יהלומים מלוטשים יהלומים לבנים

ביקוש חזק והיצג מוגבל: הסיבות להתייקרות מחירי היהלומים

כריית יהלומי הגלם השנתית צפויה להסתכם השנה ב-119 מיליון קרט – עלייה קלה לעומת 2020, אולם ירידה לעומת נפח הכרייה השנתי במהלך רוב העשור הקודם, כך קובע אנליסט היהלומים, פול זימניסקי.

 

מהניתוח של זימניסקי עולה כי עלייה ניכרת בביקוש הצרכני ליהלומים, מהמחצית השנייה של 2020 ועמוק לתוך 2021, הובילה לכך שהביקוש כיום עולה משמעותית על נפח הפקת היהלומים, לראשונה מזה שנים. בתגובה לכך, חברות הכרייה מכרו לאחרונה מלאי עודף, כדי לפצות על המחסור. 

 

יהלומי גלם רוסיה אלרוסה
צילום: Alrosa

מלאי היהלומים שבידי חברות הכרייה הגדולות ירד על פי ההערכות לרמתו הנמוכה מזה שנים. הערכה זו אושרה חלקית על ידי אלרוסה (Alrosa) בחודש מאי. הנהלת החברה הרוסית מסרה כי אחרי מכירות יהלומים מהמלאי בחלקה הראשון של 2021, מלאי הגלם שלה מצוי כעת ב"שפל היסטורי" ומתקרב לגירעון. 

 

ביקוש צרכני חזק, לצד שיבושים בשרשרת האספקה בשל מגיפת הקורונה, הובילו להתכווצות המלאי שבידי יצרנים וסיטונאים. מהניתוח של זינמיסקי עולה כי המלאי באמצע הערוץ כיום מוערך בכ-28 מיליארד דולר, לעומת 35 מיליארד דולר לפני שנה, ומעל 40 מיליארד דולר בשנת הכספים שהסתיימה במרץ 2018 (ראו טבלה להלן)

 

מלאי יהלומים עולמי קורונה
מקור: Paul Zimnisky

בשיחת ועידה שאלרוסה ערכה לאחרונה, אנליסט העלה שאלה בנוגע לדינמיקת הביקוש וההיצע הנוכחית בתעשיית היהלומים. ההנהלה מסרה בתגובה כי "הדרך היחידה לאזן בין היצע וביקוש היא המחיר", וכי השילוב בין ביקוש חזק והיצע מוגבל השפיע לחיוב על מחירי היהלומים ב-2021, במגמה שנמשכת עד עכשיו. 

 

משאית כריית יהלומים זימבבואה
צילום: fivepointsix / shutterstock.com

מחירי יהלומי הגלם רשמו עלייה שנתית של 14.5%, נכון לאמצע יוני, כך עולה ממחירון הגלם העולמי של זימניסקי. תתי-קבוצות במדד מראות כי כל קטגוריות המשקל רושמות ביצועים טובים ב-2021, אולם קטגוריות היהלומים הגדולים רושמות ביצועים טובים יותר. המחירים של יהלומים במשקל 5 עד 9 קרט ו-3-4 קרט רשמו עד כה השנה עלייה ניכרת של 28% ו-21%, בהתאמה.

 

בחודש יוני, חברת היהלומים מאונטן פרובינס (Mountain Province) – מיזם משותף במכרה היהלומים גאצ'ו קיו (Gahcho Kué) בטריטוריות הצפון-מערביות של קנדה – דיווחה על התייקרות של 18% בתמהיל המוצרים שלה, בין הרבעון הראשון לשני של השנה. הנהלת החברה ציינה כי על פי ההערכות, כל המלאי של 1.5 מיליון קרט, שהיה בידי שותפתה האסטרטגית Dunebridge Worldwide, נמכר ברבעון השני – עדות לתיאבון הרב ליהלומי גלם בשרשרת האספקה.

 

יהלומי גלם דרום אפריקה
צילום: Diamcor Mining

במבט קדימה, נראה כי צפויה יותר תנודתיות בביקוש. ב-10 ביוני, חברת התכשיטים סיגנט (Signet Jewelers), קונגלומרט התכשיטים הגדול ביותר בארה"ב ובריטניה, העלתה ביותר מ-8% את תחזית המכירות בשנת הכספים שתסתיים בינואר 2022, וצופה כי אלו יסתכמו ב-6.6 מיליארד דולר. זה הפעם השנייה שענקית התכשיטים מעלה את תחזית המכירות, תוך חודשיים בלבד. הנהלת סיגנט ייחסה זאת חלקית ל"רוח גבית של תכנית התמריצים (של כלכלת ארה"ב), וחזרה איטית מהצפוי להוצאות על טיולים וחוויות".

 

עם זאת, סיגנט שומרת על אופטימיות זהירה ביחס לשארית השנה, ומציינת כי "בעקבות מבצע החיסונים, החברה מאמינה כי יירשם מעבר בהוצאות הפנויות של צרכנים, מקטגוריית התכשיטים לקטגוריות מבוססות חוויות". לאור התחזית וההשוואה למחצית השנייה החזקה של 2020, בחברה צופים כעת ירידה במכירות במחצית השנייה של השנה. 

 

מאת פול זימניסקי. למאמר המלא לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן