"יהלומי CVD שיוצרו במעבדה עם תעודות GIA ליהלומים טבעיים!"

עליבאבא (Alibaba), אתר מסחר סיני מוביל, שלח התראות מסחר מיוחדות למיליוני קונים פוטנציאליים ליהלומים, והציע "יהלומי CVD שיוצרו במעבדה עם תעודות GIA ליהלומים טבעיים". הצעה זו היא תקיפה בוטה – ובגדר הונאה לכאורה – של יושרת המכון הגמולוגי האמריקאי (GIA).

 

ההצעה, שנמסרה בשמו של ספק יהלומים סינתטיים וחיקויים של אבני חן מניו דלהי, דומה למכירת שעון רולקס מזויף עם תעודת מקוריות ואחריות מטעם רולקס. כוח השיווק הגלובלי של עליבאבא, שאין דומה לו, הוא המאפשר לגופים חסרי מצפון, כמעט אנונימיים, להמיט חורבן על עולם היהלומים.
ההצעה הייתה ספציפית: המוכר, תאגיד המסחר הבינלאומי (ITC), טוען כי ביכולתו לספק כ-10,000 קרט של יהלומי CVD בשבוע. המחיר עומד על 100 דולר ומעלה לקרט, כשכל אחד מן היהלומים הללו (כלומר, אלו שמשקלם מעל 0.15 קרט) מגיעים עם תעודת GIA אמיתית של יהלומים טבעיים. אם נכון הדבר, זו עלולה בקלות להיות תרמית השיווק החמורה ביותר אי פעם בעסקי היהלומים.

 

בתגובה לשאלותינו בנוגע להצעה זו, מסר טום מוזס (Tom Moses), סגן נשיא בכיר ב-GIA, כי "נחקור מיידית שימוש זה במרמה בתעודות שלנו". השלכות קטסטרופליות למוניטין של ה-GIA
תגובתנו הראשונה להודעה מעליבאבא, הייתה לחשוב כי שילוב של יהלומים סינתטיים ותעודות יהלומים טבעיים של ה-GIA מהווה סתירה במונחים. זה כמו סנדוויץ' כשר עם נקניק חזיר וגבינה, ריבוע עגול, או קרח נוזלי. לרוב אין הצעות כאלו בחיים האמיתיים – או שמא יש?
האתר של ITC מסביר את הבלתי ניתן להסבר באותיות מודגשות: "כמה מיהלומי ה-CVD הנשלחים למעבדות ומסווגים כיהלומים טבעיים, ולכן מקבלים תעודות כיהלומים טבעיים של ה-GIA".
האם זה מתקבל על הדעת? עם השנים למדנו שאין דבר בלתי אפשרי. עם זאת, מה שהופך את ההצהרה למגוחכת הוא ההיקף שהמוכר מציע. האם ייתכן שה-GIA "מפספסת" עד 10,000 קרט יהלומי CVD בשבוע, ומנפיקה עבורם תעודות שליהלומים טבעיים?

 

חשבנו שאולי מדובר בטעות. זו חייבת להיות טעות. אבל מה אם יש בשוק, אלפי או עשרות אלפי יהלומים סינתטיים, שחרוטים עליהם מספרים סידוריים של ה-GIA, התואמים לתעודות GIA אמיתיות של יהלומים טבעיים? תרחיש זה לא יהיה רק "תחילת הסוף" של האמון ביהלומים ובסוחרי יהלומים,  אלא גם קטסטרופה עבור ה-GIA והמוניטין שלה.
אין ולו סוחר או צרכן יהלומים אחד, אשר בידיו יהלום טבעי עם חריטת לייזר ותעודת יהלום טבעי של ה-GIA, שיחשוד אי פעם כי היהלום עלול להיות סינתטי. לא עד עכשיו, לפחות.

 

בירורים והצעות מחיר

 

בהנחה ש-ITC לא תרצה כנראה לדבר עם התקשורת, ביקשנו מסוחר מהולנד, טייסון אדגון (Tyson Edgon), לדבר עם אדם הקורא לעצמו מר שובהיט (Shobhit), שהוא כנראה המנהל של חברת המסחר ביהלומים סינתטיים מדלהי, כדי שיסייע לנו לבצע רכישה ראשונית, ולהציג כמה שאלות ספציפיות באמצעות אימייל. התשובות שהתקבלו מן החברה היו מלאות וחד-משמעיות.
טייסון ההולנדי ביקש ראשית הצעות מחיר עבור 20 יהלומי CVD סינתטיים עגולים (צבע G, ניקיון VS ומשקל 0.95-0.99 קרט), ועבור 30 יהלומים עגולים (צבע G, ניקיון SI1 ומשקל 0.45-0.50 קרט). התשובה הייתה מפתיעה למדי. מחירו של יהלום שמשקלו קרוב לקרט אחד מגיע עד 1,290 דולר לקרט, בתוספת 298 דולר עבור תעודת יהלום טבעי של ה-GIA  לכל יהלום, ו-50 דולר לחריטת לייזר על גבי היהלום. יהלומים במשקל של קרוב לחצי קרט עולים 780 דולר לקרט עבור יהלומים מסוג G/VVS-VS. אם נבקש יהלומים מסוג SI1, המחיר יירד ל-690 דולר לקרט.

 

השוואת המחירים הללו למחירוני היהלומים (רפפורט פחות 30%), מעלה כי מחירה של חלק מהסחורה נמוך בשיעור של עד 60% ! ממחירי השוק, בעוד שמחיר יהלומים אחרים קרוב יותר למחירי השוק של יהלומים טבעיים.
החלטתי לעשות בירור נפרד, שבו פניתי לראג'ש דובי (Rajesh Dubey), מנהל המכירות הבינלאומיות ב-ITC, (כך הוא מופיע בהצעה של עליבאבא). ביקשנו לברר מחירים של "יהלומי CVD במשקל 0.50-0.69 קרט (כ-75 יהלומים), המגיעים עם תעודות יהלומים טבעיים של GIA". מר ראג'ש ענה מיידית: "אנחנו יכולים לספק יהלומים בגודל שביקשת ב-790 דולר לקרט. מחיר התעודה הוא 75 דולר ליחידה. ההזמנה היא למינימום 100 יהלומים".
ביצענו, אם כן, שני בירורי מחיר נפרדים, דומים למדי. טייסון המשיך עם שאלה ספציפית: "במדיניות של עליבאבא ובבירור [ההזמנה] שלנו, צוין ספציפית כי יהלומי CVD הללו מגיעים עם תעודות יהלומים טבעיים של GIA. אנא אשרו". התשובה: "כן, זה נכון. הם יגיעו עם תעודת GIA  וחריטת לייזר עם מספר GIA על גבי היהלום. בנוסף, ניתן גם לאמת את המספרים ב-www.gia.edu, האתר הרשמי של ה-GIA".

 

טייסון ביקש לראות תמונה של אחת מתעודות היהלומים הטבעיים הללו, אשר יגיעו עם יהלומי CVD. מר שובהיט שלח לו את תעודה מספר 7206591355, עבור יהלום עגול ברילאנט במשקל 1.05 קרט, שהונפקה ב-10 באוגוסט 2015. גילינו את התעודה הזו באתר ה-GIA. בדיקה נוספת, מול טום מוזס מ-GIA בניו יורק, העלתה כי מדובר ביהלום Type I – כלומר לא ייתכן שמדובר ביהלום CVD.
על כן, ברור כי ההצהרה באתר של ITC, לפיה התעודות הללו של יהלומים טבעיים נובעות מתקלות דירוג של ה-GIA, הינה שקרית.
באתר של ה-ITC, החברה מצהירה על עצמה כי היא סוחרת רק ביהלומים סינתטיים ובחיקויים של אבני חן. זה מוצהר שוב ושוב באתר. באתר מוצהר גם כי "אנחנו מחזיקים כעת במלאי של יותר מ-25,000 יהלומים עם תעודות של IGI ו-GIA". בואו נחשוב על זה – לא, בואו לא. אני באמת לא רוצה לחשוב על האפשרות שישנם בידי החברה 25,000 יהלומים עם תעודה שקרית! כמה מיהלומי ה-CVD שהוצעו לנו כבר קיבלו תעודה ראו טבלה מס 1, 2

 

מקור הסינתטיים לא ידוע

 

מהיכן מגיע הגלם של אותם יהלומי CVD? אנחנו באמת לא יודעים – לפחות עדיין לא. אולי ב-FBI יוכלו לגלות זאת. באתר ITC  נטען כי "יהלומי המעבדה הסינתטיים מיוצרים [על ידי] CobLabs הונג קונג בע"מ, ויהלומי HPHT/CVD הסינתטיים [שלנו] יכולים לעבור כל בוחן של יהלומים [טבעיים]. לחברה יש קשרים עם מותגים מובילים, בכדי לספק ללקוחותיהם את האיכות הנכונה ובאופן עקבי". שורה פשוטה זו מטילה דופי באמינות כל המכשירים לזיהוי יהלומים סינתטיים. יש להם באמת חוצפה, ל-ITC!

 

חשדות בנוגע למזימה

 

טום מוזס מה-GIA מאשר כי הוא מודע מזה זמן מה למסחר ער בתעודות GIA אמיתיות – רק תעודות, ללא היהלומים. לסוחרים ותכשיטנים רבים יש תעודת GIA, כבסיס למתן תעודות בחנויות, או למכירות תכשיטים, שבהן הצרכנים לא באמת מתעניינים בתעודות.

"כשאתה מוכר צמיד טניס, הצרכן לא מקבל צרור של עשרות תעודות GIA", מאשר תכשיטן אחר. יש במחזור מיליוני תעודות GIA אמיתיות, ואי אפשר לשלול את האפשרות כי הן נרכשות על ידי גופים חסרי מצפון".
אם כך הם פני הדברים, יצרן או סוחר של יהלומי CVD יכול פשוט לחתוך וללטש את היהלום הסינתטי שברשותו בהתאם לפרטים המופיעים בתעודה – ולייצר בקלות אבן באותם משקל ופרופורציה. "אנחנו יודעים שזה קרה", הודה מוזס.
כמו כן, אותו אדם יכול לגלוש לאתר של ה-GIA, לבחור באופן אקראי כמה תעודות, ואז פשוט לייצר יהלומי CVD תואמים. המספר שחרוט על היהלום יאפשר לבעלים או לקונה לוודא את האיכות והמאפיינים של היהלום שברשותו, אפילו מבלי שתהיה ברשותו תעודה. וכמובן, ישנה גם האפשרות כי מודפסות תעודות מזויפות.

 

האפשרויות פתוחות בפני ה-GIA

 

הגילויים המופיעים כאן יכולים להוות דוגמא קונקרטית אך מבודדת לתרמית, אבל עלולים גם להתגלות כקצה הקרחון. מכל בחינה מעשית, משמעות הגילוי עשויה להיות כי מאות או אפילו אלפי יהלומים סינתטיים עם תעודות GIA חדרו למחזור המסחר, ועשויים להגיע עם מספר זהה לזה שמופיע על גבי היהלום האמיתי. חלק מן היהלומים הללו, בעלי המספרים המשוכפלים, עלולים להיות סינתטיים, ואחרים עלולים להיות זיוף מסוג אחר. ייתכן כי מדובר ביהלומים טבעיים באיכות נחותה, שנחתכו מחדש למימדים המדויקים המופיעים בתעודת ה-GIA. כפי שצוין, אנחנו יודעים שגם זה קרה.

התעשייה אמנם נמנעת מעירוב משטרה, אך במקרה הזה יש לערב את ה-FBI ואת סוכנות הביון המרכזית (CID) של הודו. ה-FBI, משטרת הודו, ועורכי דין, יכולים לפתור מקרי הונאה ספציפיים ומבודדים ולנקוט באמצעות צעדים משפטיים נגד אלו שגורמים נזק למוצר. אבל זה לא פותר את הבעיה עצמה. בואו נחכה ונראה מה יעשו התעשייה וה-GIA.

לא מדובר כאן בסרט או רומן, שאפשר כבר באמצעו לצפות פחות יותר את הסוף הטוב. הסיפור הזה רחוק מסיומו – המשיכו לעקוב.

 

רשימת תעודות GIA שייתכן כי נפרצו

 

כתנאי מוקדם להעברת כספים לחברת ITC בתמורה ליהלומי CVD עם חריטת מספר ותעודות GIA אמיתיות, ביקשנו לקבל רשימה של יהלומים בעלי תעודות רלוונטיות. כשירות לציבור, DIB מפרסם את המספרים הללו, אחרי שקיבלנו ביטחונות מה-GIA כי כל אחת מן התעודות הללו היא עבור יהלומים טבעיים ואמיתיים – ואין כל חשש כי היהלומים הללו שונים ממה שרשום בתעודות שלהם. עם זאת, אם מישהו רכש יהלום עם המספרים הללו ללא תעודה – או עם תעודה חשודה – עליו ליצור קשר עם הספק שלו ו/או עם טום מוזס מה-GIA.
הודעה לטום מוזס כי בידיכם יהלום עם אחד מהמספרים הללו, היא הדרך היחידה שבה ה-GIA תוכל לגלות אם ישנם כמה יהלומים במחזור המסחר הנושאים את אותו מספר. אין סיבה להגיש את היהלום עצמו – אימייל לטום ([email protected]) יספיק. איום גדול זה על התעשייה לא יכול להיפתר ללא עזרה מרבית מצד סוחרי היהלומים עצמם.
מבוסס על מאמר מאת חיים אבן זוהר, שפורסם ב- Diamond Intelligence Briefing

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן