fux 0325 5402452

לחרוט את השקיפות על דגלו של ענף היהלומים

שקיפות בענף היהלומים זו מילת המפתח – זה המסר של נשיא ההתאחדות תעשייני היהלומים – קובי קורן, ואלה גם הדברים שבחר לומר לראש הממשלה – בנימין נתניהו, שאירח משלחת של נשיאי הבורסות ונשיאי ההתאחדויות שעלתה ללשכתו שבירושלים.

 

לפני כחצי שנה הקשבתי בקשב רב למנהל הפיתוח המסחרי של דה בירס – האוורד דיוויס, שהגיע לישראל כדי לדון עם הנהלות הארגונים שלנו בנושאים הקשורים למימון ענף היהלומים העולמי. שמעתי אותו מדבר על הדרישות לשקיפות פיננסית שמציבה דה בירס בפני אלה המעוניינים להימנות עם חוג לקוחותיה, ועל הדרישות המחמירות של מפיקת הגלם בכל הנוגע לדר׳חות הכספיים וניהול המאזנים של החברות המקבלות ממנה הקצאות קבועות ושוטפות. צעדים אלה של דה בירס מכוונים כולם למטרה אחת – לחבור לדרישה הדומיננטית והחשובה ביותר בסדרת הדרישות המכתיבות את התנהלות התאגידים העסקיים במאה ה-21 – שקיפות.

 

שקיפות – זו מלת המפתח. לא רק דה בירס מחמירה בדרישותיה, אלא גם מפיקות גלם גדולות אחרות ורשתות קמעונאיות גדולות. כל מי שמכבד את עצמו בענף היהלומים ובענף התכשיטים בעולם דורש מעצמו ומלקוחותיו להתנהל בשקיפות מרבית. העובדה, שענף היהלומים צריך עוד לעשות כברת דרך ארוכה כדי להגיע, כולו, להתנהלות בשקיפות הנדרשת כיום, גורמת לכך שכסף רב שיכול היה להגיע אלינו נשאר מחוץ למעגל הענפי.

 

לפני שש שנים, בעיצומה של פרשה לא נעימה בלשון המעטה, שקיבלה את הכינוי – הבנק המחתרתי – ביקר אצלנו מי שהיה באותה העת נגיד בנק ישראל -סטנלי פישר. המלים שאמר לנו אז נחרטו היטב בזכרוני: יש לכם ענף נהדר, נקי ויפה – אמר לנו. אבל יש לכם בעיה אחת – השקיפות. ענף היהלומים לא שקוף במאה ה-21 מעורר חשדות ותמיהות, ומאפשר לאחרים לזרוק בו בוץ. אני מציע לכם – אמר הנגיד, לתקן את שמכם, ולהפוך את ענף היהלומים לשקוף ביותר.

 

לכן, אני מברך את דה בירס, ואת כל מי שפועל בהתאם, משום שלא ייתכן שכל הכסף הרב המחפש אפיקי השקעה לא יגיע לענף היהלומים העולמי. אנחנו צריכים לנקות את הזכוכית העכורה העומדת כמחסום בינינו לבין השגשוג. חובת השקיפות מוטלת לא רק על היהלומנים. היא מוטלת גם על מפיקות יהלומי הגלם, גם על בעלי המחירונים, גם על המעבדות הגמולוגיות וגם על הקמעונאים. השקיפות מתחייבת לאורך כל ערוץ היהלומים. רק היא שתסייע לנו לזכות בעתיד טוב יותר.

 

משום כך אני פונה לכל הגורמים בענף היהלומים העולמי – למפיקות יהלומי הגלם, למרכזי השיווק ולכל המדינות שיש בהן עיסוק ביהלומים, ללכת בדרך השקיפות. רק היענות לדרישות השקיפות תאפשר לנו להגדיל את הסחר ולנתב אלינו חלק נכבד מהכסף הרב המחפש אפיקי השקעה. הבנקים יוכלו לתת אשראי בביטחון רב יותר ולקרנות השקעה יהיה קל יותר להחליט להשקיע בענף היהלומים. רק כך יעלה ענף היהלומים על מסלול התפתחות בריא ונכון.

 

החשיבות שאני מייחס לנושא גרמה לכך שהחלטתי להעלות את הדברים גם בפגישתנו עם ראש הממשלה – בנימין נתניהו. אמרתי למר נתניהו, שנשיא הבורסה ואני חרטנו על דגלנו את צירופו של הענף שלנו לעולם העסקי השקוף, המתנהל ככל הענפים במשק הישראלי בשקיפות מלאה.

 

בשנתיים האחרונות אנו מנהלים משא ומתן מורכב ורציני עם רשויות המס – אמרתי לו. אנו נמצאים בתהליך, שבסיומו יהפוך ענף היהלומים לשקוף כמו כל הענפים האחרים במשק, תוך ניהול ספרים מלא. אני מעריך ומקווה, שאנו עומדים לפני סיומו של המשא ומתן, שישנה את צורת הפעילות בענף מהקצה לקצה.

 

סיכום הדדי המקובל על שני הצדדים הוא מצב של ניצחון הן למדינת ישראל והן לענף היהלומים. הדגשתי, כי אנחנו לא מבקשים מהממשלה להתערב בתהליך עצמו, אבל אנו מצפים לכך שהממשלה תתן רוח גבית למהלך זה, שיהווה הישג לשלטונות המס, שיצליחו להעביר את ניהול ענף היהלומים מצורת ניהול שהתאימה לפני ארבעים שנה לצורה מודרנית חדשה הנהוגה במשק כולו. עוד ציינתי שאנחנו, בענף היהלומים הישראלי, היינו מהראשונים במשק שהצטרפו לחוק איסור הלבנת הון, תוך שאנו מסייעים לממשלה לנסח את הפרק הנוגע אלינו. אנחנו מאמינים, שאנחנו במסלול הנכון, שיעלה אותנו על דרך המלך.
מאת: מאת נשיא ההתאחדות – קובי קורן

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן