בלוקצ'יין יהלומים אבני חן

האם בלוקצ'יין היא העתיד של ענף היהלומים?

תוך קצת יותר משנה, טכנולוגיית בלוקצ'יין (technology) פרצה בסערה לתודעה של ענף המסחר ביהלומים. הנושא עלה לראשונה לדיון בנובמבר 2016, במהלך פגישת המליאה של תהליך קימברלי (KP) בדובאי. באותו אירוע, נמסר למשתתפים הסבר ארוך בנושא, אך תגובתם הייתה פושרת למדי.

 

לאחרונה, עם זאת, נרשמו התפתחויות ששמו חזק על המפה את הטכנולוגיה שנועדה לספק שקיפות מלאה בעסקאות. מרכז היהלומים העולמי באנטוורפן (AWDC) ודה בירס (De Beers) כבר הודיעו על שיתוף פעולה אפשרי על גבי הפלטפורמה של דה בירס, שעליה דווח לאחרונה.

 

להבין את השינוי

 

המהלך קיבל דחיפה חזקה בדצמבר 2017, כאשר דה בירס מסרה כי תאמץ טכנולוגיה מבוססת בלוקצ'יין על מנת לבצע מעקב הדוק אחר המסלול שעוברים היהלומים שלה. "בעולם של קשרים חולפים ומותרות חד-פעמיות, יהלומים חייבים לסמל ערך מתמיד המעוגן באמון", הסביר מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר (Bruce Cleaver). "אמון כי היהלום נכרה באופן אחראי, אמון בערכו, ואמון כי זה הדבר האמיתי. אבל הציפיות בנוגע למשמעות האמון מתפתחות, ועתידנו כתעשייה תלוי ביכולתנו להבין את השינוי הזה, לאמץ אותו, ולעמוד באתגרים שהוא מציב".

 

מנכ"ל דה בירס, ברוס קליבר
צילום: De Beers Group

 

צרכנים כיום מצפים לדעת יותר על מוצרי היוקרה שלהם, המסלול שעברו, האותנטיות שלהם, והאם הם עושים טוב בעולם. שחקנים בתעשייה מצפים לסביבת מסחר מודרנית, שבה ניתן לרכוש, למכור או לשלוח סחורה באופן אמין יותר וזול יותר. קמעונאים מצפים לכלים ולמידע הדרוש כדי לעקוב אחר המסלול הייחודי של כל יהלום. וגופים המלווים לתעשייה מצפים ליותר שקיפות בקרב הגופים שהם מלווים להם כספים. ובדיוק בתקופה שבה הציפיות המשתנות הללו נפגשות כדי לעצב את עתידנו, עולה טכנולוגיה חדשה, המאפשרת לתעשיית היהלומים להגיב לכך בדרכים שבעבר לא ניתן היה אפילו לדמיין, לדברי דה בירס.

 

ענקית היהלומים משקיעה בפלטפורמה חדשה שתספק "תיעוד יחיד ובלתי ניתן לשינוי, שיעקוב אחר מסלולו של כל יהלום לאורך שרשרת הערך", הצהיר קליבר. "פלטפורמת מעקב היהלומים הזו מבוססת על טכנולוגיית בלוקצ'יין, המאפשרת רישום דיגיטלי מאובטח ביותר, אשר יוצר תיעוד קבוע ומוגן מזיופים של עסקאות – ובמקרה זה, תיעוד של מסלול היהלום לאורך שרשרת הערך. בבלוקצ'יין, כל אירוע או עסקה נרשמים במאגר נתונים המגובה על ידי טכנולוגיית אבטחת מידע מתקדמת. שרשרת זו מתעדת את הפעילויות שבוצעו, הסדר שבו אירעו, בין מי למי נרשמו, ומה הן כללו".

 

לדברי קליבר, זהו יתרון משמעותי, שהייחודיות שלו מתבטאת בכך שהמערכת יכולה לאמת פעילות לאורך השרשרת, מבלי לחשוף פריטים רגישים בפני קהל הסוחרים הרחב יותר. כתוצאה מכך, משתתפים יכולים להיות בטוחים שהעסקה נרשמה, ובמקביל לדעת שהמידע הרגיש נותר בינם לבין הקונה/מוכר/ספק בעסקה. לאחר ביסוס הטכנולוגיה, בלוקצ'יין תפעל כפלטפורמה משותפת, שעליה ניתן יהיה לבנות טווח של פתרונות.

 

שינוי כללי המשחק

 

מרכז היהלומים של אנטוורפן, שחקן מרכזי בתעשייה העולמית, חוקר אף הוא את השימוש בטכנולוגיית בלוקצ'יין. בעקבות החלטתה של דה בירס לאמץ את הטכנולוגיה, מרכז היהלומים של אנטוורפן החליט להגביר את פעילותו בנושא, ולפתח את הטכנולוגיה ביחד עם דה בירס. מנכ"ל מרכז היהלומים של אנטוורפן, ארי אפשטיין (Ari Epstein), אמר כי "אנחנו בודקים יוזמות רבות לטובת היעד שלנו, להגביר את עסקי המסחר ביהלומי גלם ויהלומים מלוטשים, וכן את הייצור. בנוסף ליוזמות B2B שלנו בתחום, בדקנו לעומק את טכנולוגיית בלוקצ'יין כפתרון אפשרי לחיזוק הציות לדרישות החוק, במטרה לחזק את אמון הבנקים בתעשיית היהלומים. בשנה שעברה, סיימנו חקר היתכנות שהראה כיצד טכנולוגיית בלוקצ'יין יכולה להגביר את השקיפות והאמון. באוקטובר, הגשנו מכרז לציבור לקבלת הצעות, והזמנו את קהילת הבלוקצ'יין להגיש פתרונות המותאמים ספציפית לתעשיית היהלומים".

 

נשיא סיבג’ו (CIBJO), ג’יטאנו קבליירי (Gaetano Cavalieri), הביע אף הוא את תמיכת הארגון בפרויקט של דה בירס, ליישום פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין בענף. "יש כאן פוטנציאל לשינוי כללי המשחק, עם כניסתן של טכנולוגיות חדשות המציעות פתרונות לאתגר שהיה קשה לפתור עד כה", אמר קביליירי. "אנחנו עדיין ממתינים למידע נוסף מדה בירס בנוגע לאופן הספציפי שבו תיושם המערכת בענף היהלומים, אך מודעים היטב ליכולות של בלוקצ'יין לתעד שרשרת עסקאות לצמיתות, ולאפשר מעקב אחר מקור הסחורה".

 

נשיא סיבג'ו, ד"ר גאייטנו קאבליירי
צילום: סימנים

 

רמה חדשה של שקיפות

 

מעט מאוחר יותר, בתחילת ינואר, הודיעו המעבדה הגמולוגית גובלין (Gübelin) וחברת הבלוקצ'יין אברלדג'ר (Everledger) על שותפות שנועדה ליצור "רמות שקיפות חדשות בתעשיית אבני החן". גובלין היא מעבדה גמולוגית ידועה ומוכרת, ואברלדג'ר היא כוח עולמי עולה בתחום הבלוקצ'יין. הצדדים מסרו כי שיתוף הפעולה נועד להגביר את השקיפות בתעשיית אבני החן, על ידי יצירת בלוקצ'יין להוכחת המקור של אבני חן צבעוניות.

 

"במסגרת יוזמת הוכחת המקור, המעבדה הגמולוגית גובלין מפתחת טכנולוגיות להגברת השקיפות בתעשיית אבני החן. כחלק מהיוזמה הזו, בחודש האחרון יצא לדרך פרויקט גדול ליצירת בלוקצ'יין עבור אבני חן צבעוניות. הפרויקט נועד לספק תיעוד דיגיטלי ומבוזר למעקב אחר אבני חן לאורך שרשרת האספקה, מהמכרה עד הצרכן הסופי. בכדי לתכנן ולבנות את עמוד השדרה הטכני הנדרש, המעבדה הגמולוגית חברה לאברלדג'ר, מומחית מובילה למעקב אחר מקורם של נכסים יקרים, באמצעות טכנולוגיית בלוקצ'יין. ביוזמה יהיו מעורבים כל הצדדים הנוגעים לאבני חן, כולל חברות כרייה, סוחרים, מלטשים, מעבדות גמולוגיות, סיטונאים, תכשיטנים, קמעונאים והצרכן הסופי. טכנולוגיית בלוקצ'יין להוכחת מקור האבנים נועדה לשלב שקיפות, אמינות וביטחון, וזאת בדרגת הפרטיות והחשאיות הנדרשות כדי לקבץ יחד את בעלי העניין הללו. הטכנולוגיה הזו ניתנת ליישום ביחס לכל אבן חן, ותאפשר רמה חדשה לגמרי של שקיפות בתעשייה".

 

בלוקצ'יין ללא ספק תהיה המערכת שתספק כלי להגברת השקיפות בפיקוח אחר יהלומים ואבני חן – מהמכרה ליצרן, ועד הקמעונאי. ברור כי כפי שציין מנכ"ל דה בירס, דרך ארוכה עוד לפנינו. צריך עדיין לפתור את הפגמים והחולשות של המערכת, ואף על פי כן, נראה כי זה עניין של זמן עד שבלוקצ'יין תפגין נוכחות חזקה בתעשיית היהלומים העולמית.

 

אברהם דיין (Abraham Dayan), אתר Rough&Polished. למאמר באנגלית לחצו כאן

 

 

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן