביעים על עלייה בביקוש לטבעות אירוסין זולות יותר. 

 

האם תוכל לספק נתונים כלשהם בנוגע לייצוא יהלומים מהודו לפי יעדי ייצוא?

 

אלו נתוני ייצוא היהלומים המלוטשים מהודו לשווקים השונים – 

 

ייצוא יהלומים הודו קורונה

האם לדעתך צפויה ירידה בצריכת תכשיטי היהלומים בארה"ב ובסין?

 

בסין הביקוש נעצר לאחרונה, והשוק האמריקאי צפוי להתעורר בחלקה המאוחר של 2020. תערוכות בוטלו בשל המגיפה, ונערכות כעת באופן וירטואלי. זה יסייע לצבור מומנטום ולדחוף את עסקי התכשיטים בשוק.

 

קניון חנויות תכשיטים קורונה
צילום: Syda Productions / shutterstock.com

מה מצבה של צריכת היהלומים בשוק ההודי המקומי?

 

ראשית, הודו היא צרכנית של זהב, וההודים רוכשים מדי שנה מעל 800 טון זהב. הצרכנים כאן קונים תכשיטים כסוג של השקעה. במשבר כמו זה, זה רק יילך ויגבר. צריכת היהלומים בהודו תהיה נמוכה יותר מזו שנרשמה בשנים האחרונות. 

 

האם המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו תשתתף בתכניות לקידום ושיווק יהלומים ותכשיטים בהודו ומחוצה לה?

 

המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו תתמקד בשנתיים הקרובות ביצירת ביקוש ליהלומים ותכשיטים, ותמשיך במאמצי הקידום שלה בקרב קהלי יעד ממוקדים ושווקים מתפתחים. יוזמות אלו יכללו את Virtual BSM, תערוכות בינלאומיות, משלחות ממוקדות, קמפיינים למיתוג הודו, תכניות לשיווק ישיר, והודעות לעיתונות, ואלו רק כמה מהן. 

 

המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו גם חברה לאיגוד מפיקות היהלומים (DPA), שנקרא כעת מועצת היהלומים הטבעיים (NDC), על מנת לקדם תכשיטי יהלומים בשווקים של ארה"ב, סין והודו.

 

השוק ההודי אחראי לכ-29% מצריכת התכשיטים העולמית. בהתחשב בגודלו ובפוטנציאל של השוק, המועצה תקדם כמה תכניות שיווק באזור. 

 

כלה הודית
צילום: Rehan Qureshi

מה אתם עושים כדי להתגבר על היעדר הנזילות בתעשיית היהלומים במדינה? האם בנקים בהודו פועלים לספק מסגרות אשראי נוספות ליצרני יהלומים?

 

ועדת התיאום (CoC) הוקמה על ידי משרד המסחר, על מנת להבין את האתגרים והבעיות הנוגעות לאשראי ומימון בענף אבני החן והתכשיטים. ועדת התיאום היא חלק מן המאמץ לחפש פתרונות ולהעמיק את ההבנה בקרב כל בעלי העניין. ועדת התיאום ערכה שבע פגישות בשנתיים האחרונות, דנה בבעיות הנוגעות לאשראי וביטוח, ורשמה הצלחה לא מבוטלת. 

 

כשלוקחים בחשבון את ההונאות נגד בנקים בהודו, ואת יחסם הזהיר לתעשייה, כיצד לדעתך תתפתח המדיניות של הבנקים הלאומיים בהודו על מנת לתמוך בתעשיות הליטוש והתכשיטים במדינה? 

 

המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו ביצעה סדרה של אמצעים לפיקוח עצמי, ובהם הצגת פלטפורמת MYKYC, שהגבירה את השקיפות וטיפלה בסיכונים רלוונטיים. ועדת התיאום היא חלק ממאמצינו להגביר את אמון הבנקים בתעשייה שלנו.

 

מתי לדעתך התעשייה ההודית תשוב לייבא יהלומי גלם בקצב רגיל?

 

נכון להיום, ביקשנו מהחברים להפסיק מרצון את ייבוא הגלם בין ה-10 ל-31 ביולי 2020. עם זאת, בשבוע האחרון של יולי נבחן את המצב לפני שנקבל כל החלטה.

 

בדיקת יהלומים הודו
צילום: David Talukdar / shutterstock.com

מתי מפעלי ייצור היהלומים בהודו יחזרו לתפוקה מלאה? 

 

מפעלי היהלומים התחילו לפעול בתפוקה מוגבלת, וקשה מאוד לקבוע מתי ישובו לתפוקה מלאה, בזמן שמספר חולי הקורונה המאומתים גדל מדי יום באופן דרסטי.

 

כיצד אזור הסחר המיוחד (SNZ) במומביי פועל בימים אלו, ומהן התכניות לפיתוחו הנוסף?

 

אזור הסחר המיוחד (SNZ) ערך בהצלחה מפגשים לצפייה ביהלומים, אך בשל הקורונה הם הופסקו במרץ 2020. 

 

המועצה לקידום ייצוא אבני החן והתכשיטים בהודו הציעה לממשלה לערוך מכירות ישירות של יהלומי גלם מחברות הכרייה, באזורי הסחר המיוחד בהודו. נכון להיום, יהלומי גלם נשלחים לאזורי הסחר המיוחד לשם צפייה בלבד, ולאחר מכן אזור הסחר המיוחד שולח את היהלומים בחזרה לדובאי או אנטוורפן. אסור לבצע בו מכירות, ואם כן, הן מתבצעות תחת גופים של הפרלמנט, וכל מכירה כרוכה בתשלום מס הכנסה. הסחורה נשלחת לאחר מכן בחזרה להודו, דרך משרדים בדובאי או באנטוורפן, מה שמייקר עלויות עבור היבואן. כ-60% מיהלומי הגלם עוברים דרך אנטוורפן או דובאי.

 

בורסת יהלומים הודו בהראט
צילום: BDB

המועצה ביקשה מהממשלה שבמקרה שבו קניינים בהודו מאשרים הזמנות, יותר להם להוציא חשבונית במסגרת אזור הסחר המיוחד. חברות הכרייה מצדן ישלמו "מס מחזור" שאינו עולה על 0.16% (שיעור המס בבלגיה).

 

מה התחזית שלך לשנת 2020 עבור תעשיית היהלומים ההודית?

 

הצפי הוא לירידה דרסטית בייצוא היהלומים המלוטשים מהודו. ייצוא היהלומים המלוטשים בחודשים אפריל/מאי 2020 ירד ב-79% ל-389.07 מיליון דולר, לעומת סכום של מעל 1.867 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

 

לאור התרחיש הנוכחי, ייקח זמן רב עד שהעולם והמסחר ישובו לנורמליות. על כן, ניתן לצפות כי הייצוא מהודו יירד בשיעור של 60% עד 70% במהלך שנת הכספים 2020.

 

ארונה גאיטונד (Aruna Gaitonde) ו-ולדימיר מלכוב (Vladimir Malakhov), אתר Rough&Polished

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן