כרייה ידנית אלוביאלית

האם דה בירס תצליח לחסל את תופעת יהלומי המריבה?

ענקית היהלומים דה בירס (De Beers) הודיעה לאחרונה על שיתוף פעולה עם הארגון האזרחי 'יוזמת פיתוח היהלומים' (DDI) במסגרת תכנית פיילוט שנקראת GemFair, ונועדה "ליצור נתיב בטוח ושקוף לשוק, ליהלומים שנכרו ידנית ובקנה מידה קטן, באופן אתי", כפי שמסרה החברה.

 

התכנית תושק בסיירה לאון, ותיעזר בטכנולוגיה ייעודית על מנת לתעד את היהלומים הנכרים ידנית באזור. לדברי דה בירס, החברה מעוניינת לרכוש יהלומי גלם ממקורות אחראיים בלבד, ובמקביל לסייע בשיפור תנאי העבודה והמחייה של העובדים בענף. ענקית היהלומים אף תצייד ותכשיר את אותם כורים, להיעזר בכלים טכנולוגיים כגון אפליקציה וטאבלטים, כדי לעקוב אופן דיגיטלי אחר יהלומים שנכרו ידנית לאורך כל שרשרת האספקה.

 

הפיילוט החל כאמור בחודש שעבר, ודה בירס צפויה לרכוש עוד השנה יהלומים שנכרו בצורה זו. בכך, דה בירס חותרת לטפל באחת הבעיות המטרידות ביותר מבחינת התעשייה מזה שנים: תופעת יהלומי המריבה.

 

בעיית מוניטין

 

יהלומי מריבה, יהלומי עימות או יהלומי דמים, הם כינויים ליהלומים שנכרים באזורי סכסוך, ומשמשים למימון פעילויות טרור ופעולות צבאיות מצד כוחות מורדים ומילציות, בעיקר באפריקה. הנושא עלה לראשונה לכותרות במהלך מלחמת האזרחים בסיירה לאון בשנות ה-90 של המאה הקודמת, והיה אחת הסיבות להקמת תהליך קימברלי ב-2003. הנושא זכה לתשומת לב בינלאומית נרחבת עם צאתו סרטו של ליאונרדו די-קפריו משנת 2006, "לגעת ביהלום" (Blood Diamond).

 

כורה בסיירה ליאונה לאון
צילום: חיים אבן זוהר

 

כיום, כרייה ידנית אמנם מהווה רק כ-20% מכריית היהלומים העולמית, אך המוניטין השלילי שלה ממשיך לפגוע באמון הצרכן. רוב התעשייה מקפידה מאוד על אחריות סביבתית וחברתית, אך ענף הכרייה הידנית נותר מסוכן, לא מפוקח במידה רבה, ועלול לפגוע בסביבה. בנוסף, הכורים מתקשים להשיג מחירי שוק ליהלומים שלהם, בהיעדר ערוצי מכירות פורמליים.

 

מיסוד הכרייה הידנית

 

דה בירס מסרה לאחרונה כי באספקת נתיב בטוח לשוק, ותשלום מחירים הוגנים, החברה מקווה להעלות את הסטנדרטים ולשחק תפקיד מרכז בחיזוק העובדים בענף היהלומים. מנהל יחסי הציבור של דה בירס, דיוויד ג'ונסון (David Johnson), אף התייחס לנושא לאחרונה בריאיון לאתר Rough & Polished. לדבריו, התכנית אמנם מצויה בשלביה המוקדמים, אך יש לה פוטנציאל לשפר את תנאי העבודה ובכך לשנות משמעותית את ענף הכרייה הידנית ובקנה מידה קטן (ASM). במקביל, אמר ג'ונסון, דה בירס עשויה ליהנות מהיוזמה, מאחר שערוץ הכרייה הידנית יוכל להוות מקור משמעותי של יהלומי גלם בטווח הארוך.

 

כחלק מן המאמצים להגביר את השקיפות בענף, ג'ונסון התייחס גם לתכניתה של דה בירס לעקוב אחר כל שרשרת ערך היהלומים באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין, כחלק מהמאמץ להגברת השקיפות, ולהשגת יהלומים באופן אחראי מבחינה חברתית וסביבתית.

 

טכנולוגיית בלוקצ'יין
צילום: Zapp2Photo / shutterstock.com

 

"יהלום נרכש כדי לייצג רגעים מהחשובים בחייו של אדם. עם התפתחות ציפיות הצרכנים, ורצון רב יותר לייחודיות ואותנטיות, היכולת לתעד את מסעו של כל יהלום, ולהבטיח כי הוא טבעי והופק באופן אחראי, תזכה לחשיבות גוברת כדי לחזק את האמון ביהלומים", הסביר.

 

ג'ונסון הוסיף ואמר כי הפלטפורמה הטכנולוגית החדשה והמאובטחת תאפשר לקבץ את כל שלבי שרשרת ערך היהלומים תחת פלטפורמה אחת, חסינה מזיופים, המתעדת את המסלול של כל יהלום. "אנו מאמינים כי הטכנולוגיה הזו תספק תועלת משמעותית לכל בעלי העניין, תגביר את אמון הצרכן והתעשייה ביהלומים ובתעשיית היהלומים, ותשפר את היעילות בשרשרת הערך", סיכם.

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן