טבעת יהלום לויס

טבעת אירוסין עם יהלום

טבעת אירוסין היא טבעת המעידה כי העונד אותה מאורס להינשא. על פי המנהג נשים הן אלו העונדות את טבעת אירוסין.

 

טבעת אירוסין כמנהג

למרות שישנן עדויות לענידת טבעות אירוסין/נישואין כבר מתקופת האימפריה הרומית, הטבעת הפכה למתנת האירוסין נפוצה ביותר רק בסוף המאה ה-19.למעשה רק בשנות ה-30 של המאה ה-20. ככל הנראה, מקור המנהג המערבי הוא, בטבעת יהלום אשר העניק מקסימיליאן הראשון, קיסר האימפריה האוסטרית, ב-1477 כמתנת אירוסין למרי דוכסית בורגונדי.

עד לסוף המאה ה-19 היה מקובל שהכלה מקבלת מגוון של מתנות שהיו מקובלות כמתנת אירוסין. המנהג של הענקת טבעת יהלום בעת האירוסין צמח כחלק מיוזמת שיווק של חברת היהלומים דה בירס.

 

היהלום הוא לנצח

חברת דה בירס חיפש דרך לקדם את מכירות היהלומים שלה לאחר המשבר של שנות ה- 30 של המאה העשרים. מחירי היהלומים צנחו והחברה חיפשה דרך לעורר את מכירות היהלומים ופנתה למשרד פרסום, צעד לא נפוץ בזמנו. משרד הפרסום  עודד ענידת יהלומים בקרב כוכבת הוליווד, עודד מתן הרצאות בבתי ספר לבנות בנוגע לתכשיטים ומכירות היהלומים טיפסו. באמצע שנות ה-40 כבר היה נדמה שהענקת טבעת יהלום לאירוסים הוא אכן מנהג עתיק יומין.

 

ססמת המכירות "יהלום הוא לנצח" שנהגתה ב-1947 הזניקה את המכירות אף יותר והענקת טבעת אירוסין עם יהלום החלה להתגבש כמסורת. גם החישובים לפיהם טבעת יהלום לאירוסין\ צריכה להיות שווה למספר מסוים של  חודשי משכורת של הגבר, מקורם בתעשיית היהלומים. מאמצע שנות ה-60 ועד ימינו כ-80% מהנשים בארה"ב מקבלות טבעת יהלום כמתנת אירוסין.

 

למרות שמקור המנהג להעניק טבעת בעת הצעת נישואים הוא בתרבות הנוצרית ובייחוד באנגליה ובארה"ב, הוא הפך לנפוץ גם בישראל.
לפי המסורת, טבעת אירוסין נענדת על קמיצת יד שמאל. השערה אחת למקור המנהג תולה אותו באמונה הרומית כי אצבע זו היא תחילתו של וריד האהבה המוביל ישר ללב.

כתבות נוספות בנושא

דילוג לתוכן