debeers class

דה בירס מסכמת שנה מצוינת: עלייה בהכנסות, במכירות ובהפקת היהלומים

ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) מסכמת שנה פנטסטית, שבה ענף היהלומים המשיך להתאושש מהקורונה. החברה מסרה בהודעה לעיתונות כי הכנסותיה צמחו משמעותית ל-5.6 מיליארד דולר, לעומת 3.4 מיליארד דולר ב-2020. גם מכירות יהלומי הגלם זינקו ל-4.9 מיליארד דולר, לעומת 2.8 מיליארד דולר ב-2020, "בזכות סנטימנט חיובי וביקוש חזק לתכשיטי יהלומים בשווקים המרכזיים".

 

בשנה החולפת, דה בירס מכרה כ-33.4 מיליון קרט יהלומים, לעומת 21.4 מיליון קרט ב-2020. גם מחיר הגלם הממוצע עלה ב-10% ל-146 דולר, לעומת 133 דולר לקרט ב-2020, וזאת "בעיקר בזכות סנטימנט חיובי בשוק, שהוביל לעלייה של 11% במחירון היהלומים הממוצע". הרווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) של דה בירס עלה ל-1.1 מיליארד דולר, לעומת 417 מיליון דולר ב-2020, ב"נתון המשקף את השיפור במכירות, בזכות התחזקות הביקוש".

 

דה בירס מכרה יהלומים
צילום: De Beers

הפקת יהלומי הגלם של דה בירס עלתה אשתקד ב-29% ל-32.3 מיליון קרט, לעומת 25.1 מיליון קרט ב-2020, וזאת "בעיקר בשל רמות הפקה נמוכות יותר ב-2020, כתוצאה מהשפעת הסגרים של הקורונה, והירידה בביקוש בשל המגיפה".

 

החברה הגדילה אשתקד את השקעותיה ב-48% ל-565 מיליון דולר, לעומת 381 מיליון דולר ב-2020. ההוצאות למעשה חזרו לרמות רגילות, לאחר הקפאת פרויקטים פעילים במהלך 2020.

זינוק במכירות התכשיטים 

דה בירס ציינה כי מכירות תכשיטי היהלומים בארה"ב ובסין המשיכו בצמיחה חיובית, לא רק ביחס ל-2020 שנפגעה מהקורונה, אלא גם בהשוואה לנתוני 2019, לפני פרוץ המגיפה.

 

דה בירס חנות יהלומים
צילום: De Beers

הנתונים של דה בירס מצביעים על כך שבשווקים אחרים, ההתאוששות הייתה פחות מקיפה, בשל התזמון השונה שבו הכתה המגפה באזורים שונים בעולם. עם זאת, במחצית השנייה של 2021, נרשמה מגמת צמיחה חיובית יותר בכל שרשרת ערך היהלומים הבינלאומית.

 

התחזקות הביקוש הצרכני הובילה לצמיחה חזקה במכירות של תכשיטי יהלומים בארה"ב, שזינקו בעונת החגים בכשליש לעומת נתוני המכירות של 2020. הביקוש החזק נבע מכסף שחסכו הצרכנים האמריקאים במהלך הסגרים השונים וההגבלות על תנועה בתחילת המגיפה; ביקוש עצור בשוק החתונות והאירוסין; התפיסה של יהלומים כמתנות משמעותיות שמסמלות קשר אישי; פחות טיולי יוקרה; וקמפיינים שונים לשיווק יהלומים, כולל שיווק יעיל יותר מצד דה בירס עצמה.

 

התחזקות הביקוש הקמעונאי הובילה לזינוק בביקוש ליהלומים מלוטשים. כתוצאה מכך, מלאי היהלומים המלוטשים במרכזי הליטוש ירד במהלך השנה שעברה בעקביות. כל אלו, הובילו לעליית מחירים. הסנטימנט בקרב לוטשים וסיטונאים, כמו גם הביקוש ליהלומי גלם, היו חיוביים לאורך כל השנה.

 

קימברליט דה בירס
צילום: De Beers

הביקוש למותגי התכשיטים של דה בירס התחזק מאוד במהלך השנה החולפת. החברות De Beers Jewellers ו-De Beers Forevermark רשמו צמיחה שנתית דו-ספרתית במכירות, ודה בירס המשיכה להרחיב את פריסת החנויות הקמעונאיות במהלך השנה, כולל חנות דגל חדש ברחוב בונד בלונדון, וחנויות חדשות בסין וקטאר.

אופטימיות לעתיד

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר (Bruce Cleaver), ציין כי הוא אופטימי יותר בנוגע לעתיד תעשיית היהלומים, משהיה מזה זמן רב. קליבר אמר במהלך כנס "עתיד היהלומים" שנערך בדובאי, כי ההיצע העולמי של יהלומי גלם אמנם זינק לשיא ב-2018/9, אך צפוי לשמור על יציבות למשך כמה עשרות שנים. "ההיצע ישמור על יציבות. הוא לא יתרסק. לפנינו עשרים, שלושים, ארבעים שנים של יציבות בהיצע. לכן התחושות שלי חיוביות למדי", אמר.

 

מנכ"ל דה בירס הוסיף כי החברה ממשיכה להתמקד יותר בחיפושי יהלומים, והתחילה בין היתר פרויקטים בבוצוואנה, קנדה, דרום אפריקה, וכן מחקר תת-ימי בקרקעית האוקיאנוס לחופי גרינלנד. בדצמבר, דה בירס מסרה כי חידשה את התוכניות להשקעות באנגולה, בזכות מה שתיארה כ"רפורמות מהותיות ועקביות".

 

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר
צילום: De Beers

סמנכ"לית הכספים של דה בירס, שרה קוילארס (Sarah Kuijlaars), אמרה בריאיון ל-Mining Weekly כי "זה יום מלא גאווה, לדווח על תוצאות חזקות כאלו. וחשוב לשים אותן בהקשר, כי לפני שנה דיווחתי על עסק מפסיד. זו התאוששות ממש חזקה".

 

קוילארס גם הפגינה אופטימיות לקראת 2022, וציינה כי "במבט קדימה, אנו רואים שהביקוש החזק נמשך. ברור שלא נרשום את אותם שיעורי צמיחה, כי ברור ש-2021 הייתה טובה יותר מ-2020, אבל היא התעלתה גם על 2019. אנחנו משוכנעים שיהלומים טבעיים קיבלו משמעות מחודשת עבור צרכנים, וכי זה יימשך בעתיד".

תחזית חיובית

דה בירס צופה כי בעקבות המכירות הקמעונאיות החזקות של תכשיטי יהלומים במהלך עונת החגים, צפוי חידוש מלאי בהיקף מעודד בתחילת השנה הנוכחית. העלייה בביקוש לתכשיטי יהלומים תימשך, בעיקר בזכות ההתאוששות מהקורונה, החסכונות שנצברו, ודחיית חתונות בשוק האמריקאי.

 

גם הביקוש ליהלומי גלם צפוי לשמור על יציבות, והלוטשים ימשיכו לעבוד עם רמות מלאי נמוכות יותר, במחזורי ייצור מהירים יותר.

 

צילום: De Beers

ענף היהלומים עדיין מתמודד עם סיכונים, כמו השפעות הקורונה על שרשרת האספקה, אי ודאות גיאו-פוליטית ולחצי אינפלציה, אולם הסנטימנט צפוי להישאר חיובי, לאור חידוש המלאי הצפוי בקרב קמעונאים בארה"ב ברבעון הראשון של 2022.

 

במבט לעתיד, דה בירס צופה את המשך האבולוציה של שרשרת היהלומים, כולל דגש גובר על איזון המלאי, הפצה יעילה, התחזקות המסחר אונליין, ודגש רב יותר על מקור היהלומים ותחום הקיימות. דה בירס ערוכה להתמודד עם האתגרים הללו, וצופה עתיד חיובי לביקוש לתכשיטי יהלומים לטווח ארוך.

 

בתחום הכרייה, החברה צופה להפיק השנה 30-33 מיליון קרט יהלומי גלם, בכפוף לתנאי המסחר ולהשפעות הקורונה על הפעילות.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן